درختانی که کلاه دارند!

به گزارش اخبار برخط، کلاه عجیب این درختان در ژاپن

ژاپن کشوری است که فرهنگ و سنتش را به طرز دلنشینی به دنیای مدرن پیوند زده است. در طول ماه های زمستان خیلی از باغ های ژاپنی ظاهر عجیب و متفاوت پیدا می نمایند به طوری که اگر روزی در ماه های سرد گذرتان به این باغ ها بیفتند با تماشا درختان حتما تعجب می نماید و این سوال برایتان پیش می آید که چرا همه درختان کلاه دارند؟! یک کلاه مخروطی شکل که مثل تاج بر سر درختان سبز شده، به یوکوتسوری (Yukitsuri) معروف است و نقش مهمی در محافظت از درختان ارزشمند باغ بازی می نمایند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره این کلاه های عجیب و نقش آن ها بیشتر حرف بزنیم.

درختانی که کلاه دارند!

حتما می دانید که زمستان های ژاپن پربرف است، از طرفی برف ها رطوبت زیادی دارند و خیلی سنگینند! حجم برف آنقدر زیاد است که برای اینکه به درختان آسیبی وارد نگردد باید به فکر راهکار بود! راهکار، گذاشتن کلاه بر سر درختان است! هدف این کلاه ها این است که از شاخه های درختان و درخچه ها در مقابل حجم زیاد برف مراقبت نمایند و نگذارند که شاخه درختان بشکند.

راه های زیادی برای درست کردن این کلاه ها وجود دارد اما معمولا ژاپنی ها برای ساخت این کلاه ها یک روش مخصوصی دارند. آن ها یک چوب بلند بامبو را در نزدیکی تنه درخت قرار می دهند و از بالای این چوب یک سری طناب را به شاخه های درخت وصل می نمایند البته این کار را طوری انجام می دهند که این کلاه، کاملا مخروطی گردد.

این طناب ها نمی گذراند که شاخه ها به خاطر حجم زیاد برف، خم و در نهایت بشنمایند. اما شاید تعجب کنید اگر بدانید به خاطر میزان بزرگ درختان برای هر درخت حدود 800 طناب ضروری است! کلاه ها به غیر از اینکه کارشان را در محافظت از درختان به خوبی انجام می دهند ترکیبی از ظرافت و زیبایی هم هستند. 800 طنابی که از نوک چوب ها به پایین می آیند فاصله یکسانی از هم دارند و درست مثل اشعه های زیبایی اطراف درخت را احاطه نموده اند. جالبه که میزان این طناب ها هم با میزان شاخه ها در هماهنگی کامل است و این نشان می دهد که برای ساخت آن ها چه دقت و توجهی شده است.

برخی از باغ ها سلیقه بیشتری به خرج می دهند و در هنگام شب در زیر درختان چراغ روشن می نمایند. با این کار نور چراغ چنان در بین شاخه ها و طناب ها پراکنده می گردد که درخشندگی خاصی را به وجود می آورد. وقتی بارش برف آغاز می گردد برف ها به آرامی در اطراف این کلاه ها می نشینند و باعث خلق چشم میزانای زیبای زمستانی می شوند.

با اینکه به طور دقیق معین نیست که ریشه درست کردن این کلاه ها کجا بوده اما به نظر می آید که اولین بار در دوره ادو (1603-1868) اختراع شده اند. در آن موقع خیلی از کشاورزانی که در بخش های شمالی جزیره هونشو زندگی می نمایند در اواخر پاییز شاهد برف زیادی بودند برای همین برای محافظت از درختان سیب شان از این کلاه ها استفاده می کردند. چندین سال طول کشید تا این روش در شهرها و منطقه های دیگر هم رواج پیدا کند. بعد از اینکه این کلاه ها در دیگر شهرها هم معمول شد کم کم ظرافت و زیبایی هم در آن ها به کار رفت تا به غیر از کاربرد خوبی که داشتند باعث جذابیت باغ هم بشوند.

اگر در ماه های زمستان به باغ های کانازاوا و کنروکوئن بروید اینکه سر تمام درختان باغ از همین کلاه ها باشد اصلا اتفاق عجیبی نیست. یکی از انگیزه هایی که مردم را در فصل زمستان به پارک هیبیا، باغ گیاهشناسی جیندای، پارک یویوگی و پارک اینوکاشیرا در توکیو می کشاند همین کلاه ها هستند. با اینکه دیگر مثل گذشته ها در توکیو برف زیادی نمی بارد اما این کلاه ها هنوز هم بر روی درختان برپا می شوند چون نماد آمدن زمستان هستند. پاییز فصل تغییر رنگ برگ هاست اما در ژاپن فصل آماده سازی هم هست! حتما می پرسید آماده سازی برای چه؟ درست کردن کلاه درختان! برای اینکه این کلاه ها با زیبایی و ظرافت و سر فرصت درست شوند احتیاج به یک ماه زمان است برای همین باید این کار را از اوایل نوامبر (اواسط آبان) آغاز کرد تا قبل از آغاز بارش برف تکمیل شوند.

البته بسته به اینکه در یک باغ چند درخت باشد فرایند ساخت آن ها شاید حتی بیشتر از یک ماه هم طول بکشد. مردم در هر کجای ژاپن که باشند با تماشا برپا شدن این کلاه های مخصوص یادشان می افتد که زمستان و برف در راه است و باید خود را برای زمستانی سرد آماده نمایند. آدم های زیادی دست به دست هم می دهند تا این کلاه ها را با ظرافت هر چه تمام تر درست نمایند، تماشا فرایند ساخت این کلاه ها و حتی شرکت در ساخت آن ها تجربه ای منحصربفرد و جالب است که فقط در ژاپن و آن هم در اواسط پاییز نصیبتان می گردد.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "درختانی که کلاه دارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختانی که کلاه دارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید