خبرنگاران نوروزنامه؛ روایتی از آداب و رسوم تا دلایل ماندگاری نوروز

به گزارش اخبار برخط، تهران - خبرنگاران - سیما ابتیاع به عنوان محقق و پژوهشگر کتاب نوروزنامه کوشش نموده تا با پرهیز از درغلتیدن به دام تکرار واگویه های تاریخی درباره نوروز، به مهمترین ویژگی ها، آداب، رسوم و سنن این جشن و از همه مهتر راز و رمز دلایل ماندگاری آن در پیچ و تاب تاریخ بپردازد.

خبرنگاران نوروزنامه؛ روایتی از آداب و رسوم تا دلایل ماندگاری نوروز

کتاب نوروزنامه ذیل عنوان فرعی کتابی در منشأ تاریخ، آداب، رسوم و دلایل ماندگاری جشن نوروز به قلم سیما ابتیاع اثری است که توسط انتشارات سخنوران منتشر شده است.

بی هیچ تردیدی، در مواجهه با نام این کتاب در کنار نام آشنای نوروزنامه که ما را به کتاب نوروزنامه منتسب به حکیم عمر خیام نیشابوری می اندازد، منشأهای تاریخی، آداب، رسوم و دلایل ماندگاری جشن نوروز سه منظر و روزنی ست که سیما ابتیاع در نگارش این کتاب و قلمی کردن این اثر مدنظر قرارداده است.

عبور از واگویه های تکرار تاریخی و تاکید بر داشته های امروزین از جشن نوروز

جالب آن است که در نگاه تاریخی با استنادات فراوان نسبت به کتاب های متعدد، سرعت گذار و گذشت سیما ابتیاع در این اثر فراوان است. بنابراین این کتاب نه تنها در نغلتیده به واگویه ها و تکرارهای تاریخی در حوزه فرهنگ و آیین های نوروزی، که کوشش نموده در حوزه آداب و رسوم این جشن باستانی و ملی این بار نه بر ایران فرهنگی که بر ایران امروز و بر همین دامنه جغرافیایی ایرانی که امروز آن را می شناسیم متمرکز گردد.

سیما ابتیاع در روایت و نگارش این کتاب تام و تمام پژوهش محور خود از میان آیین های متعدد پاسداشت نوروز، مهم ترین آیین ها را صرفاً به عنوان مشتی از خروار انتخاب نموده و با مخاطبان خود قسمت می نماید، اما مهم ترین بخش و قسمت کتاب او بر دلایل ماندگاری جشن نوروز پایدار است. وی این جشن را از دوران باستان و پیش از ظهور اسلام مورد مداقه قرار می دهد و دامنه آن را تا بعد از پذیرش اسلام در کشورمان تا همین امروز که آن را زیست می کنیم مورد رصد قرار داده است.

مهمترین ویژگی؛ اشارات درست به دلایل ماندگاری نوروز در درازنای تاریخ

در بازتاب دلایل ماندگاری او این بار به عنوان یک پژوهشگر و نظریه پرداز دلایل خود را مطرح نموده و همچنین دلایلی که پژوهشگران، صاحب نظران و نظریه پردازان عظیم ایران و دنیا پیش از این بر دلایل ماندگاری نوروز تأکید داشته اند را با مخاطبانش قسمت نموده و به اشتراک می گذارد.

سیما ابتیاع در روایات کتاب نوروزنامه ذیل عنوان فرعی کتابی درباره منشأ، تاریخ، آداب و رسوم و دلایل ماندگاری جشن نوروز، با وجود تاکید بر نگاه و قلم واحد خود دامنه وسیعی از مطالعات پژوهشی خود و دیگر پژوهشگران حوزه نوروز را نیز با خوانندگان این اثر به اشتراک می گذارد و همین عامل است که سبب شده تا دامنه مطالعاتی این کتاب سیراب کننده روح تشنه پرسشگران، پژوهشگران و مطالعه اندیشان در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و خاصه با موضوع نوروز باشد.

از سوی دیگر این کتاب می تواند پاسخ گوی علاقمندان و پرسشگران در حوزه منشأ تاریخی نوروز، آداب و رسوم های عظیم و ماندگار و دلایل ماندگاری این عید باستانی باشد.

آنچه نوروزنامه با خوانندگانش قسمت می نماید

در انتها شاید مرور پیشگفتار کتاب نوروزنامه بتواند برای انتخاب این اثر جهت مطالعه، کمک کننده و کمک رسان علاقه مندان حوزه آثار مکتوب در عرصه نوروز، آیین ها و سنن همراه آن باشد.

سیما ابتیاع در پیشگفتار این اثر آورده است: به منظور حفظ و احیای سنت ها و زنده نگاه داشتن آیین ها و سنن ارزشمند این مرزوبوم، این تحقیق با رویکرد خاص به نوروز طراحی شده است. گردآوری و تالیف این کتاب کوششی است که نگارنده در تایید و استمرار این آیین در هر دوره تاریخی با توجه به شرایط آن دوره در منظر مذهبی و فرهنگی در طول تاریخ داشته است و نوروز را از دو دیدگاه مورد آنالیز قرار داده است. نخست، دیدگاه اساطیری تاریخی و دوم، دیدگاه سنتی و فرهنگی دوران سلسله ها و پادشاهان ایران قبل و بعد از اسلام تا امروز.

در این کتاب مطالبی پیرامون پیشینه آیینی، تاریخی و فلسفی نوروز ذکر شده و از دیدگاه های گوناگون، ماهیت، اصل و اساس آنچه که به عنوان یکی از برجسته ترین و باشکوه ترین اعیاد باستانی و جشن های عظیم ایرانی پرداخته شده است و در حوزه های گوناگونی از قبیل داستان های ملی و مردمی، دینی، اسطوره شناختی و تاریخی، فرهنگ عامه و غیره توصیف و تفسیر شده است.

در خصوص نام و مفهوم جشن نوروز که از روزگاران کهن یکی از عظیم ترین جشن های طبیعی و فصلی ایرانیان بوده است نیز نقل و پژوهشی به انجام رسیده است. از مباحث عمده ای که در این کتاب بدان اشاره شده است انگیزه ها و دلایل تاریخی یا دینی یا زبانی و سنتی و داستانی ماندگاری و استمرار این جشن در طول تاریخ و نیز شیوه برگزاری و کارگزاران جشن است که مورد تحقیق و نقد قرار گرفته اند.

آنالیز آداب و رسوم این جشن، خوان و سفره نوروزی و شعائر آن، محل جشن، نوع پوشش، دعای جشن، موسیقی و سرودهای نوروزی در ادبیات ایران که تا همین نیم قرن اخیر با توجه به گستردگی میان ایرانیان برگزار می گردد و به عنوان یک میراث فرهنگی در دوران معاصر نیز همیشه مورد توجه مردم قرار گرفته است از دیگر بخش های این کتاب به شمار می رود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نوروزنامه؛ روایتی از آداب و رسوم تا دلایل ماندگاری نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوروزنامه؛ روایتی از آداب و رسوم تا دلایل ماندگاری نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید