تجدید نظر در آسم دوران کودکی: آنچه خانواده ها باید بدانند و انجام دهند

به گزارش اخبار برخط، آسم شایع ترین بیماری مزمن ریوی در بچه ها است که حدود 300 میلیون نفر را در سراسر دنیا یا از هر 12 کودک یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

تجدید نظر در آسم دوران کودکی: آنچه خانواده ها باید بدانند و انجام دهند

بدیهی است که تنفس کلید زندگی است، بنابراین آسم می تواند زندگی را بسیار سخت کند. می تواند پیاده روی در بیرون را بسیار سخت کند. این امر نه تنها منجر به دیدار با پزشک یا اورژانس و بستری شدن در بیمارستان می گردد، بلکه منجر به از دست دادن مدرسه، از دست دادن کار برای والدین، رویدادهای از دست رفته و فعالیت های از دست رفته نیز می گردد.

خبر خوب این است که آسم قابل درمان است. اگر والدین، بچه ها و پزشکان با هم کار نمایند، کودک مبتلا به آسم می تواند زندگی سالم و طبیعی داشته باشد. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید بدانید و انجام دهید.

علائم کودک خود را بشناسید

خس خس سینه قطعاً یکی از علائم آسم است، اما سرفه های مداوم خشک نیز می تواند یک عامل باشد (برای بعضی از بچه ها، این حالت بیشتر در شب اتفاق می افتد).

مراقب علائمی باشید که نشان می دهد کودک برای نفس کشیدن بیشتر کوشش می نماید. یکی از علائم این است که پوست به سمت داخل، بالا یا زیر دنده ها کشیده می گردد. مشکل در صحبت کردن در جملات طولانی نشانه دیگری از این موضوع است.

بعضی از بچه ها مبتلا به آسم، از ورزش اجتناب می نمایند. اگر فرزند شما انتخاب می نماید که کمتر فعال باشد، در خصوص علت آن با او صحبت کنید.

محرک های کودک خود را بشناسید

محرک های مختلفی وجود دارد که آسم را تشدید می نمایند، از جمله:

  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی. کووید نیز در این دسته قرار می گیرد، به همین علت است که بچه ها مبتلا به آسم باید در برابر کووید واکسینه شوند.
  • آلرژی های بیرونی، مانند گرد و غبار یا گرده های گیاهان که اغلب در بهار و پاییز بدتر می شوند
  • آلرژی های داخلی مانند گرد و غبار خانه یا قارچ ها و کپک ها
  • شوره و پشم حیوانات خانگی
  • ورزش: بعضی از بچه ها حتی با ورزش های خفیف نیز دست و پنجه نرم می نمایند، در حالی که بعضی دیگر با ورزش شدید یا زمانی مشکل دارند که محرک های دیگری نیز وجود داشته باشد (مانند سرماخوردگی یا آلرژی)
  • تغییر آب و هوا، به ویژه در هوای سردتر: بعضی از بچه ها ممکن است با رفتن به اتاق سرد که دارای کولر گازی می باشد تحریک شوند.
  • استرس: استرس به طرق مختلف بر بدن ما تأثیر می گذارد و در بعضی افراد می تواند باعث تحریک آسم یا بدتر شدن آن گردد.

داروهای کودک خود را بشناسید

انواع مختلفی از داروها برای درمان آسم استفاده می گردد، از جمله:

  • برونکودیلاتورها: به عنوان مثال می توان به آلبوترول، لوالبوترول، فورموترول یا ایپراتروپیوم اشاره نمود. این داروها که به عنوان داروهای رهایی شناخته می شوند، استنشاقی هستند و با باز کردن راه های هوایی عمل می نمایند. آنها به وسیله دستگاه های استنشاقی با دوز مقدار گیری شده یا دستگاه نبولایزر مصرف می شوند. آنها زمانی استفاده می شوند که فرد علائم آسم را تجربه می نماید.
  • استروئیدهای استنشاقی: این داروها با کاهش التهاب در ریه ها و کاهش احتمال واکنش ریه ها به محرک ها عمل می نمایند. این ها داروهای کنترل نماینده هستند که به طور مرتب برای جلوگیری از علائم تجویز می شوند.
  • استنشاقی ترکیبی: این نوع داروها هم یک استروئید استنشاقی دارند و هم یک برونکودیلاتور طولانی اثر. این ها برای بیماران مبتلا به آسم شدید تر بسیار مفید هستند. گاهی اوقات از آنها درSMART (درمان نگهدارنده و تسکین دهنده) استفاده می گردد که در آن از همان استنشاقی هم برای رهایی و هم برای کنترل استفاده می گردد.
  • استروئیدهای خوراکی یا تزریقی: از این داروها معمولاً زمانی استفاده می گردد که فردی دچار حمله شدید آسم شده باشد، اما بعضی از افراد برای جلوگیری از حملات باید آنها را به طور منظم مصرف نمایند.
  • داروهای ضد آلرژی: داروهایی مانند لوراتادین، ستیریزین یا مونته لوکاست می توانند در صورت وجود آلرژیک بسیار مفید باشند.

بعضی از افراد مبتلا به آسم شدید به درمان های دیگری مانند آمپول های آلرژی برای آلرژی های شدید یا داروهایی مانند دوپیلوماب که در بدن برای برطرف التهاب عمل می نمایند، احتیاج دارند که به ندرت پیش می آید.

از داروها به درستی بهره ببرید

گاهی اوقات داروها و رژیم های دارویی ممکن است گیج نماینده باشند. به همین علت است که همه مبتلایان به آسم باید یک برنامه اقدام مکتوب برای آسم داشته باشند که دقیقاً چه کاری و چه زمانی باید انجام دهند.

اگر کودک شما از داروهای استنشاقی استفاده می نماید، مطمئن شوید که آن را درست انجام می دهد! برای بیشتر دستگاه های استنشاقی، استفاده از اسپیسر اهمیت دارد. اسپیسر لوله ای است که به دستگاه متصل می گردد و یاری می نماید تا اطمینان حاصل گردد که دارو وارد ریه ها و نه فقط به دهان یا هوای اطراف می گردد.

اگر در خصوص هر چیزی که برای فرزندتان تجویز می گردد سؤالی دارید، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

به طور منظم با پزشک خود دیدار کنید

اگر آسم کودک شما چیزی بیشتر از خیلی خفیف است (چند حمله خفیف در سال)، باید بیشتر از معاینه سالانه معاینه گردد. آنالیز های اضافی به شما این فرصت را می دهد که با پزشک خود در خصوص اینکه بیماری چگونه جلو می رود صحبت کنید - و به پزشک فرصتی می دهد که برنامه فرزندتان را تغییر دهد تا بتواند سالم ترین و شادترین زندگی ممکن را داشته باشد.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "تجدید نظر در آسم دوران کودکی: آنچه خانواده ها باید بدانند و انجام دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجدید نظر در آسم دوران کودکی: آنچه خانواده ها باید بدانند و انجام دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید