آنالیز وضعیت فراوری بنزین معمولی و سوپر در ایران

به گزارش اخبار برخط، فراوری بنزین در ایران روی مدار ثبات در حرکت است و آنالیز جدیدترین اخبار نشان می دهد به زودی شاهد افزایش فراوری بنزین خواهیم بود. با این حال همچنان بوی کمبود بنزین سوپر در برخی صندلی های سوخت به مشام می رسد که گفته گردیده این مشکل نیز به زودی رفع خواهد شد.

آنالیز وضعیت فراوری بنزین معمولی و سوپر در ایران

به گزارش اخبار برخط، نگرانی ها درمورد تامین بنزین مورد احتیاج کشور با تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسبت به سال های گذشته کم رنگ گردیده و با خبر شروع عملیات احداث فاز 4 این پالایشگاه می توان گفت تامین بنزین یکی از مواردی است که در زمان تحریم هم با مشکل روبرو نخواهد شد.

به طور کلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با فراوری روزانه 27.5 میلیون لیتر بنزین، نزدیک به 30 درصد احتیاج کشور در این زمینه را تأمین می نماید. بر اساس آخرین آمار منتشرگردیده، فراوری روزانه بنزین کشور 93 میلیون لیتر در روز است و چندی پیش علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی از فراوری 100 میلیون لیتر بنزین در کشور تا اذرماه اطلاع داد و گفت: 80 میلیون لیتر از 100میلیون لیتر طبق استاندارد یورو 4 و یورو 5 است.

کمبود بنزین سوپر در صندلی ها

هرچند در زمینه تامین بنزین کشور مسئله ای وجود ندارد اما حدود سه ماه است که شاهد کمبود بنزین سوپر در برخی صندلی های سراسر کشور بودیم که علل مختلفی برای این کمبود لیست شد. گاهی گفته شد علت این موضوع قطع واردات بنزین سوپر به دلیل خودکفایی کشور در فراوری این بنزین است و گاهی علت کمبود بنزین سوپر تعمیرات پالایشگاه شازند اعلام شد. گاهی گفته شد به دلیل تعمیر خط لوله انتقال بنزین سوپر با تاخیر روبرو گردیده است و گاهی اخباری هم منتشر شد مبنی بر اینکه وزارت نفت درحال ذخیره سازی بنزین برای زمان تحریم است و اولویت اول کشور تامین بنزین معمولی مردم است.

در هر صورت کمبود بنزنی سوپر در برخی از صندلی ها توسط وزیر نفت هم تایید شد. بیژن زنگنه در این مورد گفت: ما در کشور مشکل کمبود بنزین نداریم اما ممکن است بنزین سوپر در یک صندلیی کم باشد.

هرچند به نظر می رسد قرار است این مشکل با شروع فصل پاییز و اتمام سفرهای تابستانی مردم رفع گردد. زیرا آنطور که سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام نموده است از ابتدای مهرماه عرضه مجدد بنزین سوپر در صندلی های سوخت شروع می گردد. شنیده ها حاکی از آن است که مجلس قصد دارد اگر عرضه بنزین سوپر شروع نشد از شرکت ملی پالایش و پخش در این باره سؤال کند.

آمار مصرف بنزین در ایران

هرچقدر کفه ترازوی فراوری بنزین در کشور سنگین گردد، کفه مصرف سنگین تر می گردد. البته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که میزان مصرف بنزین در کشور را به صورت ماهیانه اعلام می کرد این ماه از اعلام آن خودداری کرد. با این حال آخرین آماری که در این زمینه موجود است می گوید مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسیده است. بر این اساس ایرانی ها در تیرماه دو میلیارد و 840 میلیون لیتر بنزین سوزاندند. مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای تیرماه در امسال 91 میلیون و 700 هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (84 میلیون و 500 هزار لیتر) 8.5 درصد رشد داشته است.

پیش از این به طور متوسط روزانه 3.5میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع می شد که این میزان ممکن بود با توجه به شرایط به 3.3 یا 3.7برسد. بنابراین میزان مصرف بنزنی سوپر در کشور بین سه تا چهار لیتر در روز است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنالیز وضعیت فراوری بنزین معمولی و سوپر در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز وضعیت فراوری بنزین معمولی و سوپر در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید