مروری بر نشست های خبری روز دوم جشنواره فیلم فجر

به گزارش اخبار برخط، روز پنجشنبه 11 بهمن ماه در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر چهار نشست خبری دیگر مربوط به فیلم های آخرین داستان، تیغ و ترمه، بنفشه آفریقایی و درخونگاه برگزار گردید.

مروری بر نشست های خبری روز دوم جشنواره فیلم فجر

جای خالی انیمیشن در سینمای ایران

نشست خبری انیمیشن آخرین داستان با حضور اشکان رهگذر (کارگردان)، احسان رسول اف (تهیه نماینده)، تینا پاکروان (مسول انتخاب صدا پیشگان)، مجید مظفری، اشکان خطیبی، بانیپال شومون (صدا پیشگان)، بابک ارجمند (سرپرست انیماتورها)، آرمان رهگذر (مجری طرح)، ژینوس پدرام (تدوینگر) و علیرضا علویان (طراحی) برگزار گردید.

اشکان رهگذر کارگردان این انیمیشن در ابتدای نشست شرحاتی درباره فیلم بیان نمود و گفت: حضور در جشنواره فجر برای هر فیلمساز افتخار بزرگی است به خصوص برای فیلمساز انیمیشن. من به نمایندگی از صدها همکارم که در 9 سال برای این کار کوشش کردند، اینجا هستم و اگر پاسخی می دهم به نمایندگی از آنهاست.مجید مظفری در سخنانش به این موضوع اشاره نمود که دوست نداشته سال جاری در جشنواره حضور پیدا کند اما نظرش تغییر نموده. وی در این مورد چنین شرح داد: دیدم کاری دارد انجام می گردد که دوستان 9 سال درباره آن زحمت کشیدند و باید حمایت گردد. می دانم مسوولان حمایت نمی نمایند زیرا اگر می کردند 9 سال طول نمی کشید زیرا جای انیمیشن در سینمای ایران خالی است.اشکان رهگذر، کارگردان در بخشی از شرحاتش درباره دو بعدی بودن این انیمیشن گفت: این جریانی است که در جهان تغییر می نماید و این تغییر عادت دیر یا زود به اینجا می رسد. تا دو دهه پیش می گفتند انیمیشن دوبعدی دارد نابود می گردد اما از 5 انیمیشنی که در اسکار وجود دارد فقط دو انیمیشن سه بعدی هستند و بسیاری گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند. متاسفانه ما خیلی مصرف نماینده انیمیشن آمریکایی هستیم.تینا پاکروان هم درباره استفاده از صدای سوپر استارها و تجاری کردن این انیمیشن گفت: همواره سعی می گردد در بین صداها دو نفر سوپر استار باشند تا برای شناختن آن یاری کند اما ما سعی کردیم از بین کسانی که شناخته شده هستند صداها را انتخاب کنیم.

کیومرث پوراحمد: اول به فیلم پروانه ساخت ندادند

نشست پرسش و پاسخ فیلم تیغ و ترمه به کارگردانی کیومرث پوراحمد با حضور کارگردان، علی قائم مقام (تهیه نماینده)، جهان زاهدی، آویسا سجادی، لاله اسکندری و پژمان بازغی (بازیگران)، خشایار موحدیان (تدوینگر)، محمود موسوی نژاد (صداگذار)، رضا یزدانی (خواننده)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، مهدی شیرازی (طراح چهره پردازی) و بابک اردلان (صدابردار) در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار گردید.

پوراحمد درباره تجربه ساخت تیغ و ترمه گفت: من حدود 50، 60 تا فیلم تاکنون ساختم. اما هربار که می خواهم فیلم بسازم همان قدر استرس دارم. هر شب فیلم برداری در استرس هستم. اما در این فیلم یک گوشه ذهنم، خیالم راحت بود که اگر کمی تردید داشته باشم و مطمئن نباشم که دوربین را کجا بگذارم کسی هست که به من یاری می نماید، او کسی نیست جز علیرضا زرین دست که جایش در اینجا خالی است. او صبح که از ساعت 8 می آمد تا آخرشب، لبخند از لب او نمی رفت. بسیار خوش اخلاق، پرکار و بدون حاشیه است.

کیومرث پوراحمد درباره استفاده از بعضی الفاظ در فیلم گفت: ما در فیلم کلی الفاظ داشتیم که آن را تغییر دادیم. در فیلم های آمریکایی همه جور حرفی به هم می زنند اما اگر به کسی بر خورده است من از شما و تاریخ سینما معذرت می خواهم.

پور احمد در پاسخ به این سوال که آیا خودش از اثر راضی است، گفت: کودن ترین فیلمسازان هم که فیلم می سازند فکر می نمایند خوب است. من هر فیلمی را ساختم فکر کردم خوب بوده است و وقتی که نمایش داده شده و مردم دیدند متوجه شدم درنیامده است. بله من راضی هستم. مهم نیست که من راضی باشم مهم این است که شما اصحاب رسانه و بعد مردم راضی باشند و فروشکی بخورد. اگر این اتفاق بیفتد می رود جزو فیلم های خوب من و اگر اتفاق نیفتد می رود جزو فیلم های بد.

او ادامه داد: اول به فیلم پروانه ساخت ندادند و یکسال کلنجار رفتم که روی مادر بد کار کنم. در ارشاد به من گفتند تو اسطوره مادر خوب در فیلم هستی. خانم لاله اسکندری هم بازیگر خوبی است هم هنرمند به تمام معنایی است. اگر همه بازیگران می توانستند نقش ترمه را بازی نمایند ولی این نقش را قبول نمی کردند اما خانم اسکندری قبول کرد و چه خوب این شخصیت را درآورد.

او همچنین درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی اتوبوس شب یکی از بهترین ها بود که کسی آن را نفهمید و این فیلم نیز یکی از بهترین موسیقی ها را دارد.

سیاوش اسعدی: بخاطر دغدغه های شخصی فیلم می سازم

نشست خبری فیلم درخونگاه با حضور سیاوش اسعدی (کارگردان)، منصور سهراب پور (تهیه نماینده)، امین حیایی، مهراوه شریفی نیا، محمود جعفری، نادر فلاح، ژاله صامتی (بازیگران)، تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، آرزو حلاجی (طراح گریم)، نیما نادری (نویسنده)، روزبه مشخص (مشاور پروژه)، علیرضا علویان (طراح و ترکیب صدا) و مجید علی اسلام (طراح صحنه) در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار گردید.اسعدی کارگردان اثر در پاسخ به این سوال که چه شد درخونگاه را ساخت، مطرح کرد: من همواره نقدی نسبت به چنین سوالاتی دارم. من فیلمساز هستم. باید فیلم بسازم. بد است که دیر به دیر فیلم می سازم. این حرفه من است. بنابراین وقتی فیلمی ساختم، دیگر نباید از من پرسید که چه شد این فیلم را ساختم. مگر اینکه مثلا من سال ها فیلم کمدی بسازم و بعد یک دفعه سبک دیگری فیلم بسازم.اسعدی تاکید نمود: قطعا برای زدن حرف هایی و به خاطر دغدغه های شخصی فیلم می سازم. اما اگر قرار باشد آن را بگویم تبدیل به شعار می گردد.منصور سهراب پور، تهیه نماینده اثر در مورد اکران نشدن فیلم در جشنواره پارسال گفت: فیلم ما برای پارسال آماده نبود.من هم احتمال می دادم که فیلم به جشنواره پارسال نرسد اما آن را تحویل دادیم که زودتر دیده گردد. همین کار باعث تبلیغات هم برای فیلم شد. من بدون رانت، با سند خانه ام از بانک وام گرفتم و بعد هم 400 میلیون بهره بانک را پس دادم. چون کار آماده نبود و امکان قضاوت وجود نداشت، به جشنواره پارسال نرسید.در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ، اسعدی در مورد ضد جنگ بودن فیلمش گفت: جنگ قطعا چیز خوبی نیست. ما ضد جنگیم. قهرمان فیلم 8 سال به ژاپن رفته. این 8 سال را می توان به جنگ ربط داد یا حتی به 8 سالگی پسر من. حالا هرکس می تواند این 8 سال را به چیزی ربط بدهد.سهراب پور در پاسخ به این سوال که چطور تهیه نماینده فیلم های گیشه ای سراغ ساخت چنین فیلمی رفته است گفت: دوستان اگر مروری می کردند متوجه می شدند 10 سال پیش پروانه زرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را کسب کردم. سریال وفا و پروانه از جمله کارهای معروف من بودند. بنابراین ژانر اجتماعی را دوست دارم. ضمن اینکه افتخار می کنم، فیلم هایی مثل آیینه بغل من و من سالوادور نیستم که به گیشه سینما یاری می نماید، ساختم. چون آنها هم جزوی از علاقه من است.

زندی حقیقی: کلیت فیلم براساس واقعیت ساخته شده

نشست خبری فیلم بنفشه آفریقایی با حضور مونا زندی حقیقی (کارگردان)، رضا بابک، مریم شیرازی و ندا جبراییلی (بازیگران)، پیمان یزدانیان (آهنگساز)، علیرضا شجاع نوری (تهیه نماینده) و حمید بابابیگی (فیلمنامه نویس) برگزار گردید.در ابتدای نشست مونا زندی حقیقی کارگردان اثر هم مورد نحوه انتخاب و چینش بازیگرانش و حضور رضا بابک در این فیلم گفت: صددرصد آقای بابک انتخاب ما برای نقش فریدون بودند. اما در مورد آقای آقاخانی و خانم معتمدآریا چون بحث سن بازیگران مطرح بود، بعد از انتخاب خانم معتمدآریا، توصیه ایشان حضور آقای سعید آقاخانی بود که پیشنهاد بسیار خوبی بود. یکی از سختی های کار پیر کردن آقای بابک بود به گونه ای که پشت شان خم گردد و تکیده شوند.او در پاسخی به سوالی درباره واقعی بودن داستان و اینکه تا چه حد داستان پردازی کارگردان در فیلم موثر بوده گفت: کلیت فیلم و اینکه زنی شوهر سابقش را از خانه سالمندان به خانه می آورد و مسائلی از این دست کاملا واقعی است اما بعضی مسائل مثل رنگرز بودن شکوه زاییده ذهن فیلمنامه نویس است.مونا زندی حقیقی در مورد انتخاب نام فیلم گفت: نام فیلم در ابتدای تابستان بود و بعد نامش شد زنگاری. در ادامه کم کم خود بنفشه آفریقایی در داستان نقش ویژه ای گرفت و بالا آمد. ضمن اینکه بنفشه آفریقایی بسیار گیاه ویژه ای است و به همین علت با شخصیتی مثل شکوه همخوانی داشت. به این علت در نهایت به این اسم رسیدیم.کارگردان فیلم در مورد زندگی شوهر سابق یک زن با آن در خانه شوهر فعلی اش در یک خانواده روستایی گفت: این خانواده روستایی نیستند و از شهر تهران به جای دیگری رفته اند. اما فکر می کنم نکته اینجاست که این زن و شوهر کوشش نموده اند با یاری هم و بدون قضاوت و با کنار گذاشتن بعضی تعصبات مسائلی که در گذشته برایشان پیش آمده را حل نمایند. ضمن اینکه اصلا موضوعی غیر اخلاقی در فیلم اتفاق نمی افتد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "مروری بر نشست های خبری روز دوم جشنواره فیلم فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر نشست های خبری روز دوم جشنواره فیلم فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید