دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟

به گزارش اخبار برخط، محمدرضا فاروقی اظهار کرد: گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخیص کالا، به طور همزمان با 20 تا 30 نهاد و سازمان مجوز دهنده در ارتباط است که برای ترخیص هر یک از این کالاها، باید نظر موافق این سازمان ها اعلام گردد و همین موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخیص کالاها منجر می گردد.

دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟

وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، اعلام کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاه های مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامه ای که گمرک اعلام نموده مشارکت نمایند. بر اساس قانون برطرف موانع فراوری نیز باید این سازمان ها در ترخیص کالا مشارکت نمایند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمان های همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمی نمایند.

نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمان ها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمی دانند یا از متصل کردن سامانه های خود به سامانه گمرک طفره می فرایند، قطعا کار در اجرا سخت می گردد و این موضوع ترخیص کالا را سخت می نماید که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح نموده است.

فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمان های مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام نمایند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمان ها می توانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای آنالیز احتیاج به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه نمایند.

وی اضافه نمود: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمان ها موظف بودند ظرف مدت 15 روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام نمایند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمان ها از ورود به این حوزه خودداری می کردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم گردد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل رسوب کالا در گمرکات چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید