همه چیز درباره هندوانه ابوجهل

به گزارش اخبار برخط، ممکن است اسم هندوانه ابوجهل را شنیده باشید. هندوانه ابوجهل (سیترولوس کولوسینتیس) که به سیب تلخ، کدوی تلخ و حنظل معروف است، گیاهی از خانواده کدوییان (کوکوربیتاسه) که به صورت صیفی و روی زمین کشت می گردد. این گیاه به صورت بومی در مناطق مدیترانه ای، آسیا و به خصوص ازمیر ترکیه رشد می نماید همچنین در نواحی غربی تهران، جاده تفرش، بوشهر، جزیره قشم، بلوچستان و نواحی بایر مرکز ایران می روید. هندوانه ابوجهل ظاهری شبیه به هندوانه دارد اما اندازه آن کوچک تر و در حد یک نارنج کوچک است، تلخ مزه بوده و بافتی سفت دارد. این میوه کروی شکل، زرد رنگ است و پوسته ای نازک ولی سخت آن را پوشانده است و زیر این پوسته قسمت اصلی میوه سفیدرنگ و اسفنجی واقع شده است. داخل آن حدود 200-300 دانه بیضی شکل به طول شش تا هشت و عرض چهار تا پنج میلیمتر قرار گرفته است.

همه چیز درباره هندوانه ابوجهل

خواص هندوانه ابوجهل

این میوه خواص دارویی دارد. برای مصارف پزشکی، میوه را در ماه های تیر و مرداد می چینند. پوست آن را می توان قبل یا بعد از خشک کردن جدا کرد. در صورتیکه پوست آن را قبل از خشک کردن جدا نمایند میوه بدون بو خواهد بود اما طعم تلخی دارد. بعد از خشک کردن می توان میوه را به صورت پودری مصرف کرد. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می کنیم.

کاهش قند خون

تصور می گردد هندوانه ابوجهل قند خون را کاهش می دهد، شاید این موضوع دلیل اصلی معروف شدن آن است. البته گفتنی است که هنوز به طور قطع تاثیر سیب تلخ در درمان دیابت اثبات نشده است اما تجربیات نشان داد که می تواند در ترشح انسولین و تنظیم قند خون نقش داشته باشد. به این منظور 100 میلی گرم از دانه، پودر یا عصاره ریشه گیاه آن بهره ببرید. مقدار مجاز دوز مصرفی روزانه آن حدود 300 میلی گرم در روز است.

تقویت مو

شواهد اولیه نشان داده است که مصرف موضعی آن می تواند رشد مو را تحریک نموده و اثری مشابه فیناستراید (داروی درمان ریزش مو در آقایان) دارد. برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری نیاز است.

درمان یبوست

در صورتی که فرد به یبوست شدید دچار شده و در مواردی که نیاز به مسهل قوی است می توان از میوه این گیاه استفاده کرد. خیار تلخ با تقویت عضله روده دارای خاصیت مسهلی قوی است. این گیاه برای افرادی که تورم روده دارند توصیه نمی گردد.

خواص سیب تلخ برای دستگاه گوارش

در موارد ضعف اعمال روده، فلج اعما و احشا، آب آوردن شکم، بیماری های کبد و انسداد مجاری صفراوی هم از این میوه استفاده می گردد. مصرف آن در موارد ذکر شده باید با دوز معین شده توسط پزشک باشد تا نتایج بهبود دهنده داشته باشد.

اثر ضدمیکروبی

عصاره ریشه و سایر قسمت های این گیاه خاصیت ضد میکروبی داشته و در کنترل باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مثل اشرشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و غیره موثر است.

خواص ضد سرطانی

آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه به مبارزه با رادیکال های آزاد مانند رادیکال هیدروکسیل، آنیون سوپراکسید نقش دارد. به همین دلیل می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان سینه تاثیرگذار باشد.

خواص هندوانه ابوجهل برای پوست

برای از بین بردن زگیل و کک و مک کافی است میوه هندوانه ابوجهل را کوبیده و با سرکه مخلوط نموده و برروی آن بمالید. عصاره ریشه و آب این میوه در رفع جوش و آکنه صورت هم کاربرد دارد.

کاهش چربی خون

دانه های موجود در هندوانه ابوجهل سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش می دهد. برخی معتقدند به دلیل همین موضوع در کاهش وزن و چربی سوزی هم می تواند موثر باشد.

تسکین درد

تخم یا دانه خیار تلخ را کوبیده و به صورت خمیر در محل درد و مفاصل قرار دهید تا درد و ورم آن ناحیه کاهش یابد.

روغن خیارتلخ هم در درمان درد موثر است برای تهیه آن آب هندوانه ابوجهل را گرفته و به میزان مساوی با روغن زیتون مخلوط نموده و بجوشانید تا آب آن تبخیر گردد. بعد روغن به دست آمده را بر مفاصل دردناک بمالید و آن را گرم نگه دارید. همچنین اگر روغن آن را کنار دندان پوسیده که قصد کشیدن آن را دارید بمالید، ریشه آن سست شده و کشیدن دندان را راحت تر می نماید.

درمان سنگینی گوش

روغن هندوانه ابوجهل می تواند سنگینی گوش و صداهای غیرطبیعی پیدا شده در گوش را رفع کند. به این منظور روغن سیب تلخ را روزی سه مرتبه و هربار دو قطره داخل گوش بریزید.

عوارض سوء مصرف هندوانه ابوجهل

مصرف خودسرانه و زیاده رروی در خوردن این میوه بیمار را دچار مسائل جدی نموده و عوارض جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. در صورت تداخل آن با سایر داروهای مخصوص دیابت قند خون به شدت کاهش می یابد. مصرف هندوانه ابوجهل برای افراد مبتلا به ورم روده و خانم های باردار و شیرده توصیه نمی گردد.

مصرف بیش از حد و خودسرانه آن ممکن است باعث دل درد، اسهال خونی، گیجی، ضعف، اختلالات گردش خون، نبض ضعیف، التهاب حاد روده و التهاب پوست گردد. بنابراین حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نموده و از دوز تجویز شده بیشتر مصرف نکنید.

منبع: کتاب کاله

به "همه چیز درباره هندوانه ابوجهل" امتیاز دهید

2 کاربر به "همه چیز درباره هندوانه ابوجهل" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره هندوانه ابوجهل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید