خرید وام 480 میلیونی مسکن چقدر پول می خواهد؟

به گزارش اخبار برخط، سقف وام مسکن در حالی بعد از20ماه افزایش یافته است که متقاضیان تسهیلات آنی از این محل باید در زمان اقدام برای دریافت وام، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات که به منزله امتیاز وام مسکن است، خریداری نمایند.

خرید وام 480 میلیونی مسکن چقدر پول می خواهد؟

به ازای هر یک میلیون تومان مبلغ وام مسکن، متقاضی باید دو فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن تهیه کند. طی هفته های گذشته تا به امروز میانه قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن حول و حوش 60 هزار تومان بوده است.

با این احتساب متقاضیان دریافت وام زوجین در شهر تهران، یعنی وام 480 میلیون تومانی (وام 400 میلیون تومانی زوجین به علاوه وام 80 میلیون تومانی جعاله) برای دسترسی به این وام باید اقدام به خرید 960 فقره اوراق نمایند که با احتساب میانه قیمت 60 هزار تومانی برای هر فقره اوراق باید معادل 57 میلیون و600 هزار تومان به اسم هزینه اوراق پرداخت نمایند.

در سایر شهرها و برای سایر متقاضیان هم این هزینه متناسب با سقف تسهیلات درخواستی متفاوت و قابل محاسبه است.

اقدام درست در زمان بد

وام خرید مسکن از محل اوراق در حالی با مصوبه نو شورای پول و اعتبار به دو برابر افزایش یافت که در حال حاضر مهم ترین سوالی که در این زمینه مطرح با استناد به نظرات کارشناسی پیش از این در گزارش های متعدد به کرات اعلام نموده بود اگر چه به دلیل بی اثر شدن سقف های وام خرید مسکن، تضعیف قدرت خرید متقاضیان و خروج اجباری خانه اولی ها از بازار تقاضای ملک افزایش سقف وام خرید مسکن و رساندن آن به حدی که بتواند سطح مناسبی از قیمت خرید آپارتمان را پوشش دهد از اقدامات ضروری است.

اما ضروری است سیاستگذار مسکن قبل از هر اقدامی، ابتدا قفل عرضه مسکن را باز کند و سپس سیاست تحریک تقاضا از محل افزایش وام را اجرایی کند.

در واقع اگر چه افزایش سقف وام مسکن از مدت ها قبل ضروری بود اما وضع موجو د بازار مسکن ایجاب می کرد تا قبل از هر اقدامی از جمله اصلاح و افزایش سقف وام خرید مسکن به وسیله بازگشایی قفل آپارتمان های احتکار شده، ابتدا عرضه را افزایش داده و سپس تقاضا را برای ورود به بازار توانمند کرد.

اما با وجود هشدارها، افزایش سقف وام خرید مسکن در بدترین زمان برای تحریک تقاضای ملکی انتخاب شد. تبعات غفلت مکرر از انجماد عرضه مسکن می تواند ایجاد التهاب احتمالی در بازار مسکن در پی افزایش سقف وام را در پی داشته باشد.

در صورتی که اگر ابتدا تکلیف واحدهای منجمد شده در بازار مشخص و این واحدها به بازار عرضه می شد و سپس سقف تسهیلات افزایش می یافت، این اقدام نه تنها تبعات منفی در پی نداشت بلکه آثار مثبتی در راستا خانه دار کردن خانه اولی ها هم ایجاد می کرد.

عدم تعادل عرضه و تقاضای مسکن

ااحتکار و انجماد بخشی از واحدهای مسکونی در اختیار سرمایه گذاران و سفته بازها که هم اکنون به صورت خالی نگهداری می شود در کنار کمبود عرضه مسکن در پی رکود شدید ساختمانی در سال های اخیر، منجر به عدم تعادل عرضه و تقاضای مسکن، ایجاد مشکل برای خریداران مصرفی از محل تحریک تقاضا و افزایش احتمالی قیمت مسکن می شود.

اولین مشکل به تضعیف قدرت خرید در بازار مسکن به دلیل جهش مکرر قیمت ملک و دومین دلیل به انجماد عرضه ناشی از افزایش فعالیت سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن برمی شود که اتفاقا عامل دوم در شرایط فعلی مهم تر از عامل اول است.

دیدگاه های کارشناسی در این زمینه حاکی است لازم بود سیاستگذار مسکن ابتدا به انجماد و احتکار مسکن و عرضه واحدهای منجمدشده به وسیله اهرم مالیاتی سرانجام می داد سپس اقدام به تحریک تقاضا از محل افزایش سقف وام می کرد. این وام هم می توانست به صورت دومنظوره طراحی شده و ابتدا به سازنده ها برای ساخت مسکن با قابلیت انتقال به خریدار ارائه می شد.

اما سیاستگذار دقیقا تصمیم معکوسی را اتخاذ کرد. یعنی ابتدا سقف وام خرید مسکن را بدون مشخص تکلیف عرضه واحدهای مسکونی منجمد به بازار افزایش داد. آن هم در شرایطی که مشخص نیست در چه زمانی قرار است این سیاست مالیاتی موثر که دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی و ایجاد هزینه و ریسک برای احتکار مسکن از سوی سوداگران و سفته بازها است، اجرایی شود. یا اینکه آیا اصلا برنامه ای برای اجرای این سیاست وجود دارد یا نه؟در جهان برای ایجاد هزینه و افزایش ریسک ملاکی 5/ 0 تا 5/ 1 درصد از ارزش روز واحدهای مسکونی به اسم مالیات سالانه دریافت می شود.

این اقدام باعث غیر مجذوب کننده شدن بازار مسکن برای سفته بازها و عرضه واحدهای مسکونی به بازار فروش یا اجاره و در نتیجه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن می شود. کارشناسان بعلاوه اعلام کردند با توجه به مبلغ اقساط ماهانه مشخص شده برای وام نو و سطح عایدی خانوارها، بعید است این وام، وامی در استطاعت برای بخش زیادی از خانوارهای فاقد مسکن و متقاضی وام باشد.

منبع: جهانی اقتصاد

خرین اخبار بازار مسکن را در صفحه مسکن اخبار برخط دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "خرید وام 480 میلیونی مسکن چقدر پول می خواهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید وام 480 میلیونی مسکن چقدر پول می خواهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید