نابودی میکروب های خطرناک با پالس های لیزری بی ضرر

به گزارش اخبار برخط به نقل از نیواطلس، آنتی بیوتیک ها یکی از مهم ترین اختراعات قرن بیستم بودند، اما اثربخشی آن ها به علت مقاومت باکتری ها در برابر آن ها در حال کاهش است. محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان داده اند که پالس های فوق کوتاه نور لیزر می توانند باکتری ها و ویروس ها را بدون آسیب رساندن به سلول های انسانی از بین ببرند.

نابودی میکروب های خطرناک با پالس های لیزری بی ضرر

ظهور ابر میکروب های مقاوم به چند دارو، یک بحران در حوزه بهداشت و درمان است که طبق بعضی مطالعات، تا سال 2050 می تواند سالانه جان 10 میلیون نفر را بگیرد. بعضی از گونه های باکتری در حال حاضر در برابر هر آنتی بیوتیکی مقاوم هستند و لذا پزشکان در پی یافتن راه حلی تازه هستند.

آنتی بیوتیک های نو نیز نمی توانند مشکل مذکور را به طور کامل حل نمایند. برای حل این مشکل دانشمندان در پی ابداع روش های تازه ای هستند تا مقاومت باکتری ها را درهم بشنمایند. از جمله این روش ها می توان به استفاده از مواد دندانه دار، پلیمرهای مصنوعی، مته های مولکولی، خردنماینده های فلزی مایع، مولکول های مسموم، و پوشش های فسفر سیاه اشاره نمود.

پالس های فوق کوتاه نور لیزر نه تنها می توانند ویروس ها و باکتری های معمولی را از بین ببرند، بلکه باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و بعلاوه هاگ های باکتریایی را که به سختی از بین می فرایند، نابود می نمایند.

این تیم تحقیقاتی تمرکز خود را بر روی دو گونه خاص ابر میکروب معطوف کرد: استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به چند دارو (MRSA) و E. coli . پالس های لیزری بیش از 99.9 درصد از هر دو نوع میکروب را از بین بردند. این گروه می گوید این تکنیک به این علت مؤثر است که لیزرها ساختارهای پروتئینی درون ویروس ها و باکتری ها را تحریک می نمایند و باعث می شوند بعضی از پیوندهای مولکولی آن ها شکسته شده و از کار بیفتند.

نکته مهم این است که پالس های لیزری به سلول های انسانی آسیب نمی رسانند و برای اینکه تهدیدی برای انسان ها باشند، باید چندین مرتبه قدرتمندتر باشند. لذا می توان آنها را به عنوان ضدعفونی نماینده های ایمن بر علیه مواد شیمیایی خطرناک، تشعشعات یا گرما به کار گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نابودی میکروب های خطرناک با پالس های لیزری بی ضرر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی میکروب های خطرناک با پالس های لیزری بی ضرر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید