کرونا عاملی برای حرکت به سوی زندگی دیجیتالی

به گزارش اخبار برخط، شیوع کرونا سبک زندگی مردم را با ابزارهای فناوری تغییر داد در چند سال گذشته شاهد ایجاد پلتفرم های مختلف در کشور بودیم و تقریباً این پلتفرم ها در حوزه هایی نظیر گردشگری، حمل ونقل، مسکن، کالا و تبلیغات ایجاد شده و جایی برای خود باز نموده اند و در این میان بیشتر قشر جوان جامعه از این پلتفرم ها استفاده و نیازهای روزمره خود را از حوزه دیجیتال و مبتنی بر فناوری تأمین می کردند که با اپیدمی ویروس کرونا، شرایط این اپلیکیشن ها به یکباره تغییر کرد؛

کرونا عاملی برای حرکت به سوی زندگی دیجیتالی

به طوری که با این بیماری رفتارهایی چون مسافرت و گردشگری کمررنگ شد و حتی بعضی از اپلیکیشن ها از رده خارج شدند ولی از سوی دیگر بعضی از رفتارها و نیازهای مردم شکل دیگر به خود گرفت و تغییر کرد. خریدهای اینترنتی، فیلم، سریال، موسیقی، جست و جو برای یافتن محتوای مناسب، بودن در صفحات اجتماعی، بازی های برخط، استفاده از محتوای آموزشی، سرگرمی ها در این دوره با رشد قابل توجهی روبه رو شدند و میانگین استفاده از اینترنت در کشور با رشد قابل توجهی روبه رو شد و ما در تمام این بخش ها شاهد تغییر سبک زندگی مردم از سنتی و حضوری به دیجیتالی و غیرحضوری هستیم. به عنوان مثال با تغییر رفتار مردم و درخانه ماندن، مجبور شدند به اشکال دیگر به فعالیت روزمره خود ادامه دهند به همین دلیل رفتار آنها در حوزه آموزش و سلامت و خرید آنلاین تغییر نموده از سنتی و حضوری شکلی دیجیتالی و غیرحضوری به خود گرفته است. بنابراین مردم به سمت استفاده حداکثری از فضای مجازی روی آورده اند. البته این تغییر رفتار تنها منوط به خانواده ها نیست، چرا که سازمان ها و ادارات و کسب و کارها هم مجبور شدند نه تنها خدمات آنلاین به مردم ارائه دهند، بلکه خود مجبور شدند به استفاده از فناوری های به روز ودورکاری روی آورند و این بخش از سبک زندگی نیز تغییر کرد.

هر چند باید گفت تغییر سبک زندگی به شکل فناورانه مدتی بود که آهسته آهسته شروع شده بود ولی در این دوران تقویت شده و اعتماد به استفاده از آن از سوی مردم بیشتر شد به همین دلیل این موضوع نقطه بسیار مهم و مؤثری است و باید برای حفظ و بلوغ و حتی جهت دهی آن اقدام های مهمی انجام داد.

البته در پاسخ اینکه چگونه باید این دیجیتالی شدن زندگی مردم را تقویت کنیم باید گفت امروزه بیشتر از هر زمانی نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هستیم. باید پایداری در تغییر سبک زندگی مردم با حمایت از کسب و کارهای این بخش، تغییر در قوانین و مقررات، تدوین بسته های حمایتی، ایجاد مراکز نوآوری و انتقال دانش ایجاد گردد و این موضوع نیازمند ایجاد یک نهاد فرادستگاهی است. جامعه برای بودن در جهت درست، نیازمند محتوای دقیق و حمایت های معین است. مردم باید به تبادل و تعامل داده ها به این فضا بیشتر اعتماد نمایند و این اعتماد با برنامه های شفاف در حوزه امنیت فضای دیجیتال که باید از سوی دولت تدوین گردد، به دست می آید. برای حفظ این سبک زندگی باید مدلی شفاف و دارای ابعاد درست و همه بازیگران مدنظر قرار گیرد و بیشتر از هر زمانی نیازمند تدوین برنامه های اجرایی لازم برای حل معضلات در این بخش ها از قبیل توسعه فیبر نوری، حاکمیت سایبری، توسعه پلتفرم های همگرا و نظایر آن است.

البته باید گفت درست است که بعضی از کسب و کارها با شیوع بیماری کرونا از بین رفت یا کمرنگ شد ولی این اپیدمی فرصت های شغلی جدید را نیز ایجاد نموده است و این یعنی تغییر سبک زندگی با فناوری که باید با برنامه های درست نیروی کار لازم برای بازار کار آماده کرد.

فناوری اطلاعات و ابزار دیجیتال تبدیل به بخشی مهم و لاینفک در ساختارهای دولتی و خصوصی کشور شده بنابراین ،این خود فرصت مغتنمی ایجاد نموده تا به کسب و کارهای نوپا و شرکت های دانش بنیان در این بخش جهت دهی مناسب تری صورت گیرد. البته در چند ماه شاهد تغییر در فرصت های سرمایه گذاری بوده ایم و به طور معین جهت گیری رقابت ها و سرمایه گذاری ها به سمت کسب و کارهای سلامت پایه و خرید و فروش آنلاین و آموزش مجازی حرکت کرد ولی نکته مهم این است که دولت با یاری بخش های خصوصی باید توازن مناسبی را هدفگذاری کند تا بتوان این تغییر سبک زندگی را تداوم بخشید و به سمت اقتصاد دیجیتال و حتی ایران هوشمند حرکت کرد.

منبع: ایران آنلاین

به "کرونا عاملی برای حرکت به سوی زندگی دیجیتالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا عاملی برای حرکت به سوی زندگی دیجیتالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید