پژوهش جدید محققان پژوهشگاه رویان، مس خاصیت تسریع در بهبود زخم دارد

به گزارش اخبار برخط، پژوهش جدید محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه مازندران نشان داد که نانو ذرات مس باعث تسهیل و تسریع در بهبود زخم می گردد.

پژوهش جدید محققان پژوهشگاه رویان، مس خاصیت تسریع در بهبود زخم دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی اخبار برخط، در سراسر دنیا، اختلال در بهبود زخم ها، به بروز عوارض گوناگون و حتی مرگ مبتلایان منجر می گردد.

در حال حاضر درمان زخم با محدودیت هایی همراه است. اخیرا استفاده از مواد نانو، مانند نانو ذرات مس، مورد توجه پژوهشگران این حوزه نهاده شده است. به منظور آنالیز اثر غلظت های مختلف و اندازه های متفاوت نانو ذرات مس در درمان زخم، ناصر اقدمی، پروانه محمدی، ساناز علیزاده، باقر سیدعلی پور و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه مازندران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن سلول های فیبروبلاست، اندوتلیال و کراتینوسایت انسانی در شرایط کشت در معرض غلظت ها و اندازه های گوناگون نانو ذرات مس نهاده شدند.

سپس میزان سمی بودن برای سلول (سیتوتوکسیسیتی)، مهاجرت و تقسیم سلولی، و میزان فراوری کلاژن توسط سلول ها با روش های آزمایشگاهی مورد ارزیابی نهاده شد. پس از این، بر اساس نتایج حاصل از مرحله قبل، بهبود زخم حیوانات مدل آزمایشگاهی از طریق نانو ذرات انتخاب شده آنالیز شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Biochemical and Biophysical Research Communication به چاپ رسیده است، نشان داد، غلظت 10 مایکرومولار از ذرات 40 نانومتری و غلظت 1 ماکرومولار از ذرات 80 نانومتری مس (CuNPs)، برای سلول های فیبروبلاست، اندوتلیال و کراتینوسایت انسانی در شرایط کشت سمی نیستند؛ علاوه بر این، غلظت 1 ماکرومولار از ذرات مس 80 نانومتری باعث القای مهاجرت و تقسیم در سلول های اندوتلیال می گردد. همچنین آنالیز بهبود زخم در حیوان مدل آزمایشگاهی نشان داد، غلظت 1 ماکرومولار از ذرات مس 80 نانومتری باعث تسهیل و تسریع بهبود زخم می گردد.

ذرات مس عوارض جانبی ایجاد نمی کند

نکته قابل توجه این است که آنالیز سرم خون حیوان مدل تعیین کرد غلظت 1 ماکرومولار از ذرات 80 نانومتری و غلظت 10 مایکرومولار از ذرات 40 نانومتری مس در طول بهبود زخم در کبد انباشته نمی شوند.

نتایج این پژوهش نشان داد، غلظت 1 ماکرومولار از ذرات 80 نانومتری مس (CuNPs) برای استفاده در بهبود زخم مناسب است و عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "پژوهش جدید محققان پژوهشگاه رویان، مس خاصیت تسریع در بهبود زخم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش جدید محققان پژوهشگاه رویان، مس خاصیت تسریع در بهبود زخم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید