این عینک به ظاهر عادی قابلیت های عجیبی دارد!

به گزارش اخبار برخط، زومیت نوشت: ترکیب عینک هایی طبیعی با فناوری واقعیت افزوده و لنزهای طبی می تواند آینده عینک های واقعیت افزوده برای بازار مصرف کنندگان عادی باشد.

این عینک به ظاهر عادی قابلیت های عجیبی دارد!

Lumus یک شرکت فعال در حوزه اپتیک واقعیت افزوده (AR) است که در فناوری انعکاسی دوبعدی تخصص دارد. این برند تازهترین نسل معماری نمایشگر خود را در CES 2023 لاس وگاس به نمایش گذاشته است.

واقعیت افزوده در واقع برای ترکیب اطلاعات دیجیتال با محیط دنیای واقعی پیشرفته است تا تجربه ای بهبودیافته ارائه دهد، اما این حوزه هنوز تأثیر زیادی در بازار مصرف نمایندگان عادی ایجاد ننموده است. آری گروبمن، مدیرعامل Lumus می گوید علت عدم توسعه فناوری AR این است که عینک های واقعیت افزوده باید هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی شناسی، چشم گیر باشند و این دقیقاً همان موردی است که شرکت متبوعش میخواهد انجام دهد. این برند با فناوری تازه خود موسوم به Z-Lens، ظاهر و عملکرد یک محصول واقعیت افزوده را هماهنگ نموده است تا با حذف موانع ورود به صنعت و هموار کردن راه برای پذیرش گسترده مصرف نمایندگان، به رشد آن یاری کند.

براساس اعلام Lumus، تکنولوژی Z-Lens دوبعدی آن، ساخت عینک های AR کوچک تر و سبک تر که کیفیت تصوی بالاتر، وضوح بیشتر و روشنایی سازگار با فضای باز را ارائه می دهند، امکان پذیر می نماید.

درحال حاضر شرکت های مختلفی در بازار واقعیت افزوده حضور دارند که ازجمله می توان به متا، گوگل و اپلاشاره کرد که همگی درحال ساخت محصولاتی هستند که درصورت موفقیت، طی چند سال آینده، روش تعامل ما را با دنیای اطراف، به طور کامل تغییر خواهند داد.

Lumus درسال 2000 تأسیس شد و مجموعه ای از گواهی های حق اختراع را درمورد فناوری های واقعیت افزوده خود ایجاد کرد که شامل یک میکروپروژکتور و مجموعه ای از آینه های انعکاسی است که تصویر را در محورهای X و Y توسعه می دهد و به همین علت به آن دوبعدی می گویند. این تکنولوژی یک میدان دید قابل استفاده را هنگام قراردادن پروژکتور کوچک در شقیقه قاب عینک ایجاد می نماید. این رویکرد که WaveOptics از آن بهره می برد، از موج برهای پراشی استفاده می نماید که معمولاً نور را از میکرو پروژکتور عمود بر موج بر، تزریق می نمایند.

دیوید گلدمن، معاون بازاریابی Lumus توضیحاتی درمورد رجحان های فناوری موج بر انعکاسی شرکت متبوعش ارائه داد:

کارشناسان خارجی تأیید نموده اند روشنایی و کارایی باتری های ما بین سه تا 10 برابر بهتر از راهکارهای رقبا است. موج برهای انعکاسی Lumus نه تنها روشن تر هستند، بلکه برای دستیابی به این سطح روشنایی، به انرژی باتری بسیار کم تری احتیاج دارند. یکی دیگر از زمینه های تفاوت Lumus با رقبا، یکنواختی رنگ است. این یعنی موج برهای ما برخلاف نمونه های رقیب احتیاج به شکستن و مونتاژ دوباره رنگ ندارند. موج برهای تک ما از آینه استفاده می نمایند تا رنگ واقعی را به طور مستقیم به چشم کاربر منعکس نمایند. بیشتر موج برهای موجود برای دستیابی به RGB برای طیف کامل رنگی به دو تا سه موج بر برای هر چشم احتیاج دارند.- دیوید گلدمن

اولین محصولات واقعیت افزوده با فناوری Lumus در زمینه های نظامی و پزشکی مورداستفاده قرار می گیرند اما لنوو نیز از تکنولوژی های این شرکت در هدست ThinkReality A6 خود استفاده نموده است؛ محصولی که بازار بزرگ مصرف نمایندگان عادی را هدف قرار داده است.

فناوری پرچم دار کنونی Lumus موسوم به Maximus از یک میکرو پروژکتور LCoS استفاده می نماید و میدان دید 50 درجه، نسبت تصویر 1:1، وضوح 2048 در 2048 پیکسل، رنگ کامل و بیش از 4000 نیت روشنایی در هر واحد LED نوری خود ارائه می دهد. این ویژگی ها به مقدار کافی برای استفاده در فضای باز، کافی به نظر می رسند و بنابراین احتیاج به نورپردازی لنز ندارند.

معماری تازه Z-Lens بعلاوه وضوح 2K x 2K و گستره رنگی کامل را ارائه می دهد و ابعاد موتور نوری آن 50 درصد کوچک تر است. این ویژگی ها به فراورینمایندگان عینک های واقعیت افزوده اجازه می دهد محصولاتی با ظاهر شبیه عینک های معمولی بسازند و درواقع امکان فراوری عینک های واقعیت افزوده سبک تر، کوچک تر و با طراحی طبیعی تر را فراهم می نماید. فناوری Z-Lens مثل Maximus، نشت نور را به حداقل می رساند و این یعنی افراد دیگر، نمی توانند آنچه کاربران عینک های واقعیت افزوده مشاهده می نمایند را ببیند.

محصولات دیگر در CES 2023

البته تفاوت اساسی بین Z-Lens و Maximus این است که فناوری اول فقط 3000 نیت روشنایی دارد درحالی که فناوری دوم به لطف موتور اپتیکال بزرگ تر 4000 نیت روشنایی ایجاد می نماید. بااین حال، Lumus اعتقاد دارد این یک تخمین محافظه کارانه محسوب می گردد و همچنان برای استفاده در نور روز کافی است. براساس اعلام این شرکت، کاربران برای استفاده از عینک های واقعیت افزوده در فضای باز به حداقل روشنایی 2000 نیت برای هرچشم احتیاج دارند و Z-Lens روشنایی بسیار بالاتری فراوری می نماید. مورد دیگر این که Lumus همچنان از هر فناوری موج بر دیگری در دنیا جلوتر است و عملکرد بهتری ارائه می دهد.

اولین نمونه های آزمایشی Z-Lens از میدان دید 50 درجه ای Maximus استفاده خواهند کرد اما نقشه راه این است که در زمان مناسب به بیش از 80 درجه برسد. گلدمن در این مورد گفت:

Lumus اخیرا کار خود را با موج برهای انعکاسی دوبعدی شروع نموده است و بنابراین انتظار داریم ظرفیت آن طی چندسال از 80 درجه نیز فراتر رود.- گلدمن

مدیرعامل Lumus باور دارد این پیشرفت ها درکنار پشتیبانی منحصربه فرد برای اتصال مستقیم عناصر نوری روی عینک های طبی، می تواند راه طولانی در مسیر ساخت عینک های واقعیت مجازی با ظاهری شبیه عینک های معمولی را به سرعت طی کند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این عینک به ظاهر عادی قابلیت های عجیبی دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این عینک به ظاهر عادی قابلیت های عجیبی دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید