تأثیر روزه بر دیابت پنهان

به گزارش اخبار برخط، ما یک مرحله پری دیابت یا دیابت نهفته داریم که در این مرحله قند ناشتا بین 100 تا 125 است یا طی تست تحمل گلوکز پس از خوردن 75 گرم گلوکز قند 2 ساعت بعد بین 140 تا 199 قرار می گیرد.

تأثیر روزه بر دیابت پنهان

تأثیر روزه بر دیابت پنهان

نویسنده: دکتر محسن خوش نیت*

ما یک مرحله پری دیابت یا دیابت نهفته داریم که در این مرحله قند ناشتا بین 100 تا 125 است یا طی تست تحمل گلوکز پس از خوردن 75 گرم گلوکز قند 2 ساعت بعد بین 140 تا 199 قرار می گیرد.

این بیماران ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی - عروقی و افزایش فشارخون را دارند. حرف من این است که این افراد به شرط آنکه آموزش لازم را جهت کاهش وزن دریافت نمایند، باید به روزه داری تشویق شوند.

اگر این افراد رژیم صحیحی داشته باشند در خاتمه ماه مبارک رمضان می توانند از فواید روزه داری کمال استفاده را ببرند. مطالعه ها نشان می دهد که اگر ما آموزش صحیح به این افراد بدهیم در خاتمه ماه مبارک رمضان می توانیم بین 2 تا 4 کیلوگرم کاهش وزن انتظار داشته باشیم.

با روزه گرفتن چربی های مضر خون مانند LDL و تری گلیسرید کاهش و HDL افزایش می یابد. قندخون کاهش می یابد و فشارخون بهتر کنترل می گردد. اما اگر فرد رژیم درست را در ماه رمضان رعایت نکند و در فاصله افطار تا سحر از غذاهای چرب و با کربوهیدرات بالا استفاده کند، در خاتمه ماه رمضان نه تنها کاهش وزن ندارد بلکه ممکن است افزایش وزن هم داشته باشد و در ادامه آن قند، فشارخون و چربی های مضر هم در بدن وی بالاتر برود.

بنابراین حتما آموزش نوع تغذیه در این افراد بسیار مهم است. به همین دلیل باید قبل از روزه داری با مراجعه به یک متخصص و شرح شرایط بیماری خود از مشاوره او بهره مند شوند. بعلاوه فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در کاهش وزن این افراد دارد بنابراین این افراد نباید از فعالیت بدنی خود طی روزه داری کم نمایند واگر طبق برنامه به توصیه های متخصص تغذیه توجه نمایند و در ساعات اولیه روز و پس از افطار فعالیت بدنی کافی داشته باشند روزه داری فواید زیادی برایشان خواهد داشت.

پی نوشت ها :

*فوق تخصص غدد و متابولیسم

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "تأثیر روزه بر دیابت پنهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر روزه بر دیابت پنهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید