7 دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

به گزارش اخبار برخط، در دنیای کسب و کارهای امروزی نیاز به خلاقیت و ایده های نوآورانه از اصلی ترین نیازهای هر کسب و کار برای حفظ پویایی در بازارهای پر تعامل دنیاست و از ملزومات تولید محتوای ویدیویی جذاب نیز بروز نبوغ و خلاقیت در آن است و به همین جهت یادگیری و استفاده از تکنیک های ایده پردازی و خلاقیت در کیفیت نهایی ویدیو بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

7 دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

در این مطلب یکی از کاربردی ترین روش های ایده پردازی و خلاقیت، یعنی روش اسکمپر( SCAMPER) را با هم مرور می کنیم.

اما اسکمپر، یکی از تکنیک های فردی و پرکاربرد خلاقیت و رسیدن به ایده های نو است که می توان از آن برای حل خلاقانه هر مسئله ای که با آن روبه رو می شویم، استفاده کنیم.

اسکمپر تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جدید

این تکنیک بر پایه ایده یابی فردی طراحی شده اما به نحو بسیار مطلوبی برای تصمیمات تیمی نیز مفید است. اسکمپر چک لیستی است که به افراد کمک می کند تا به تغییراتی که می توان در محصول یا خدمت فعلی ایجاد نمود و آن را به محصول جدیدی تبدیل کرد، بیندیشند. از نکات این لیست به دو منظور می توان استفاده کرد؛ یا به عنوان پیشنهادهای اصلی تغییر برای ارتقای محصول و خدمت فعلی و یا جرقه های بکری برای ایده محصولات یا خدمات آینده .

اسکمپر متشکل از حروف اول فعل هایی است که در ایده یابی به این روش مورد استفاده قرار می گیرند.

Substitute جایگزین کردن/ جانشین کردن

مثال: چه فردی را می توان جایگزین فرد دیگری کرد؟ به جای ماده فعلی می توان چه ماده دیگری را استفاده کرد؟ به جای فرآیند تولید فعلی می توان چه فرآیند تولید دیگری را جایگزین کرد؟ چه زمانی جایگزین زمان اجرا شود؟ چه مکان دیگری برای کار مناسب تر بوده و می تواند جایگزین مکان فعلی شود؟

Combine ترکیب کردن

مثال: ترکیب کردن برخی واحد ها و بخش ها با هم، مخلوط کردن قطعات و مواد جدید، ترکیب خدمات جدید با خدمات فعلی، ترکیب کردن برخی از اهداف کوتاه مدت، ترکیب کردن ایده های مختلف.

Adapt سازگار کردن/ وفق دادن

مثال: تغییر دادن عملکردهای مختلف و دستکاری کردن جزئیات برای سازگاری بهتر.

Modify/Magnify تغییر دادن/ بزرگ کردن

مثال: کم و زیاد کردن اندازه ها، ایجاد تغییرات ظاهری، تغییر در صفات محصول مانند رنگ، شکل، صدا، رایحه، حرکت و…، ضخیم تر یا طولانی تر کردن محصول، تکثیر کردن و ایجاد مجموعه محصولات.

Put to another use استفاده با کاربری متفاوت

مثال: از قطعه فولادی تولید شده در چه محصول دیگری علاوه بر اتومبیل می توان استفاده کرد؟ از تجهیزات تولید تیوپ خمیر دندان می توان در تولید تیوپ کرم مرطوب کننده نیز استفاده کرد؟

Eliminate حذف کردن

مثال: ساده سازی و حذف کردن قطعات غیر ضروری، تعدیل نیروی انسانی واحد ها

Reverse/Rearrange معکوس کردن/ سازماندهی مجدد

مثال: زیر و رو کردن فرآیندهای کاری، جابه جا کردن قطعات محصولات، سازماندهی مجدد زمان بندی ها.

برای ایده پردازی از این 7دریچه به سوژه موردنظر برای تولید محتوای ویدیویی نگاه کنید تا به ایده ای دست یابید که کمتر به ذهن دیگران خطور کرده باشد. ممکن است در حال حاضر خیلی از ایده ها عملی نباشند و یا مطابق با تجهیزات و شرایط شما نباشند اما می توان از آنها به عنوان یک منبع خوب برای تغییرات آینده کسب و کارتان استفاده کنید.

تکنیک اسکمپر، یکی از ساده ترین و کوتاه ترین روش ها برای رسیدن به ایده ناب و حل مسئله خلاقانه است که همانطور که با مثال شرح دادیم، در آن از چند تکنیک یا انواع پرسش ها استفاده می شود که عبارتند از: جایگزین کردن، ترکیب کردن، سازگار کردن، تغییر دادن، استفاده با کاربری متفاوت، حذف کردن و معکوس کردن. با استفاده از این تکنیک ها می توان از 7دیدگاه متفاوت، به کاوش در مسائل کسب و کار پرداخت و راه چاره های خلاقانه را با تولید محتوای ویدیویی متناسب به کار گرفت. این تکنیکِ کل نگر کمک می کند تا بهترین تصمیم خلاقانه را برای رشد و توسعه کسب و کارمان بگیریم که منجر به نوآوری و در نتیجه سودآوری بیشترخواهد شد.

در انتها از قلم نیاندازید یک ایده خوب برای تولید محتوای ویدیویی صرفا ابزاری در دست یک فرد خلاق است که به وسیله اجرای آن شاید بتواند تاثیری شگرف در سطح برقراری تعامل با مخاطبانش داشته باشد. با اینکه همواره ایده های متعددی در اطراف ما وجود دارند، اما پرداختن و اجرایی کردن درست ایده خلاقانه ای برای ویدیو که بتواند در مرحله انتشار هم، به مقبولیت و موفقیت برسد، بسیار سخت است.

منبع: مجله شنبه

به "7 دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید