غسل تعمید صابئین مندائی در ساحل کارون

به گزارش اخبار برخط، مراسم تعمید پیروان دین یکتاپرست صابئین مندائی به مناسبت فرارسیدن سال نو مندائی و همزمان با عید پاک (دهواربا) امروز، شنبه 25 تیر ماه 1401، در ساحل شرقی رودخانه کارون، حد فاصل پل کابلی اهواز برگزار گردید.

غسل تعمید صابئین مندائی در ساحل کارون

این عید، هر ساله در ماه دولا که مصادف با اواخر تیر است شروع می گردد و بر اساس اعتقاد پیروان آیین مندایی، سال نو همزمان با خلقت حضرت آدم (س) است.

پیروان آئین مندائی دو روز شروعین سال نو خود را دهوا ربّا به معنی عید بزرگ می نامند. از آنجایی که همه مناسک آن ها وابسته به آب جاری است، آلودگی کارون و کرخه و بعلاوه خشک شدن آن ها بر مناسک آن ها تاثیر گذاشته است.

مندائی ها پیروان حضرت یحیی (ع) و از بومیان خوزستان هستند که در تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفاسیر دیگر جزو ادیان موحد شمرده شدند.

حرفه و شغل بیشتر آن ها زرگری، طلاسازی، میناکاری و قایق سازی است.

از آنجایی که همه مناسک آن ها وابسته به آب جاری است، آلودگی کارون و کرخه و بعلاوه خشک شدن آن ها بر مناسک آن ها تاثیر گذاشته است.

صابئین قبل از عید بزرگ به نظافت خانه های خود می پردازند و بعضی از آن ها دو روز قبل از عید مراسم غسل تعمید را در ساحل شرقی کارون انجام می دهند.

مرسوم است که معتکفان در این زمان کتاب های مقدس بخوانند و از گناهان خود طلب بخشش نمایند و پس از انتها یافتن اعتکاف آیین دهوا ربا آیین جشن مخصوص خود را شروع می نمایند.

عکاس: سید موسی موسوی

منبع: فرارو

به "غسل تعمید صابئین مندائی در ساحل کارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غسل تعمید صابئین مندائی در ساحل کارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید