اصطلاح ایرلاین و ایرویز چیست؟

به گزارش اخبار برخط، ایرلاین، یک شرکت است که هواپیما ها را عملیاتی می نماید، ولی ایرویز یک route و مسیر خاص پروازی برای انجام پرواز مثل یک جاده ای در آسمان یا corridor هوایی است.

اصطلاح ایرلاین و ایرویز چیست؟

به گزارش خبرنگار اصطلاحات گوناگون و عجیبی در میان شرکت های هواپیمایی و یا بطور کلی مسافرت با هواپیما وجود دارد که برخی اصلا با آنها آشنایی ندارند و یا آن را نادیده می گیرند. ایرلاین و ایرویز هم یکی از این دو اصطلاحات است که امروز اخبار برخط قصد دارد تا به بپردازد. پس پیشنهاد می کنیم اگر شما هم از تفاوت بین این دو چیزی نمی دانید مطلب پیش رو را از دست ندهید.

ایر لاین یا خطوط هوایی شرکتی است که علاوه بر حمل و نقل مسافر با استفاده از هواپیما، حمل بار را نیز مدیریت می نماید.

دامنه فعالیت ایرلاین ها بسیار گستره است و تفاوتی نمی نماید که یک شرکت خطوط هوایی بین المللی باشد یا یک شرکت خطوط هوایی محلی در ابعاد کوچک، به هر حال ایرلاین دامنه وسیعی از فعالیت های مربوط به حمل و نقل مسافران و حمل بار را مدیریت می نمایند.

مسافران می توانند به طور مستقیم از خود ایرلاین ها بلیط خود را تهیه نمایند و یا از نمایندگان عامل آن ها در سطح دنیا بلیط خود را خریداری نمایند. برنامه پروازی منظمی برای پرواز ها وجود دارد. صنعت هوایی پیشرفت چشمگیری داشته است و در نتیجه خطوط هوایی نیز از هیچ تلاشی برای جلب رضایت مشتریان خود کوتاهی نمی نمایند.

ایرویز چیست؟

ایرویز وظیفه مسیریابی و جهت یابی در مسیر های ویژه را در صنایع هوایی بر عهده دارد.

برای مثال بریتیش ایرویز، یک مسیر هوایی به خوبی شناخته شده و در حقیقت بزرگراه هوایی است که درست مانند خیابان ها دو طرفه عمل می نمایند. ایرویز ها در ابعاد مختلفی فعالیت می نمایند و بیشتر خلبان ها ترجیح می دهند برای ایرویز ها کار نمایند.

تاریخچه پیدایش اصطلاحات ایرلاین و ایرویز

داستان پیدایش این اصطلاحات در سفر های هوایی یک سابقه تاریخی دارد. زمانی نه چندان دور تنها راه ارتباطی بین دو قاره به وسیله اقیانوس ها بود. در حقیقت سفر های دریایی تنها شکل سفر های بین المللی به شمار می رفت.

کلمه Line که به معنایخط است از همان زمان در اصطلاحات سفر ظهور پیدا کرد. Line به حد فاصل میان دو نقطه اطلاق می شد و Liner به کشتی های اقیانوس پیمایی گفته می شد که فاصله میان یک نقطه تا نقطه دیگر و در حقیقت یک Line را طی می کردند.

بعد ها عبارت Ocean Liner یا کشتی های اقیانوس پیما در ادبیات سفر متداول شد و کم کم در نام تجاری شرکت های مسافرتی بین المللی نهاده شد، مانند: Black Ball Line یا American President Lines.

زمانیکه قطار ها به وجود آمدند و شکل مسافرت های بین شهری و بین قاره ای را تغییر دادند همان سیستم نامگذاری را از سفر های اقیانوسی به ارث بردند؛ با این تفاوت که در سیستم قطار به حد فاصل دو نقطه دیگر Line گفته نمی شد و فاصله بین دو نقطه را railroad یا railway می نامیدند و بدون هیچ دلیل واضحی برخی شرکت ها از عبارت railroad برای نام تجاری خود استفاده کردند ماند Western Pacific Railroad و برخی دیگر از عبارت railway مانند The Kansas Pacific Railway.

در حالیکه در سفر های زمینی از واژه Line نیز همچنان برای مسیر های اصلی ما بین دو شهر استفاده می شد و از آن به main line اطلاق می شد.

تحول بزرگ بعدی در صنعت حمل و نقل مربوط به پیدایش سفر های هوایی بود که بار دیگر این اصطلاحات را از همتایان قبلی خود یعنی سفر های اقیانوسی و سفر با قطار به ارث برد. خط هوایی یا Air Line به فاصله بین دو نقطه اطلاق شد و هواپیما هایی که در فاصله این دو نقطه به ارائه خدمات می پرداختند را air liner نامیدند و شرکت های ارائه دهنده خدمات مسافرتی هوایی یکی از این دو واژه را در نام تجاری خود به کار بردند: مانند Eastern Air Lines و یا Western Canadian Airways. به این ترتیب اصطلاح air liner برای هواپیما ها به کار برده شد و اصطلاح air line برای شرکت هایی که خدمات سفر های هوایی را ارائه می دادند.

تفاوت های اصلی بین ایرلاین و ایرویز

به جای airways می توان از واژه Victors نیز استفاده کرد در حالی که چنین واژه ای برای airline اطلاق نمی گردد. بزرگراه های هوایی اصطلاحی است که فقط برای شرکت های airways کاربرد دارد چرا که این شرکت ها ارتباط وسیعی با سیستم ناوبری دارند، اما در مقایسه با آن، چنین اصطلاحی برای ایرلاین ها به کار نمی رود.

شرکت های airways در مسیر های کوتاه تری فعالیت می نمایند. هواپیما های شرکت های airways در ارتفاع کمتری پرواز می نمایند. موتور های استفاده شده در هواپیما های شرکت های airways کوچک تر از موتور های هواپیما های خطوط هوایی یا ایرلاین ها هستند.

به طور کلی به نظر می رسد که واژه airways بیشتر برای شرکت های هواپیمایی بریتانیا متداول باشد، اما همانطور که متوجه شدید تفاوت چندانی بین این دو کلمه و کاربری آن وجود دارد و بیشتر همان اهداف بازاریابی است.

اولین گام برای رفتن به یک سفر هوایی، رزرو و خرید بلیط هواپیما می باشد. در این بین ممکن است شما کلماتی نظیر فلان ایرلاین و یا فلان ایرویز را بشنوید، اما احتمالا تا به حال توجه نکرده باشید که چه تفاوتی بین این دو کلمه وجود دارد؛ و اینکه چرا این دو کلمه معانی جداگانه ای دارند.

البته باید گفت که به طور کلی، تفاوت های زیادی بین ایرلاین و ایرویز وجود ندارد و اساسا این یک انتخاب بین افراد است که بعضی افراد ترجیح می دهند که از ایرلاین و برخی از ایرویز استفاده نمایند. از طرفی هم باید به این نکته اشاره گردد که هر دو نام شرکت در یک راه مشترک عمل می نمایند و در واقع ماموریتشان یکسان می باشد، اما هر کدام کلماتی جدا برای اهداف بازاریابی و فروش خود دارند.

بعضی از شرکت های هواپیمایی احساس می نمایند که کلمه ایرلاین القایی از سطح کلاس بالایی است و بعضی دیگر بر این باورند که ایرویز خیلی پیشرفته است و این نام ها، برای جذب مسافران توسط شرکت های هواپیمایی انتخاب می گردد اگرچه برای مسافرانی که سفر می نمایند تفاوتی بین این دو کلمه وجود ندارد، آنها فقط توجه به دستیابی به مقاصد مورد نظرشان دارند که همراه با امکانات خوب و هزینه های پایین و به صرفه باشد.

اما باید گفت در این بین شرکت هایی هستند که خلاف این امر را می روند مثلا احساس می نمایند اضافه کردن ایرلاین یا ایرویز یک تاثیری بر مسافر القا می نماید که بعضا متفاوت است و فقط کلمه (ایر) را قبل یا بعد از نام شرکت خود می آورند. مانند (Korean Air) یا (Air France). نام ها ممکن است برای افرادی که شغل شان با تجارت همراه است مهم باشد.

آنها احساس می نمایند که نام ها بیان گر این هستند که به گفته های همکارانشان یا بیزنس من ها نشان دهنده یک شرکت با کلاس و منحصر به فرد است را افزایش می دهد و بیزنس آن ها را تحت تاثیر حسادت های شرکت های رغیب قرار می دهد.

حال با تمام توضیحات ارائه شده یک اختلاف اساسی وجود دارد، اختلاف اساسی این است که ایرلاین، یک شرکت است که هواپیما ها را عملیاتی می نماید، ولی ایرویز یک route و مسیر خاص پروازی برای انجام پرواز مثل یک جاده ای در آسمان یا corridor هوایی است. ولی باز هم باید گفت؛ در نهایت تفاوتی بین کلمه ایرلاین و ایرویز نیست و فقط جنبه تبلیغاتی و زیبایی شعار های تبلیغاتی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اصطلاح ایرلاین و ایرویز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصطلاح ایرلاین و ایرویز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید