طبع گلابی، خواص و مصلحات آن در طبی سنتی چیست؟

به گزارش اخبار برخط، گلابی از میوه هایی است که به علت عطر و طعم شیرین و مطلوبش از زمان های بسیار قدیم در سرتاسر جهان هواداران زیادی داشته است. جالب است بدانید انواع زیادی از درخت گلابی وجود دارد، اما تعداد معدودی از آن ها دارای میوه های خوراکی هستند که به وسیله انسان قابل خوردن باشند. طبع گلابی و ترکیبات خاص آن، این میوه لذیذ را به یک داروی عالی برای درمان بیماری ها در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع گلابی، خواص و مصلحات آن در طبی سنتی چیست؟

در این مقاله ابتدا طبع گلابی از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز خواص درمانی این میوه خوشمزه می پردازیم.

طبع گلابی سرد است یا گرم؟

مزاج گلابی از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن گردو، آویشن، انیسون، بادام و دارچین معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبگردو، آویشن، انیسون، بادام، دارچین

آنالیز خواص بی نظیر گلابی

1. افزایش گردش خون

مصرف گلابی به علت داشتن اندازه زیاد مس و آهن برای بیمارانی که از کم خونی یا سایر کمبودهای مواد معدنی رنج می برند، بسیار مفید است. مس جذب مواد معدنی در بدن را آسان نموده و بهبود می بخشد و آهن هم باعث افزایش سنتز گلبول های قرمز می گردد و گردش خون را بالا می برد.

استفاده مقادیر از کافی غذاهای سرشار از آهن و مس مثل این میوه آبدار، از خستگی، عدم تمرکز و تسلط بر فکر، ضعف عضلات و کاهش عملکرد اندام ها جلوگیری می نماید.

2. حفظ و تقویت سلامت روده

گلابی منبع بسیار خوبی از فیبر محلول و نامحلول است که برای سلامتی گوارش لازم است. این الیاف (فیبر) با نرم شدن و حجیم کردن مدفوع به حفظ منظم حرکت مواد غذایی در روده یاری می نمایند. یک گلابی میانه (178 گرم) حاوی 6 گرم فیبر است که 22 درصد از فیبر مورد احتیاج روزانه بدن شما را فراهم می نماید.

بعلاوه، فیبرهای محلول آن، باکتری های سالم موجود در روده شما را تغذیه می نمایند. از طرفی این میوه خوشمزه حاوی مقادیر زیادی پروبیوتیک است که سطح ایمنی بدن را افزایش داده و یبوست را هم رفع می نماید. از آن جایی که پوست گلابی فیبر بیشتری نسبت به گوشت آن دارد، توصیه می گردد این میوه حتما با پوست مصرف گردد.

3. با خوردن گلابی به راحتی وزن کم کنید !

گلابی دارای کالری پایین و در عین حال فیبر، مواد مغذی و اندازه آب بسیار بالایی است. بنابراین افرادی که نگران تناسب اندام خود هستند یا رژیم لاغری دارند، به راحتی می توانند مقادیر بیشتری از این میوه خوشمزه را به اسم یک میان وعده عالی با خیال راحت استفاده نمایند.

4. مراقبت از پوست و مو

گلابی حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A، لوتئین و زاکسانتین است. این ترکیبات به اسم آنتی اکسیدان های قوی با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و اثرات پیری پوست مانند چین و چروک و لکه های مربوط به افزایش سن را کاهش می دهد.

5. یک ضد التهاب قوی

گلابی منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است، که به مبارزه با التهابات یاری می نماید و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. اگرچه التهاب یک پاسخ طبیعی از طرف سیستم ایمنی باسم هشدار است، اما التهاب مزمن یا طولانی مدت می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. از جمله بیماری های مزمن التهابی می توان به انواع بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 اشاره نمود.

علاوه بر این، گلابی حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم مانند مس و ویتامین های C و K است، که آن ها هم باعث کم شدن التهابات ایجاد شده در بدن می شوند.

6. دارای اثرات ضد سرطان قوی

گلابی حاوی ترکیبات مختلفی است که خاصیت ضد سرطانی دارد. به اسم مثال، نشان داده شده است که محتوای آنتوسیانین داخل این میوه شیرین با سرطان مقابله می نماید. به طور کلی رژیم های غذایی سرشار از میوه، از جمله گلابی، در برابر بعضی سرطان ها از جمله سرطان ریه، معده و مثانه از بدن محافظت می نمایند. به علاوه میوه های غنی از فلاونوئید مانند گلابی در برابر سرطان های سینه و تخمدان هم از بدن محافظت می نماید. به همین علت این میوه یک انتخاب هوشمندانه برای رژیم غذایی، بخصوص برای خانم ها محسوب می گردد.

7. کاهش خطر ابتلا به دیابت

گلابی، به ویژه انواع قرمز آن به علت داشتن مقادیر فراوان ماده ای به نام آنتوسیانین به کاهش خطر ابتلا به دیابت یاری می نماید. یک مطالعه عظیم که روی بیش از 200 هزار نفر انسان اجرا شده، نشان داده که مصرف 5 بار یا بیشتر از میوه های غنی از آنتوسیانین در هفته مانند گلابی قرمز می تواند تا 23% خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

علاوه بر این، فیبر موجود در گلابی هضم را کندتر می نماید و به بدن شما زمان بیشتری برای تجزیه و جذب کربوهیدرات می دهد. در نتیجه می تواند قند خون را تنظیم کند و به طور بالقوه به جلوگیری و کنترل دیابت یاری می نماید.

بیشتر بدانید: درمان سنتی دیابت

8. افزایش سلامت قلب

یکی از ترکیبات مفید موجود در لابی، وجود مقادیر فراوان آنتوسیانین است، که سلامت قلب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت می نماید. آنتی اکسیدان های پروسیانیدین موجود در این میوه هم باعث کاهش سفتی در بافت قلب، کاهش کلسترول بد یا LDL و افزایش کلسترول خوب یا HDL می گردد.

همچنن پوست این میوه دلچسب، حاوی آنتی اکسیدان مهمی به نام کورستین است که تصور می گردد با کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول خون ارتباط مستقیم دارد.

سخن آخر

مصرف میوه گلابی به علت طبع گرم و مرطوبی که دارد به طور کلی انرژی بخش است. بعلاوه مواد معدنی مختلف موجود در این میوه در خلق و خو تاثیر گذاشته و احساس نشاط در فرد ایجاد می نماید. از گلابی در انواع دسرها و شیرینی جات و به شکل کمپوت هم استفاده می گردد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از گلابی به چه شکلی استفاده می کنید؟ منتظر نظرات خوب شما هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در سایت اخبار برخط با طبع میوه های دیگر، مانند طبع تمشک و طبع موز و خواص و مصلحات آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع گلابی، خواص و مصلحات آن در طبی سنتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گلابی، خواص و مصلحات آن در طبی سنتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید