مصوبات این دوره یک ساله شورا کمتر از دوره های پیش بود

به گزارش اخبار برخط، احمد مسجدجامعی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران با اشاره به سابقه حضور خود در سه دورۀ شورا و بیان این نکته که می توان این گزارش را تکمیل کرد گفت: مقایسه سطح تحصیلات اعضای شورای شهر تهران، ری، تجریش در ادوار مختلف نشان می دهد که سطح تحصیلات اعضای شورا دردوره پنجم نسبت به سایر ادوار قبل بالاتر است. بطوریکه در این دوره بیش از 95 درصد اعضا دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر هستند. این نسبت در دوره چهارم 76 درصد، در دوره سوم و دوم 66 درصد و در دوره اول 45 درصد بوده است.

مصوبات این دوره یک ساله شورا کمتر از دوره های پیش بود

عضو شورای شهر تهران به رشته های مختلف تحصیلی اعضای شورا در دوره های مختلف اشاره نمود و اضافه نمود: از منظر تخصص و حوزه های تحصیلی اعضای شورا آمارها نشان می دهد که 57 درصد از اعضای این دوره شورا در حوزه های علوم انسانی، 33 درصد در حوزه فنی مهندسی و بقیه در حوزه علوم تجربی تحصیل نموده اند. طبعا انتظار می رود که حوزه فرهنگی و اجتماعی در این دوره فعال تر باشد. البته در کمیسیون های مختلف تحصیلکرد گان علوم انسانی حضور دارند. مانند منشی ها و هیأت رئیسه که در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون معماری و شهرسازی هستند.

مسجدجامعی در خصوص تعداد مصوبات این دورۀ شورا که در گزارش آمده اظهار کرد: در 79 جلسه سال گذشته نزدیک به 128 مصوبه داشته ایم که این تعداد کمتر از مصوبات سال اول ادوار شوراهای پیشین می باشد.

از مجموع مصوبات سال اول دوره پنجم 87 درصد را طرح ها و 13 درصد را نیز لوایح تشکیل می دهد که این وضعیت نشان از تغییر رویکرد شورا نسبت به دوره های پیشین است. در دوره های قبلی بخش گسترده ای از مصوبات شورای شهر تهران را لوایح ارسالی از شهرداری تشکیل می داد و بخش زیادی از زمان اعضای شورا صرف پرداختن و تصویب این لوایح می شد که بر اساس آمارهای موجود این وضعیت در دوره پنجم دگرگون گردیده است. می توان گفت که فعالیت شهرداری هم کاهش پیدا نموده است یا حداقل از نگاه ایجابی شورا فعال تر از شهرداری بوده است.

وی با بیان این که تعداد طرح ها و لوایح در سال اول دورۀ پنجم کاهش یافته تأکید کرد: سهم لوایح نسبت به طرح ها با کاهش 50 درصدی روبرو است. همچنین در یک سال گذشته شش مصوبه مربوط به انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در ادامه گفت: تعداد اعتراضات نهادهای بالاسری به مصوبات شورای پنجم به غیر از دوره اول شورا کمتر از تمام ادوار شورا بوده است. یعنی فرمانداری با اینکه ما خیلی با آن چالش داشتیم کمترین اعتراض را نسبت به مصوبات شورا در این دوره داشته است. به جز دوره نخست که در آن دوره فرمانداری فقط یک اعتراض داشته که آن هم به ساختارها و روابط سازمانی مربوط بوده که هنوز شکل نگرفته بوده است.

وی درادامه بیان نمود: درطی یک سال گذشته طرح هایی که شهرداری را ملزم به انجام فعالیت یا اداره حوزه های خاصی می نماید 4 مورد بوده است که در مقایسه با دوره های قبل کم تر بوده و ضروریست این قبیل طرح ها که نمادی از احاطه اعضاء شورا و کمیسیون های آن بر مسائل و کمبودهای شهری است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی به عذرخواهی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه گذشته اشاره و اظهار کرد: در جلسه گذشته همه دوستان ما عذرخواهی کردند که ما چندان کاری نکردیم. این یک واقعیتی است و جای تقدیر از همکاران مان دارد که نشان از تواضع و صداقت آنهاست اما سال آینده ما نمی توانیم دوباره عذرخواهی کنیم باید تمهیداتی را برای حل مسائل بیندیشیم.

مسجدجامعی در خصوص شکایت های مردمی گفت: من برخی موارد را که شهروندان از طریق سامانه 137 و 1888 نسبت به عملکرد شورا و شهرداری داشته اند ذکر می کنم.

وی در این خصوص گفت: تعداد شکایات شهروندان در برخی زمینه ها افزایش یافته؛ ازجمله درباره حیوانات موذی، لکه گیری خیابان ها و مانند آن که ضروری است به آن ها توجه بگردد و شورا ورود پیدا کند. در کنار طرح های کلان و مصوبات و مانند آن توجه داشته باشیم که نظارت بر مدیریت شهری افزایش پیدا کند.

عضو شورای شهر تهران به حذف درآمدهای پایدار به عنوان نکته مثبت فعالیت این دوره شورا پرداخت و توضیح داد: یک نکته مثبتی که می خواهم بگویم هرچند که دوستان هم به نکات مثبتی اشاره نمودند حذف و یا حداقل کاهش قابل توجه درآمدهای ناپایدار شهرداری بوده که در این دوره رخ داد.

وی با اشاره به موضوع نظارت در شهرداری گفت: نکته ای که در شهرداری بیشتر به حوزه نظارت مربوط می گردد دریافت برنامه از بخش های مختلف است که باید مبنای نظارت بر اجر باشد یعنی اگر بازدید از نواحی و مناطق و یا ارزیابی فعالیت ها و اقدامات شهرداری و زیربخش های آن بر اساس یک برنامه شاخص های تعریف گردیده نباشد چندان کارساز نیست و تغییرات مدنظر اتفاق نخواهد افتاد.

مسجدجامعی ادامه داد: یک نکته دیگر اینکه ضروری است از کارکنان شهرداری تشکر کنم ولی باید گفت وقتی از مسائل و مسائل روزمره صحبت می گردد گاهی در پاسخ از سوی مدیران گفته می گردد ما اعتبار نداریم، پول نداریم و از این موارد. این حرف ها از مسئولیت شهرداری کم نمی نماید. به هرحال ما برای اداره امور شهر حقوق می گیریم و این ادبیات از طرف مدیران شهرداری پذیرفته نیست بلکه باید به هر نحوی انجام گردد. به هر حال ماهانه چیزی حدود 800-700 میلیارد تومان حقوق همکاران ما در شهرداری است و حداقل انتظار این است که این هزینه از طریق ارائه خدمات بیشتر به شهروندان و کاستن از مسائل شهری جبران گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مصوبات این دوره یک ساله شورا کمتر از دوره های پیش بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبات این دوره یک ساله شورا کمتر از دوره های پیش بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید