ایران به تعامل با اروپا امیدوار است

به گزارش اخبار برخط، یک استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: می توان گفت اروپا در بسیاری از مواقع وعده های خود را با تأخیر عملی نموده است و در بعضی مواقع اصلاً عملی ننموده است، اما ایران همچنان تعامل خود را با اروپا حفظ نموده و به این تعاملات امیدوار است.

ایران به تعامل با اروپا امیدوار است

محمدعلی بصیری در گفت و گو با اخبار برخط، اظهار کرد: در بخش تحرکات بین الملل اروپا مرتب این تاکید وجود دارد که بر حفظ برجام و پایبندی آن بین ایران و بقیه اعضا مقید است و از آن حمایت می نماید و موضوع را اعلام می نماید که ایران باید از مزایای برجام بهره مند گردد.

وی ادامه داد: برخی از دولت های اروپایی سیستم هایی را پایه گذاری نموده اند که شرکت های مربوط به آنان در هنگام تجارت با ایران از مجازات آمریکایی ها ضربه نخورند و یا اگر متحمل خساراتی شدند از طریق صندوق اتحادیه اروپا این خسارت ها جبران شوند تا در واقع این شرکت ها برای تجارت با ایران ترغیب شوند.

وی اضافه نمود: قرار است یک کانال بانکی اروپایی ویژه تجارت با ایران طراحی گردد که در حال حاضر کلیات این طرح شکل گرفته و از طرفی قرار است آلمان یا فرانسه رابط مبادلات بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا باشند، ظاهراً نماینده اتحادیه اروپا این خبر را داده که در روزهای آتی این کانال بانکی باز خواهد شد.

بصیری در خصوص عملی نشدن وعده های اروپا اشاره نمود: می توان گفت اروپا در بسیاری از مواقع وعده های خود را با تأخیر عملی نموده است و در بعضی مواقع اصلاً عملی ننموده است، اما ایران همچنان تعامل خود را با اروپا حفظ نموده و به این تعاملات امیدوار است.

این کارشناس سیاسی و استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به طرح SPV جایگزین سوئیفت توضیح داد: سوئیفت در واقع سیستم کنترل مالی بانکی آمریکا با محوریت دلار است که مقر اصلی آن در سوئیس واقع شده است، اخیراً با سو استفاده ای که دولت آمریکا از این سیستم داشته است و از آن برای مجازات کشورها و ایجاد محدودیت در تجارت و تحریم های اقتصادی استفاده می نماید باعث شد قطب های اقتصادی اروپایی به فکر راه اندازی سیستمی باشند که سوئیفت آمریکایی را کنار بگذارد و البته آمریکایی ها از این اقدام اروپا ناراضی هستند و بارها به دولت های اروپایی هشدار داده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایران به تعامل با اروپا امیدوار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به تعامل با اروپا امیدوار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید