انسان 50 تا 200هزار سلول بنیادی خونساز دارد

به گزارش اخبار برخطبه نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در موسسه sanger و موسسه MRC Cambridge Stem Cell به رویکردی جدید برای مطالعه سلول های بنیادی مبتنی بر روش های مورد استفاده در اکولوژی دست یافته اند.

انسان 50 تا 200هزار سلول بنیادی خونساز دارد

نتایج منتشر گردیده در مجله نیچر در تاریخ 5 سپتامبر 2018 فرصتی جدید برای مطالعه در رابطه با چگونگی تغییر سلول های بنیادی سراسر بدن در طول زندگی و نیز طی بیماری ارائه می نماید.

استفاده از توالی یابی ژنومی برای طراحی و بررسی شجره نامه سلولی منجر به نگاهی بر چگونگی پیشروی سرطان ها و دلیل کارآمدتر بودن درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی نسبت به سایر درمان ها می گردد.

تمامی اندام های بدن ما، برای ادامه عملکرد به سلول های بنیادی بستگی دارند. سلول های بنیادی بزرگسال موجود در بافت ها و اندام ها، سلول هایی اند که زادوولدشان، تمامی سلول های تخصصی یک بافت را می سازد.

دانشمندان برای نخستین بار قادر به معین تعداد سلول های بنیادی خونی که به طور فعال منجر به سلامتی یک انسان می گردد، شدند. محققان از روش ابتدایی مورد استفاده در اکولوژی برای معین مقدار سلول های بنیادی استفاده نموده و تخمین زده اند که یک فرد بزرگسال سالم دارای 50 تا 200 هزار سلول بنیادی می باشند که در هر زمان به فراوری سلول های خونی منجر می گردد.

دانشمندان تعداد سلول های بنیادی خونی که از کودکی تا جوانی به سرعت افزایش می یابند را معین نموده اند. تعداد سلول های بنیادی طی دوره بزرگسالی تقریباً ثابت می ماند.

در این مطالعه، پژوهشگران تمام توالی های ژنومی 140 گروه سلول بنیادی خونی از یک مرد 59 ساله سالم را موردمطالعه قرار دادند. این تیم پژوهشگر روشی اتخاذ نموده اند که به شیوه قدیمی در اکولوژی برای معین کردن جمعیت گونه های مختلف و در نتیجه نشان دار کردن سلول های بنیادی و مقایسه آن ها با جمعیت سلول های خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

Henry Lee-Six محقق موسسه sanger معتقد است ما در ابتدا تعدادی سلول بنیادی را از خون و مغز استخوان جدا کردیم و ژنوم های آنان را برای یافتن یک جهش مورد توالی یابی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: جهش ها همانند بارکد عمل نموده و به طور منحصربه فردی یک سلول بنیادی و نسل هایش را علامت گذاری می نماید. سپس به دنبال این جهش ها در دیگر سلول های خونی گشتیم تا ببینیم کدام بخش از سلول های خونی دارای بارکدهای مشابهی بوده و از همین طریق توانستیم تخمین بزنیم که به طور کلی چه مقدار سلول بنیادی وجود دارد.

به گفته وی، روش های کنونی برای محاسبه میزان جمعیت سلول های بنیادی، از جمله مهندسی ژنتیک بدین معنی است که آن ها محدود به مدل های موجودات زنده ای از جمله موش است . با بررسی جهش هایی که به طور طبیعی در سلول های انسان اتفاق می افتد، محققان توانسته از انبوه جهش ها به منظور برای ردیابی سلول های بنیادی برای مشاهده این که دینامیک یک سلول بنیادی چگونه در طول زندگی یک فرد تغییر می نماید، استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "انسان 50 تا 200هزار سلول بنیادی خونساز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان 50 تا 200هزار سلول بنیادی خونساز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید