فرصتی برای تماشای خیال

به گزارش اخبار برخط، علی مولوی:سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده از 10 بهمن ماه کار خود را شروع نموده و تا 22 بهمن فعالیتش ادامه خواهد داشت.

فرصتی برای تماشای خیال

سال جاری انیمیشنهای ایرانی حضور متفاوتی در جشنوارهی فیلم فجر دارند و به گفتهی مسعود نجفی، مدیر روابطعمومی جشنوارهی فیلم فجر برای نخستینبار، جایزهای در جهت حمایت از انیمیشنها به این بخش اختصاص داده شده است. همچنین مسئولان جشنواره تصمیم گرفتهاند که برای نخستینبار بلیت فروشی بخشهای کوتاه، مستند و انیمیشن در کنار دیگر فیلمها برای اکران مردمی انجام گردد.

در این مطلب میتوانید با سه انیمیشن آخرین داستان، بنیامین و شب آفتابی آشنا شوید که در سی و هفتمین دورهی جشنوارهی فیلم فجر نمایش داده میگردد.

روایتی از آخرین داستان

انیمیشن آخرین داستان، اولین انیمیشن بلند سینمایی اشکان رهگذر، برداشتی آزاد از داستان ضحاک در شاهنامه است. این انیمیشن محصول استودیو هورخش است و فراوری آن از سال 1387 تا 1396 زمان برده است. گویندگان این انیمیشن همگی از بازیگران شناختهشده و مطرح سینمای ایران هستند؛ بازیگرانی چون پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، حامد بهداد، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، زهیر کمک، باران کوثری، بانیپال شومون و فرخ نعمتی. ساخت موسیقی این انیمیشن را هم کریستف رضاعی، برندهی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی سی و پنجمین جشنوارهی فیلم فجر برعهده داشته است.

اگر خاطرتان باشد، تابستان سال 1395 با اشکان رهگذر دربارهی این انیمیشن گفتوگو نموده بودیم. متن این گفتوگو را میتوانید در نشانی زیر دوباره بخوانید:

https://www.hamshahrionline.ir/news/345445

در جستوجوی صندوقچه

انیمیشن 90دقیقه ای شب آفتابی، ساختهی علی مدنی است. این انیمیشن داستان صندوقچهای قصهگو است که عامل آرامش و نظم شهر است، اما شغالهای سرزمین همسایه آن را میدزدند. خورشید جای ماه را میگیرد. شب از میان میرود و نظم شهر به هم میریزد. چند کودک بهطور اتفاقی وارد ماجرا میشوند و به کارآگاه برای بازگرداندن صندوقچه به شهر کمک میرسانند.

یونس لطفی، نویسندهی انیمیشن شب آفتابی است و اشکان صادقی نیز مدیر دوبلاژ این اثر است.

علی مدنی میگوید که گروهشان در سال 1387 ساخت انیمیشنی را شروع کرد، اما به دلیل مسائل مالی و تغییر سیاستهای نهادی که قرار بود تهیهکنندهی اثر باشد، کار ساخته نشد. بهعلت طولانیشدن پروژه و کهنهشدن داستان و کیفیت کار، فیلمنامهی قبلی را در سال 1392 کنار گذاشتند و این انیمیشن را با فیلمنامهی جدیدی شروع کردند که انیمیشن فعلی شب آفتابی است.

شب آفتابی

سفر خطرناک بنیامین

بنیامین، انیمیشنی سینمایی بهکارگردانی محسن عنایتی و تهیهکنندگی مصطفی حسنآبادی و ساختهی هنرمندان کاشانی است. این اثر، فراوری گروه پویانمایی ندای موعود است. این گروه به پشتوانهی تجربهی ساخت انیمیشنهای کوتاه برای اولینبار دست به فراوری انیمیشنی سینمایی زده است.

داستان انیمیشن بنیامین به دوران فرعون برمیگردد؛ سربازان فرعون، مادر بنیامین را دستگیر نمودهاند و برای آزادی او چیز با ارزشی از بنیامین میخواهند. بنیامین ناچار میگردد برای بهدستآوردن آن چیز با ارزش به سفر خطرناکی برود.

چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری و مریم شیرزاد از جمله گویندگان این انیمیشن هستند و امیر زند مدیریت دوبلاژ آن را برعهده داشته است. موسیقی این انیمیشن نیز ساختهی بهزاد عبدی است و توسط ارکستر ویرتوزهای کیف در اوکراین اجرا شده است.

بنیامینمنبع: همشهری آنلاین

به "فرصتی برای تماشای خیال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصتی برای تماشای خیال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید