روزشمار: 6 آذر؛ درگذشت سون هدین سفرنامه نویس و مکان نگار سوئدی

به گزارش اخبار برخط، امروز 26 نوامبر، سالروز درگذشت سون هدین جغرافیدان، نقشه بردار، عکاس و گردشگر سوئدی است. با این شخصیت مشهور گردشگری آشنا شوید.

روزشمار: 6 آذر؛ درگذشت سون هدین سفرنامه نویس و مکان نگار سوئدی

سون آندرس هدین جغرافیدان، مکان نگار، عکاس، کاوشگر و سفرنامه نویس سوئدی در 19 فوریه سال 1865 میلادی متولد شد.

او هنگامی که 15 سال داشت شاهد بازگشت دنیاگردانی از قطب بود، وی در آن سنین تصمیم گرفت که یک سیاح و کاشف دنیا گردد. سون هدین به تحصیل جغرافیا مشغول شد. او سفری به آسیای مرکزی داشت تا مناطقی که کمتر به آن سفر شده است را از نزدیک ببیند پادشاه سوئد در تامین هزینه های این سفر نقش بسیار مهمی را ایفا می کرد. او پس از اخذ مدرک دکتری و یادگیری چند زبان، 2 سفر به ایران داشته است. وی که تصمیم داشت در زمینه جغرافیا باز هم به تحصیل بپردازد از طرف فردیناند فون ریشتهوفن منع شد و خود تصمیم گرفت با روش ها و متدهای مختلف، این علم را بیشتر بیاموزد.

او در خلال سفر اکتشافی اش در آسیای میانه، کوه های پامیر را کاوید به طوری که این رشته کوه مدتی به افتخار او هدین خوانده می شد. سرچشمه رودهای برامپورا، سند و ستلج را یافت و دریاچه لوپ نور، ویرانه های شهرهای باستانی و مکان های باستان شناسی و دیوار چین را نیز در بیابان حوضه تاریم مورد آنالیز قرارداد. نتیجه بسیاری از کاوش های او پس از مرگش منتشر شد.

هدین به ایران هم سفر نموده بود. نخستین بار در 1886 میلادی پس از اقامتی در باکو از راه دریای مازندران رهسپار ایران شد، از کوه های البرز گذشت و به تهران رسید و سپس شهرهای اصفهان، شیراز و بوشهر را دید و از راه این بندر به بغداد رفت از راه بغداد به کرمانشاه آمده و باز به تهران بازگشت و از راه قفقاز راهی اروپا شد. یک سال پس از آن او سفرنامه اش را درباره این سفر منتشر کرد.

او در سال 1890، با سمت کنسول دومی سفارت سوئد در ایران، برای بار دوم به ایران سفر کرد. در این سفر با شاه ایران هم ملاقات کرد و نشان سرافیم را از سوی پادشاه سوئد به او پیشکش کرد. وی به همراه ناصرالدین شاه به تماشا کوه دماوند رفت و خود به همراه چند تن دیگر از کوه بالا رفتند. آنگاه از راه شهرهای مشهد، عشق آباد، بخارا، سمرقند، تاشکند و کاشغر به کرانه های خاوری بیابان تکله مکان رسید.

او مورد تقدیر بسیاری از سران دنیا و چهره های سرشناس از جمله ناصرالدین شاه قاجار، نیکلای دوم، فرانتس یوزف یکم، جرج کرزن، ویلهلم دوم، امپراتور میجی، پاپ پیوس دهم، تئودور روزولت، پاول فون هیندنبورگ، چیانگ کای شک و آدولف هیتلر نهاده شد.

او در یکی از کتاب هایش به نام کویرهای ایران نوشته است:

حتی یک ملاقات سرپائی از نایبند، انسان را به مسافرت در تمام ایران تحریک می نماید.

وی در بازدید از مدرسه دو منار در طبس، شیفته این معماری هوشمندانه شد. او عکس هایی از این مدرسه تهیه کرد که از آن به عنوان کهن ترین تصاویر این بنا می توان یاد کرد.

او در سال 1900 میلادی قصد عبور از کویر ریگ جن ایران را داشت که به دلیل باتلاقی بودن آن در آن برهه زمانی از این تصمیم منصرف شد. او بعدها در کتاب کویرهای ایران خود از کویر ریگ جن نام می برد.

افتخارات و آثار ارزشمند نقشه برداری، عکاسی، اکتشافات مهم و سفرهای متعدد او به نقاط مختلف به همراه سفرنامه های جالب او باعث معروفیت وی در سطح دنیا شده است.

3 جایزه مهم در زمینه جغرافیا نیز از دیگر دستاوردهای اوست. از او به عنوان یک کویرنورد قهار نیز یاد می گردد.

هدین در 26 نوامبر سال 1952 در سن 85 سالگی در محل زادگاه خود استکهلم درگذشت.

در همین روز:

  • حمله سلطان مراد عثمانی به ایران (986 قمری)
  • آخرین جنگ اردشیر پاپگان با رومیان (240 میلادی)
  • استقلال مغولستان از چین. (1821 میلادی)
  • سال روز تأسیس جمهوری خلق مغولستان (1924 میلادی)
  • روز قانون اساسی کشور هند
منبع: کجارو / fa.wikipedia.org

به "روزشمار: 6 آذر؛ درگذشت سون هدین سفرنامه نویس و مکان نگار سوئدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 6 آذر؛ درگذشت سون هدین سفرنامه نویس و مکان نگار سوئدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید