علیرضا داوودنژاد: مهم ترین اولویت پژوهشی، پژوهش درباره خود سینماست

به گزارش اخبار برخط، تهران (پانا) - علیرضا داوودنژاد، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما معتقد است در حال حاضر سینمای ایران به پژوهش های بنیادی احتیاج دارد تا بتواند مسائل اساسی آن را حل نماید.

علیرضا داوودنژاد: مهم ترین اولویت پژوهشی، پژوهش درباره خود سینماست

به گزارش روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، علیرضا داوودنژاد درباره نقش پژوهش در ساخت آثار سینمایی گفت: مهم ترین عاملی که ساختار فیلم ها را در سینمای ایران معین می نماید، سفارش دهنده یا سرمایه گذار است یعنی به طورکلی بودونبود پژوهش در ساخت آثار سینمایی به سفارش دهنده وابسته است. اما در سینمایی که عمدتا به دنبال بازفراوری کلیشه های امتحان پس داده است و مهم ترین سفارش دهنده آثارش، سالن های سینمادر تهران و چند شهرستان است ، چطور می گردد به این موضوع توجه کرد؟!

وی ادامه داد: امروز برای سینمای ما سالن سازی امر مهمی است چون با ناامنی گسترده در بازار نمایش خانگی ، سالن های سینما هستند که بازار اصلی سینما را تشکیل می دهند که خواسته اصلی آن ها هم اتکا به سوپر استار و بازفراوری کلیشه هاست. در چنین وضعیتی، پژوهش امر جدی محسوب نمی گردد چراکه بلافاصله به سود اقتصادی تبدیل نمی گردد.

داوودنژاد با تأکید بر اینکه سینمایی به دنبال پژوهش می رود که بخواهد از کلیشه ها دوری کند، گفت: سینمایی به دنبال پژوهش می رود که بخواهد افق دیدش را به روی موضوعات تازه باز کند، مسائل مبتلابه جهان و جامعه پیرامونش را به تصویر بکشد و آثار جدیدی را خلق کند. در چنین سینمایی است که ضرورت برخورد تخصصی با موضوعات و سوژه ها مطرح می گردد ، پژوهش صندلی ویژه ای پیدا می نماید.

وی ادامه داد: برای به وجود امدن چنین سینمایی که هم مخاطب و هم درآمد داشته باشد و در ان پژوهشگری معنا دار و مقرون به صرفه باشد در درجه اول بازار امن ضروری است . بازار امن بعنی بازاری که در آن اولا فراوری فیلم به دور از سانسور و در ارتباط با زندگی واقعی و جاری مخاطبان اتفاق می افتد و دوما سرقت و قاچاق و نمایش غیر قانونی بر ان غلبه ندارد. مسلما در سینمایی که ابتکار عمل به دست بازار سیاه است و عمده در امد رسمی ان متکی به گیشه سی درصد از سالن هایش است قاعدتا کلیشه های امتحان پس داده اقتصادی و سیاسی حاکمیت پیدا می نمایند و خواه نا خواه جز در مواردی استثنایی پژوهش معنا و ضرورتی پیدا نمی نماید.

داوودنژاد همچنین شرح داد: مهم ترین پژوهشی که در اولویت است، پژوهش درباره خود سینمای است. سینمایی ورشکسته که بیشتر فیلم هایش، حتی نمی توانند پول ساخت خودشان را دربیاورند. شاید اصلی ترین موضوع پژوهش برای ما این است که چرا سینمای ما خودش را بی احتیاج از پژوهش می بیند؟!

وی بابیان اینکه بازفراوری کلیشه ها اولین دلیلی است که سینمای ایران خودش را بی احتیاج از پژوهش می داند، گفت: پیش از اینکه به دنبال نقش پژوهش در ساخت آثار سینمایی باشیم، باید به دنبال پژوهش درباره خود سینمای ایران باشیم. باید سینمای ایران را شناخت و برای به دست آوردن این شناخت باید به سؤالات بسیاری از قبیل بازار سینمای ایران چگونه ساخته می گردد، فیلم ها چگونه فراوری و توزیع می شوند، نمایش چگونه اتفاق می افتد، درآمد چگونه بین عوامل فراوری، تهیه، توزیع و نمایش فیلم ها تقسیم می گردد ، اصناف چه نقشی دارند، صندلی دولت کدام است ، بازار سیاه چه ابعادی دارد و... پاسخ بدهیم. در چنین شرایطی است که با شناخت مسائل اصلی می توانیم راه حلی برای آن ها پیدا کنیم.

لازم به ذکر است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سبنمایی ایران فروردین 1400 برگزار می گردد

منبع: خبرگزاری پانا

به "علیرضا داوودنژاد: مهم ترین اولویت پژوهشی، پژوهش درباره خود سینماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علیرضا داوودنژاد: مهم ترین اولویت پژوهشی، پژوهش درباره خود سینماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید