11 روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

به گزارش اخبار برخط، روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان را می دانید؟ افطاری از مهم ترین وعده های ماه رمضان به شمار میرود و از آنجایی که به جز افطاری، تنها یک وعده اصلی دیگر یعنی سحر، در این ماه خورده می گردد، باید به آن اهمیت دهید. اما روش صحیح خوردن افطاری چیست؟ برای افطار چه بخوریم؟ غذای سرد یا گرم، کدامیک برای افطاری مناسب تر است؟ پاسخ به همه این پرسش ها و هر آنچه را که باید در خصوص روش صحیح خوردن افطاری بدانید، در این مقاله از سرویس بخوانید. با همراه باشید.

11 روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

روش صحیح خوردن افطاری

پیش از هر چیز باید بدانید که مهم ترین نکته در خصوص خوردن افطاری، پرهیز از پرخوری است. از قلم نیاندازید که این کار به مسائل گوارشی دامن می زند و باعث سنگینی، نفخ معده، درد و سوء هاضمه خواهد شد.

از طرفی، بدن با روزه گرفتن خودش را وفق داده و سازگار می گردد. به همین دلیل باید در زمان افطار، به تدریج غذا بخورید و آن را یکباره نخورید. در این صورت معده دچار سردرگمی می گردد و واکنش منفی نشان خواهد داد. اما افطاری باید ویژگی هایی داشته باشد که باعث ایجاد سنگینی و مسائل گوارشی نگردد؟

غذاهای کم کالری بخورید

برای افطاری سعی کنید حتما از غذاهایی که چربی و کالری پایینی دارند، بهره ببرید. در غیر این صورت احتمال این که در زمان صرف سحری احساس بی اشتهایی کنید، زیاد است. ضمناً اگر غذای چرب بخورید، باید منتظر جابه جا شدن و از بین رفتن نظم خواب تان هم باشید. برای باز کردن روزه هم از خرما و آب گرم بهره ببرید. این برترین انتخاب است. این مواد گلوکز و آب بدن را فراهم می نمایند.

مایعات بنوشید

از قلم نیاندازید که در روش صحیح خوردن افطاری، باید بعد از افطار کردن، هر ساعت یک لیوان آب تا هنگام سحر بنوشید. بهتر است قهوه و چای تیره را در این فاصله حذف کنید چون مانع جذب مواد معدنی و ویتامین ها می شوند و در نتیجه کم آبی بدن و را در پی خواهند داشت.

روش صحیح باز کردن روزه

احتمالا شما هم شنیده اید که باید قبل از صرف شام در ماه رمضان یک پیش غذای سالم و آبدار بخورید تا آب بدن تان تامین گردد. خوردن و می تواند باعث برطرف تشنگی و گرسنگی در هنگام افطار گردد. بعد از خوردن خرما و آب، 10 دقیقه صبر کنید تا سطح قند خون شما متعادل گردد. این کار باعث بالا رفتن توانایی بدن در هضم غذا و سوزاندن کالری می گردد. سپس یک سوپ یا غذای آبدار بخورید.

آجیل بخورید

درست است که در ماه رمضان پای شیرینی های ویژه و خوشمزه این ماه مثل به بازار باز می گردد ولی بهتر است به مدت 2 ساعت بعد از خوردن افطار، از میوه یا آجیل های خام و بادام زمینی یا سایر مغزها بهره ببرید. این مواد غذایی، سرشار از امگا 3 هستند و به برطرف تشنگی و افزایش تحمل بدن در این ماه یاری می نمایند.

افطار چی بخوریم چاق نشویم؟

مهم ترین نکته این است که با به کار بستن روش صحیح خوردن افطاری، از چاق یا لاغر شدن جلوگیری می کنید. بنابراین باید بدانید که در سفره افطار چه بگذارید. مصرف مواد معدنی و مغذی و غذاهای مقوی را در زمان افطار از یاد نبرید. اما این مواد غذایی شامل چه مواردی می شوند؟

کمتر گوشت بخورید

مصرف گوشت را تا جای ممکن مخصوصا در تابستان کاهش دهید، هر چند خوردن آن به مقدار کافی، کمبود پروتئین بدن را جبران می نماید و برای سلامتی مفید است. یعنی روش صحیح خوردن افطار این است که گوشت را به مقدار مصرف کنید چون مصرف زیاد گوشت باعث ایجاد سنگ مجاری ادرار می گردد هرچند با گوشت احساس سیری بیشتری می کنید.

چه مایعاتی در وعده افطار بخوریم؟

همان طور که گفته شد، در روش صحیح خوردن افطاری باید بعد از خوردن شام، هر یک ساعت یک لیوان آب یا مایعات بنوشید. البته نوشیدن شربت ها و نوشابه چندان توصیه نمی گردد چون محتوای قند بالایی دارند و باعث افزایش وزن و چربی در اطراف شکم خواهند شد. مخصوصا نوشابه های گازدار و فرآوری شده، موجب ایجاد مشکل و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش خواهند شد. آبمیوه های طبیعی مثل آب نارگیل از و جبران کم آبی آب بدن هستند.

ضمناً از قلم نیاندازید که هرچند خوردن آب برای برطرف تشنگی مناسب است ولی تا حد ممکن آب سرد نخورید. آب سرد عملکرد سیستم عصبی و گوارش را مختل می نماید. بعلاوه از آن جایی که محیط معده، گرم است، خوردن آب سرد، جذب غذا و هضم آن را مختل خواهد نمود. شیر ولرم یا آب ولرم برترین گزینه برای نوشیدن در ماه رمضان و بعد از افطار هستند.

در وعده افطار غذاهای با پتاسیم بالا بخورید

پتاسیم در خون و عضلات باعث جلوگیری از اسپاسم و گرفتگی عضلات می گردد. این ماده معدنی مفید، سطح مایعات و الکترولیت های بدن را به تعادل می رساند. غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند، شامل لوبیا، سبزیجات با برگ های سبز تیره مثل اسفناج و نیز کدو، سیب زمینی، ماست، قارچ، موز و آووکادو می شوند.

علاوه بر این از مواد غذایی است که محتوای پتاسیم بالایی دارد. این ماده غذایی مفید، علاوه بر تامین آب مورد احتیاج بدن، کمبود انرژی بدن را نیز جبران خواهد نمود.

در وعده افطار میوه های آبدار بخورید

اگر قرار است در این ماه از میوه ها برای جبران کمبود ویتامین و آب بدن بهره ببرید، حتما میوه های پرآب را در دستور کار قرار دهید. هندوانه، خربزه، انبه، موز و … آب زیادی دارند که برای بدن مفید هستند. بعلاوه می توانید در تهیه سالاد از خیار، کاهو و سبزیجات با فیبر بالا بهره ببرید تا با این روش صحیح خوردن افطاری، از بروز جلوگیری کنید.

غذای سرخ نموده برای افطار ممنوع!

هر چند همواره خوردن غذاهای سرخ نموده جذابیت خودشان را دارند ولی غذاهایی مثل یا هر نوع دیگری از سمبوسه، ، و … را باید تا جای ممکن از وعده افطار حذف کنید.

این غذاها محتوای چربی بالایی دارند و باعث جمع شدن چربی در بدن و چاقی می شوند. بعلاوه اگر آن ها را بلافاصله بعد از افطار و برای جبران یک گرسنگی طولانی مدت بخورید، فضای معده را اسیدی می نمایند و مسائل گوارشی را رقم می زنند.

در وعده افطار سالاد بخورید

در روش صحیح خوردن افطاری در ابتدای افطار، می توانید انواع سالاد سبزیجات را میل کنید و بعد از آن، غذای اصلی و بخورید. برای این که افطار سالمی داشته باشید، آب و مایعات کافی بنوشید تا بدنتان دهیدراته نگردد. کربوهیدرات های سالم و غذاهای با فیبر بالا، غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه ها را نیز حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

در زمان افطار شیرینی و شکر نخورید

غذاها و شیرینی های حاوی شکر، جذابیت های خاص خودشان را دارند، مخصوصا مثل زولبیا و بامیه. اما روش صحیح خوردن افطاری، کاهش حداکثری خوردن این غذاها است.

خوردن غذاهای شیرین موجب می گردد اشتیاق بیشتری به خوردن غذاها و مواد غذایی شیرین تر داشته باشید. در این صورت هم عملکرد سیستم بدن تان با مشکل روبرو خواهد شد و هم اینکه خوردن شیرینی باعث پرخوری و در نتیجه چاقی می گردد. به جای خوردن شکر زیاد، از دسرهایی با شیرینی کم یا متعادل بعد از غذا بهره ببرید.

سوالات متداول

در سفره افطار چه بگذاریم؟

سفره افطار باید شامل مواد غذایی آبدار، سبزیجات و مواد غذایی مقوی و مغذی باشد. سالاد سبزیجات، سوپ و نوشیدنی های کم شیرین را از یاد نبرید.

شام بعد از افطار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

شام بعد از افطار وعده مهمی است که باید در آن تا جای ممکن از غذاهای چرب و سرخ شده استفاده نگردد. بعلاوه خوردن گوشت زیاد در وعده شام به سلامت شما آسیب می رساند. سعی کنید غذاهای سبک، کم کالری و سالم را در سفره شام بگذارید.

برترین غذای سرد برای افطار ماه رمضان چیست؟

برترین غذای سرد برای ماه رمضان نان، پنیر و گردو است. می توانید این غذای مفید را برای وعده سحری هم بهره ببرید.

منبع: افق کوروش

به "11 روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید