راهنمای خریداران گوشی های سامسونگ؛ هر آنچه باید بدانید

به گزارش اخبار برخط، سامسونگ شرکت باسابقه و بزرگی است که در حال حاضر محصولات خود را در مدل های متنوعی در دسته های مختلف در بازار سراسر دنیا به فروش می رساند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به راهنمای خرید محصولات سامسونگ بپردازیم تا به شما عزیزان در انتخاب محصولی متناسب با نیازتان با این برند کمک رسانیم.

راهنمای خریداران گوشی های سامسونگ؛ هر آنچه باید بدانید

در حال حاضر در زمینه فراوری محصولات و گجت های هوشمند، شرکت های بسیار زیادی مشغول به فعالیت هستند که از جمله عظیم ترین آن ها باید به سامسونگ اشاره کنیم؛ شرکتی که در کشور کره جنوبی واقع شده است و در حال حاضر عظیم ترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا هم به شمار میرود. سامسونگ آنقدر عظیم هست که وقتی به خرید یک محصول دیجیتال اقدام می کنید، به احتمال بسیار زیاد نام آن را خواهید شنید.

اما محبوبیت و معروفیت سامسونگ بیشتر به خاطر گوشی های هوشمندی است که فراوری می نماید. اگرچه در سایر بخش ها هم شرکت کره ای برندی آشنا و محبوب به شمار میرود اما خب در زمینه فراوری گوشی های هوشمند حرف اول را می زند و عمده تمرکز خود را هم روی همین بخش متمرکز نموده است. یعنی کاملا برخلاف سیاستی که دیگر شرکت کره ای یعنی ال جی در پیش گرفت و بخش موبایل خود را به طور کامل تعطیل کرد.

سامسونگ با توجه به اعداد و ارقام منتشر شده به وسیله پایگاه های خبری مختلف به اسم عظیم ترین شرکت الکترونیکی دنیا شناخته می گردد و چنین چیزی با توجه به سابقه، کیفیت و عملکرد آن اصلا هم دور از انتظار و تعجب برانگیز نیست. اگر هم این شرکت در دنیا در صندلی نخست قرار نداشته باشد، قطعا در کشور خود یعنی کره جنوبی به اسم عظیم ترین شرکت الکترونیکی شناخته می گردد چرا که بیش از 17 درصد فراوری ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. بنابراین می توان به وضوح متوجه این موضوع شد که این شرکت تا چه اندازه عظیم و قدرتمند است.

اما همانطور که گفته شد، در این مطلب قصد داریم به راهنمای خرید محصولات سامسونگ بپردازیم. اینکه عمده فعالیت شرکت روی چه چیزهایی است و چه محصولاتی از کارخانه های مونتاژ آن خارج می شوند. البته بیشتر توجه ما روی بخش گوشی های هوشمند خواهد بود چرا که در این بخش کاربران شناخت بیشتری روی محصولات این شرکت دارند اما خب اشاره ای کوتاه به سیاست های سامسونگ در بخش های دیگر هم خواهیم داشت.

سامسونگ هر سال گوشی های زیادی را روانه بازار می نماید که هر یک از آن ها مربوط به دسته ای مخصوص هستند و با هدف خاصی هم راهی بازار می شوند طبیعتا با این همه دسته بندی مختلف و مدل های متنوع، انتخاب بسیار سخت خواهد بود و به راهنمای خرید اینچنینی احتیاج است.

امیدواریم وقتی این مطلب را می خوانید بتوانید با سامسونگ و فعالیت های مختلف آن در زمینه های گوناگون آشنا شوید و انتخاب راحت تر و بهتری داشته باشید. چرا که علاوه بر معرفی محصولات متنوع شرکت، از بابت آخرین مدل ها هم باخبر خواهید شد.

این مطلب به 10 بخش زیر تقسیم می گردد:

1. سامسونگ از کجا آمد؟

سامسونگ در سال 1930 یعنی حدودا 91 سال پیش به وسیله لی بیانگ چول تاسیس شد. بیانگ چول که فرد باهوشی بود، از همان ابتدا تصمیم گرفت سامسونگ را وارد چندین بهش مختلف کند که از جمله این ها می توان به غذا، نساجی، بیمه و خرده فروشی اشاره نمود. تا قبل از دهه 60 میلادی هم فعالیت های شرکت فقط در همین چند بخش خلاصه می شد تا اینکه از آن تاریخ به بعد به فراوری محصولات الکترونیکی پرداخت.

اولین محصول الکترونیکی شرکت هم یک تلویزیون سیاه و سفید بود اما خب در طول چندین دهه بعد، شرکت وارد حوزه های مختلفی شد و محصولات الکترونیکی مختلفی را در دسته های گوناگون راهی بازار کرد. البته سامسونگ فقط سازنده محصول الکترونیکی نبود، بلکه قطعات مورد احتیاج برای این محصولات را هم فراوری می کرد و به شرکت های دیگر می فروخت. دقیقا مشابه کاری که هنوز هم مشغول به انجام آن است. مثلا ساخت نمایشگر، پردازنده یا سنسور دوربین و فروش آن به شرکت هایی نظیر شیائومی، اپل و … . جالب است بدانید سامسونگ در زمینه فراوری نمایشگر گوشی هم عظیم ترین شرکت به حساب می آ ید.

در سال 1988، اولین گوشی سامسونگ هم وارد بازار شد. نام این محصول SH-100 بود و با بدنه ای بسیار ضخیم، پر از حاشیه و خطوط آنتن عظیم، به بسیاری از گوشی هایی که در همان دهه 80 فراوری و عرضه می شدند شباهت داشت. البته شرکت کره ای اصلا در فروش این محصول پیروز نبود و نتوانست در مقابل غول عظیم آن موقع یعنی موتورولا قد علم کند. به همین دلیل به مدت یکی دو سال هیچ اقدام خاصی انجام نداد.

در سال 1990 تا اوایل سال 2000، سامسونگ پیشرفت بسیار کندی در زمینه فراوری گوشی های هوشمند داشت. اما خب کوشش و در عین حال ثابت قدم بودن شرکت کره ای در این راستا نتیجه داد تا جایی که در سال 2007، سامسونگ توانست دومین شرکت عظیم در زمینه فراوری گوشی های هوشمند گردد. سامسونگ این صندلی را در حالی بدست آورد که با فاصله بسیار زیادی پشت سر نوکیا قرار داشت اما توانست موتورولا را با اندکی اختلاف از میان بردارد.

آغاز نبرد در فراوری گوشی های هوشمند

در سال 2007، اپل از اولین آیفون خود هم رونمایی کرد تا بدین ترتیب دوران گوشی های هوشمند آغاز گردد. در آن موقع، سامسونگ گوشی های هوشمند زیادی را با سیستم عامل های مختلف راهی بازار کرد که از جمله آن ها می توان به سیمبین، ویندوز و حتی سیستم عامل اختصاصی خود شرکت اشاره نمود.

تا سال 2010، همه چیز برای سامسونگ به خوبی پیش می رفت تا اینکه شرکت کره ای در همان سال اولین گوشی هوشمند خود را از سری S فراوری کرد. سیستم عاملی که برای این گوشی در نظر گرفته شد اندروید بود تا همچنان هم وقتی اسمی از یک گوشی اندرویدی می آید، همه به سامسونگ فکر نمایند. گلکسی S به سامسونگ یاری کرد تا در بازار گوشی های هوشمند رشد قابل توجهی داشته باشد و سایر شرکت ها را پشت سر بگذارد. اواخر سال 2011 بود که شرکت توانست حدودا 24 درصد از سهم بازار را در فروش گوشی های هوشمند در اختیار خود بگیرد در حالی که اپل به اسم اولین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند تنها 15 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت.

سامسونگ به تدریج توانست به یاری اندروید، گوشی های هوشمند متنوعی را فراوری و روانه بازار کند تا جایی که هر سال، تعداد زیادی گوشی هوشمند را با برند گلکسی راهی بازار می کرد. البته در آن موقع موجودی این گوشی در بازارهای سراسر دنیا به اندازه الان نبود منتها آنقدری بود که به شرکت در رسیدن به صندلیی که اکنون در اختیار دارد یاری کند. فراوری گوشی های هوشمند مجذوب کننده و هیجان انگیز از یک سو و اشتباهات مدیریتی نوکیا از سویی دیگر باعث شد سامسونگ در سال 2012، رسما به اسم عظیم ترین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا شناخته گردد.

از آن موقع تا به امروز، صندلی سامسونگ به اسم عظیم ترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا همچنان حفظ شده است. شرکت کره ای فراز و نشیب های زیادی را متحمل شد اما هیچگاه از صندلیی که داشت پایین تر نیامد و با قدرت به کار خود ادامه داد. البته هواوی در مقطعی در سال گذشته پیروز شد سامسونگ را از لحاظ فروش پست سر بگذارد اما تحریم های کمرشکن آمریکا شرکت چینی را به ورطه نابودی کشاند و از طرفی باعث شد سامسونگ بار دیگر به صدر جدول بازگردد. اکنون هم که این مطلب در حال نوشته شدن است، سامسونگ صندلی خود را به شیائومی باخته است منتها فقط برای سه ماه گذشته و باید دید آیا شرکت چینی می تواند این صندلی را برای مدت زمان طولانی تر حفظ کند یا خیر.

2. سامسونگ چه محصولاتی را عرضه می نماید؟

طبیعتا شرکتی به عظیمی سامسونگ نمی تواند فقط به فراوری گوشی های هوشمند مشغول باشد و قطعا در سبد محصولات خود، انواع و اقسام گجت های هوشمند و غیر هوشمند متنوعی دارد. سوا از گوشی های هوشمند، در سبد محصولات سامسونگ تبلت، لپ تاپ، تلویزیون، پرینتر، بلندگو، هدفون (بی سیم و سیمی)، دوربین، ماشین ظرف شویی، لباس شویی، یخچال و بسیاری موارد دیگر هم وجود دارند که نام بردن از همه آن ها از حوصله متن خارج است. به صورت کلی همانطور که در بالا اشاره شد، خیلی بعید است یک محصول الکترونیکی بخرید اما محصولی مشابه با برند سامسونگ از آن دسته در بازار وجود نداشته باشد. دقیقا همین موضوع هم باعث شد تا اکنون نام سامسونگ را تقریبا همه جا بشنویم.

به همین دلیل نوشتن مقاله ای که در آن به آنالیز تمام محصولات سامسونگ بپردازیم واقعا طولانی خواهد شد. به همین دلیل به صورت خیلی خلاصه به آنالیز چندین محصول مختلف شرکت خواهیم پرداخت اما گوشی های هوشمند را با جزئیات بیشتری مورد آنالیز قرار می دهیم.

تبلت، لپ تاپ و کروم بوک

به طور کلی در بازار تبلت های هوشمند، اپل است که با آیپدها حرف اول را می زند. در بین شرکت هایی هم که تبلت های مبتنی بر سیستم عامل اندروید فراوری می نمایند، هیچ شرکتی یارای رقابت با اپل و محصولات قدرتمندش را ندارد منتها اگر قرار باشد یکی را نام ببریم، آن شرکت قطعا سامسونگ خواهد بود.

قدرتمندترین تبلت های سامسونگ از سری گلکسی تب S هستند که تازهترین آن ها سال گذشته و تحت اسم گلکسی تب S7 و S7 پلاس رونمایی شدند. در سری گلکسی تب A هم محصولات بسیار خوبی وجود دارند که گلکسی تب A7 به اسم تازهترین مدل در سال 2020 رونمایی و راهی بازار شد. قیمتی هم که برای آن در نظر گرفته شده است با توجه به اینکه این تبلت پرچم دار نیست نسبتا مناسب است.

برند گلکسی اما به همینجا ختم نمی گردد و لپ تاپ های سامسونگ را هم در بر می گیرد. در این بخش، سامسونگ بیشتر توجه خود را روی فراوری لپ تاپ هایی با سیستم عامل ویندوز معطوف نموده است و محصولات بسیار خوبی هم دارد. حتی بعضی از این لپ تاپ ها از قلم S-Pen شرکت که به خاطر سری گوشی های گلکسی نوت هم آن ها را می شناسیم پشتیبانی می نمایند تا کاربردی تر از لپ تاپ های سایر شرکت ها باشند. تازهترین لپ تاپ های شرکت هم گلکسی بوک پرو، گلکسی بوک پرو 360، گلکسی بوک و گلکسی بوک اودیسه هستند که قیمت بسیار بالایی هم دارند.

سامسونگ اما سوا از لپ تاپ های ویندوزی، لپ تاپ های مبتنی بر سیستم عامل کروم یعنی کروم بوک هم فراوری می نماید که کمتر در کشور ما در دسترس قرار دارند. در این لپ تاپ ها به جای ویندوز، سیستم عامل کروم گوگل ایفای نقش می نماید که به نوعی می توان از آن به اسم لپ تاپ اندرویدی یاد کرد.

کروم بوک های سامسونگ زیبا، قدرتمند و بسیار گران قیمت هستند و هر کسی توانایی خرید آن ها را ندارد. در این بین، تنها گلکسی کروم بوک 2 هست که اندکی ارزان قیمت تر از سایر مدل هاست اما خب از لحاظ قدرت سخت افزاری و ویژگی های مجذوب کننده و کاربردی، طبیعتا ضعیف تر از مدل های بالارده و گران قیمت تر است. البته برای آن دسته از کاربرانی که همچنان به محصولات سامسونگ علاقه مند هستند اما در محدودیت بودجه قرار دارند، خرید کروم بوک های این شرکت بدون نام گلکسی پیشنهاد می گردد که قیمت پایین تری دارند منتها از همه لحاظ در سطح پایین تری به نسبت مدل های بالارده قرار دارند.

گجت های پوشیدنی

در بخش گجت های پوشیدنی باز هم این اپل است که در صدر واقع شده است. خصوصا در فروش ساعت های هوشمند که شرکت آمریکایی با اپل واچ، بازار را در اختیار خود دارد. سامسونگ هم به اسم دومین شرکت عظیم در این زمینه ساعت های هوشمند و به طور کلی گجت های خوبی دارد اما خب محصولات این شرکت اصلا به معروفیت و محبوبیت نماینده های اپل نیستند.

در حال حاضر تازهترین محصولات سامسونگ در این زمینه سری گلکسی واچ 4 و واچ 4 کلاسیک هستند که در تاریخ 20 مرداد و در جریان رویداد گلکسی آنپکد رونمایی شدند. ساعت هایی که برای اولین بار از زمان آغاز به کار سامسونگ در این زمینه، از سیستم عاملی غیر از تایزن بهره می برند. در واقع سامسونگ برای طراحی سیستم عامل این ساعت ها با گوگل وارد همکاری شد تا بدین ترتیب WearOS غنی از نرم افزار و قابلیت های کاربردی را برای آن ها در نظر بگیرد. البته که گلکسی واچ 3 از سال گذشته با سیستم عامل تایزن هم عملکرد بسیار خوبی در تمامی زمینه ها دارد.

البته این ساعت ها کمی گران قیمت هستند و برای آن دسته از کسانی که در محدودیت بودجه قرار دارند، خرید گلکسی واچ اکتیو 2 پیشنهاد می گردد که هنوز هم به اسم یک ساعت هوشمند خوب، قدرتمند و ارزان می تواند برای رفع احتیاج کاربران گزینه خوبی باشد؛ البته برای افرادی که فعالیت حرفه ای انجام نمی دهند.

علاوه بر ساعت هوشمند، سامسونگ یک دستگاه مخصوص ردیابی سلامتی هم در سبد محصولات خود دارد که تحت اسم گلکسی فیت 2 شناخته می گردد و قیمت زیادی هم ندارد. این محصول فقط با هدف پایش شرایط سلامتی فراوری شده است و عمده عملکرد آن در تعدادش گام، فعالیت های تمرینی و مواردی مثل این خلاصه می گردد.

هدفون بی سیم و سایر محصولات صوتی

برای اینکه سامسونگ بتواند یک شرکت پیروز در فراوری محصولات الکترونیکی گردد، باید برند گلکسی را در محصولات مختلفی استفاده می کرد و خب همین کار را هم انجام داد. نه فقط گوشی هوشمند بلکه سامسونگ از چند سال قبل، به فراوری هدفون های بی سیم هم مشغول بوده است و برای آن ها هم از نام گلکسی استفاده می نماید.

تازهترین هدفون بی سیم شرکت، گلکسی بادز 2 است. سامسونگ اصلا رویه تعیینی در نام گذاری هدفون های بی سیمش ندارد. برای مثال گلکسی بادز، گلکسی بادز پلاس، گلکسی بادز لایو، گلکسی بادز پرو و حالا هم بادز 2 که خب نمی دانیم چرا اینطور است. با این حال گلکسی بادز 2 ظاهرا به اسم یک میان رده قدرتمند و مجهز قرار است با هدفون های بی سیم بازار رقابت کند. اینطور که به نظر می رسد، هدف سامسونگ از عرضه این هدفون بی سیم، رقابت با ایرپادز اپل بود؛ محصولی که برخلاف مدل پرو از قابلیت حذف نویز بهره نمی برد اما نماینده کوچک سامسونگ از آن بهره مند است.

پرچم دار فعلی سامسونگ در این بخش، گلکسی بادز پرو است که سال جاری و به همراه سری گلکسی S21 رونمایی شد. سامسونگ این هدفون را برای رقابت با ایرپادز پرو راهی بازار کرد به همین دلیل باید انتظار کیفیت بسیار بالایی را از آن داشته باشید.

سامسونگ علاوه بر هدفون بی سیم، در فراوری سایر محصولات صوتی هم فعالیت می نماید که البته وظیفه ساخت آن ها را شرکت معروف هارمن (Harman) بر عهده دارد؛ شرکتی که سامسونگ در سال 2017 آن را خریداری کرد. هارمن شرکت های زیرمجموعه فراوانی دارد که از جمله این شرکت ها می توان به JBL، هارمن کاردن (Harman Kardon)، Bang & Olufsen و شرکت های دیگر اشاره نمود.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در محصولات ساخت این شرکت ها دیگر از برند گلکسی استفاده نمی گردد و هر شرکت مطابق سلیقه خود آن ها را نام گذاری می نماید. با این حال باز هم اصلی ترین لوازم صوتی سامسونگ با برند AKG فراوری و روانه بازار می شوند که آن هم زیرمجموعه ای از شرکت عظیم هارمن است. از جمله این محصولات می توان به هندزفری های بی سیم و سیمی اشاره نمود که طی چند سال اخیر در جعبه گوشی های شرکت شاهد بودیم. گفتنی است اگر در پی هدفون های بی سیم قدرتمند و باکیفیت هستید، در پی آن هایی باشید که برند گلکسی را با خود یدک می کشند. هرچند کیفیت محصولات فراوری شده به وسیله زیرمجموعه های هارمن هم بالاست.

تلویزیون

امکان ندارد قصد خرید تلویزیون را داشته باشید اما نام سامسونگ به گوشتان نخورده باشد. اولین محصول الکترونیکی که سامسونگ فراوری کرد تلویزیون بود و هنوزم که هنوزه شاهد ادامه فعالیت شرکت کره ای آن هم به صورت خیلی گسترده در این زمینه هستیم.

در بسیاری از بازارهای عظیم در سراسر دنیا، از لحاظ سهم بازار در فروش تلویزیون، سامسونگ است که در صدر واقع شده است چرا که همچون گوشی های هوشمند، در این بخش هم شاهد محصولاتی هستیم که در محدوده قیمتی مختلف به فروش می رسند و به همین دلیل بسیاری از کاربران توانایی خرید آن ها را دارند. از طرفی کیفیت صفحه نمایش هایی که شرکت کره ای در تلویزیون های خود بکار می گیرد بسیار بالاست و به همین دلیل کاربران علاقه زیادی به خرید محصولات آن دارند.

البته باید به این موضوع هم اشاره داشته باشیم که بعضی از تلویزیون های سامسونگ بسیار گران قیمت هستند و شاید هر کسی توانایی خرید آن ها را نداشته باشد اما با این حال اگر در پی خرید یک تلویزیون هوشمند متناسب با احتیاج و بودجه خود هستید، خیلی بعید است که محصولی از سامسونگ را در آن شاهد نباشید.

قطعات سخت افزاری

همانطور که در بالا اشاره شد، سامسونگ فقط محصول الکترونیکی فراوری نمی نماید؛ بلکه قطعات مورد احتیاج سایر شرکت هایی که به فراوری محصولات الکترونیکی مشغول هستند را هم تامین می نماید. شاید عجیب باشد اما یکی از دلایل عمده حکومت سامسونگ بر صنعت الکترونیک، به خاطر فراوری قطعات مورد احتیاج شرکت های دیگر است.

در واقع بخش نیمه هادی شرکت کره ای هر سال به طرز چشمگیری رشد می نماید و همین موضوع هم باعث شد سامسونگ در این زمینه از سال 2017 تا به امروز برترین و عظیم ترین شرکت دنیا باشد.

سامسونگ حتی قطعات مخصوص کامپیوتر را هم فراوری می نماید که از جمله این موارد می توان به هارد و SSD اشاره نمود که درباره SSDهای آن باید بگوییم که کیفیت فوق العاده بالایی دارند و از برترین ها در این زمینه به حساب می آیند. بعلاوه سامسونگ به فراوری رم برای لپ تاپ و کامپیوتر هم مشغول است منتها در این زمینه به اندازه معروفیتش در فراوری SSD در بین کاربران شناخته شده نیست.

همه این موارد به کنار، آنچه که باعث شده است تا سامسونگ بتواند به خاطر فراوری قطعات پیشرفت چشمگیری داشته باشد، پنل نمایشگر است. این شرکت نه تنها هر سال گوشی های خود را با برترین پنل های نمایشگر راهی بازار می نماید بلکه برای سایر شرکت ها هم پنل نمایشگر فراوری می نماید. احتمال اینکه یک گوشی با نمایشگر OLED بخرید که ساخت پنل آن به وسیله سامسونگ بوده باشد بسیار زیاد است.

یکی از شرکت هایی که اکنون حدود 10 سال است که نمایشگر گوشی هایش را سامسونگ فراوری می نماید، اصلی ترین رقیب این شرکت یعنی اپل است که تقریبا می توان گفت از زمان معروفیت تا به امروز، با سامسونگ در زمینه فراوری نمایشگر گوشی هایش همکاری می نموده است.

3. گوشی های سامسونگ؛ گلکسی S، گلکسی نوت، گلکسی Z، گلکسی A، گلکسی M و گلکسی F

  • گوشی های سری گلکسی S

سامسونگ در بخش گوشی هایی با طراحی معمولی (غیر تاشو) دو سری پرچم دار دارد که یکی از آن ها از خانواده S و دیگری از خانواده نوت هستند. اولین پرچم دار سامسونگ از همین سری گلکسی S بود و سری نوت هم بعدا به خط فراوری شرکت اضافه شد. به همین دلیل سری S را باید قلب تپنده سامسونگ در بخش گوشی های هوشمند بدانیم.

وقتی صحبت گوشی های سامسونگ به میان می آید، سری گلکسی S به صورت کلی برای بسیاری از کاربران برترین گزینه به حساب می آیند چرا که ارزش خرید بالایی به نسبت تعیینات و امکانات خود دارند. این گوشی ها معمولا از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و دوربین در جمع برترین گوشی های بازار دیده می شوند و برای علاقه مندان به سامسونگ، انتخاب بسیار هیجان انگیزی هستند.

سامسونگ اوایل سال 2021 (سال میلادی جاری) از گوشی های سری گلکسی S21 رونمایی کرد که تا به این لحظه قدرتمندترین گوشی های غیرتاشوی شرکت به حساب می آیند. این گوشی ها شامل سه محصول با نام های گلکسی S21، گلکسی S21 پلاس و S21 اولترا می شوند که خب طبیعتا مدل اولترا عظیم ترین، قدرتمندترین و مجهزترین گوشی این سری به شمار میرود که قیمت بالاتری هم به نسبت دو مدل دیگر دارد.

سامسونگ پرچم داران سری گلکسی S خود را از خیلی جهات متفاوت با سایر گوشی های خود فراوری می نماید که یکی از آن ها، استفاده از قدرتمندترین و برترین تراشه ساخته شده به وسیله کوالکام در آن هاست تا بدین ترتیب این گوشی ها همواره جز اولین مشتری های کوالکام برای دریافت تراشه تازه باشند. البته متاسفانه فقط کاربران آمریکا و چین هستند که به گوشی های سری گلکسی S با تراشه ساخت کوالکام دسترسی دارند چرا که شرکت کره ای در سایر بازارها، نماینده های قدرتمند خود را با تراشه اختصاصی یعنی اگزینوس در دسترس قرار می دهد.

البته تراشه های اگزینوس هم عملکرد بدی ندارند منتها همواره از همتای خود عملکرد ضعیف تری داشتند و همین موضوع باعث ناراحتی کاربرانی می شد که همان مبلغ را برای خرید همان گوشی اما با قدرت سخت افزاری نسبتا پایین تر پرداخت می کردند. همه این اعتراضات اما زمانی به اوج خود رسید که سال گذشته اگزینوس 990 با عملکرد بسیار ضعیف خود سامسونگ را مجاب کرد در کشور خود که همواره کهکشانی ها را با تراشه اگزینوس راهی بازار می کرد، این بار با پردازنده کوالکام عرضه کند تا بتواند رضایت کاربران را جلب کند.

طی 10 سال گذشته، یک سال هم نبوده است که سری پرچم دارهای گلکسی S کاندیدای برترین گوشی هوشمند سال نشده باشند و این یک رکورد خارق العاده برای این سری به شمار میرود. معمولا هم هر سال این گوشی ها از لحاظ فروش عملکرد بسیار خوبی دارند که رکورددار آن ها گلکسی S4 است؛ گوشی هوشمند مجذوب کنندهی که هنوز هم لقب پرفروش ترین گوشی هوشمند اندرویدی تاریخ را با خود به همراه دارد.

بنابراین اگر در پی محصولی هستید که بتوانید با آن تجربه لذت بخشی از کار با سیستم عامل اندروید را داشته باشید، قطعا گوشی های سری گلکسی S می توانند این تجربه را به برترین شکل ممکن برایتان رقم بزنند.

  • گوشی های سری گلکسی نوت

بعد از اینکه سامسونگ اولین بار از گوشی گلکسی نوت رونمایی کرد، منتقدین زیادی این سیاست این شرکت را در زمینه فراوری گوشی با نمایشگر عظیم مورد تمسخر قرار دادند. ایده ساخت گوشی هایی با این اندازه به همراه قلم احمقانه که نه ولی به نظر می رسید پیروزیت آمیز نباشد. اما سامسونگ توانست با همین سیاست درست رشد کند و بعد از گذشت چند سال، گوشی های سری نوت خود را به اسم برترین، لوکس ترین و مجذوب کننده ترین پرچم داران اندرویدی به کاربران بشناساند.

در سال های گذشته، گوشی های سری گلکسی نوت از لحاظ انداره با پرچم دارهای سری گلکسی S متفاوت بودند. حتی از لحاظ تعیینات فنی و طراحی هم فرق هایی بین پرچم دارهای دو سری دیده می شد. اما طی چند سال اخیر این تفاوت ها کمتر و کمتر شد تا جایی که آخرین گوشی از سری گلکسی نوت یعنی گلکسی نوت 20 اولترا، تفاوت زیادی با گلکسی S20 اولترا ندارد. البته باید بهره مندی از قلم را هم به اسم یک نقطه تفاوت مهم در نظر داشته باشیم.

تازهترین گوشی های سری نوت سامسونگ گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا هستند که سال گذشته راهی بازار شدند. این گوشی ها از خیلی جهات با پرچم داران سری گلکسی S20 شباهت دارد و حتی در یک سری بخش ها بهتر هم هستند. اما خب به صورت کلی به خاطر بهره مندی از قلم و طراحی خاصی که سری نوت دارند، یک سری کاربران خاص در پی آن ها هستند و شاید به اندازه سری S در میان مردم هوادار نداشته باشند.

به علت کمبود تراشه قدرتمند و بعلاوه سال شلوغی که سامسونگ به خاطر عرضه گوشی های تاشو داشت، برنامه رونمایی و عرضه گوشی های سری گلکسی نوت 21 کنسل و به سال بعد موکول شد. اما گفته می گردد بعد از سال آینده، سامسونگ پرچم داران سری گلکسی نوت را از خط فراوری خود خارج خواهد نمود چرا که دیگر فرقی بین آن ها و سری گلکسی S وجود ندارد.

شاید در ابتدا کمی این ایده را غیرممکن می دانستیم اما پشتیبانی گلکسی S21 اولترا و گوشی تاشوی گلکسی زد فولد 3 باعث شد به این فکر بیافتیم که سامسونگ ظاهرا دارد زمینه را برای حذف گلکسی نوت ها آماده می نماید اما نمی خواهد به صورت ناگاهانی این کار را انجام دهد. چرا که این سری از گوشی های سامسونگ هواداران زیادی دارد و باید حرکتی حساب شده در راستای حذف آن ها انجام گردد.

  • گوشی های سری گلکسی Z

گوشی های سری گلکسی Z را باید تازهترین عضو از سری گوشی های گلکسی بدانیم که از سال 2019 به سبد محصولات شرکت کره ای اضافه شدند. در این بخش، خبری از گوشی با طراحی معمولی نیست و هر محصولی که می بینید از طراحی تاشو بهره می برد.

اگر بخواهیم خیلی دقیق باشیم، باید گلکسی زد فلیپ را اولین گوشی بدانیم که از این سری راهی بازار شد اما خب گلکسی فولد اولین گوشی تاشوی سامسونگ بود که در سال 2019 در دسترس نهاده شد و نقطه آغازی شد برای سامسونگ تا فعالیت خود را در فراوری گوشی های تاشو رسما آغاز کند.

اما به صورت کلی اگر هر محصولی از سامسونگ با پسوند Z رونمایی شد، قطعا یک گوشی تاشو است. اگرچه این فناوری هنوز بعد از گذشت دو سال نتوانست توجه مردم را به صورت فراگیر به خود جلب کند، اما با این حال سامسونگ فکر می نماید آینده متعلق به این گوشی هاست و به همین دلیل سرمایه گذاری زیادی روی این بخش انجام داده است. البته شرکت های دیگر نظیر شیائومی و هواوی هم فعالیت خود را در این زمینه آغاز نموده اند که نشان می دهد باید خود را برای آینده ای هیجان انگیز آماده کنیم.

در حال حاضر گوشی های تاشوی سامسونگ به دو بخش تقسیم می شوند؛ گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ که تفاوت اصلی آن ها در اندازه و نحوه تاشدن است. گوشی های سری زد فولد مانند کتاب هستند و از چپ به راست یا برعکس باز و بسته می شوند. گوشی های سری زد فولد هم دقیق برعکس، مانند صدف از بالا به پایین یا برعکس باز و بسته می شوند و علت اصلی تفاوت نام گذاری آن ها هم همین است. البته نباید فراموش کنیم که از لحاظ انداره هم تفاوتی بین این دو سری دیده می گردد. مثلا زد فولدها بیش از 7 اینچ اندازه دارند و مانند یک تبلت هستند اما زد فلیپ ها دقیقا مانند یک گوشی معمولی به نظر می رسند که از وسط جمع می گردد.

از آن جایی که این فناوری تازه در ابتدای راستا واقع شده است، هنوز هم خرید آن ها با توجه به قیمتی که دارند ریسک عظیمی به شمار میرود. در ساخت این محصولات فناوری های پیچیده و گران قیمتی استفاده شده است که همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده آن ها هم می گردد. اما تعیین نیست چه زمانی این فناوری ها آنقدر به بلوغ می رسند که کاربران بدون هیچ نگرانی به خرید این گوشی ها اقدام نمایند.

با این حال اگر فکر می کنید به گوشی هایی با طراحی خاص و منحصر بفرد علاقه مند هستید و از طرفی با چالش های نگه داری از یک گوشی آسیب پذیر هم کنار می آید، سری گلکسی زد فولد می تواند برترین انتخاب برای شما باشد چرا که سامسونگ در این زمینه تجربه بیشتری از سایر شرکت ها دارد.

گفتنی است در حال حاضر گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 تازهترین نماینده های تاشوی سامسونگ هستند که در تاریخ 20 مرداد از آن ها رونمایی شد. این گوشی ها به ترتیب جایگزین گلکسی زد فولد 2 و زد فلیپ 5G از سال گذشته شده اند.

  • گوشی های سری گلکسی A

اما می رسیم به سری گوشی های گلکسی A که در بین محصولات سامسونگ هم بیشترین محبوبیت را دارند هم اینکه تعدادشان بسیار زیادتر است. علت اصلی محبوبیت و معروفیت بالای این سری، قیمت بسیار مناسبی است که در مقایسه با پرچم دارهای سری گلکسی S و نوت دارند. این گوشی ها در واقع میان رده های سامسونگ هستند و به همین دلیل تعداد بسیار بیشتری از کاربران توانایی خرید آن ها را دارند.

به صورت کلی، گوشی های سری گلکسی A در مقایسه با پرچم دارهای سری S و نوت از کیفیت ساخت پایین تر، تعیینات فنی ضعیف تر، دوربین های ضعیف تر و قیمت پایین تری برخوردار هستند. اما خب به خاطر همین مورد آخر است که هر ساله اگر قرار باشد گوشی های سامسونگ در جمع پرفروش ترین ها حضور داشته باشند، این گوشی ها از سری گلکسی A هستند.

طی دو سال اخیر گوشی های بسیار زیادی از سری گلکسی A فراوری شدند و در دسترس نهاده شدند. عملکرد خوب این محصولات از لحاظ سخت افزاری و پشتیبانی عالی سامسونگ از لحاظ نرم افزاری باعث شد این گوشی ها به پرفروش ترین سری از گوشی های میان رده در دنیا تبدیل شوند. همین موضوع باعث ایجاد انگیزه ای شد تا سامسونگ تعداد و کیفیت این گوشی ها را افزایش دهد و آن ها را با قیمت مناسبی راهی بازار کند. پیش از این سامسونگ بیشتر توجه خود را روی گوشی های بالارده و پرچم دار سری S و نوت منعطف می کرد اما طی یکی دو سال اخیر متوجه این موضوع شد که سود بیشتر در بخش میان رده و گوشی های مالی است و هر شرکتی بتواند در این بخش خوب عمل کند، بازی را خواهد برد.

از جمله برترین و محبوب ترین گوشی های سری گلکسی A می توان به گلکسی A12 با قیمت 180 دلار، گلکسی A32 با قیمت 330 دلار و گلکسی A52 5G با قیمت 500 دلار اشاره نمود. البته از شرکت های رقیب نظیر ردمی و پوکو می توان گوشی هایی را یافت که در همین حوالی قیمت گذاری شده اند اما تعیینات سخت افزاری یک پرچم دار را دارند. اما خب اگر از علاقه مندان به محصولات سامسونگ هستید، این گوشی ها قطعا می توانند انتخاب مجذوب کنندهی برایتان باشند. خصوصا گلکسی A52 5G که از دوربین های قدرتمند، اینترنت 5G و سخت افزاری خوبی بهره می برد.

در حال حاضر تازهترین گوشی های سری گلکسی A همین گلکسی A52 5G، گلکسی A52 4G، گلکسی A52s و گلکسی A72 4G هستند و تعیین نیست سامسونگ مدل 5G گوشی A72 را چه زمانی راهی بازار خواهد نمود.

  • گوشی های سری گلکسی M

این دسته از گوشی های سامسونگ در واقع همان محصولات میان رده از سری A هستند اما از یک سری جهات تفاوت هایی با آن ها دارند. در واقع می توان گفت اندازه تغییرات این سری از میان رده های سامسونگ با سری A به همان اندازه ای است که بین پرچم دارهای S و نوت شاهد هستیم.

این گوشی ها متاسفانه در هر بازاری در دسترس قرار ندارند اما خوشبختانه در بازار کشور ما می توان به مدل های مختلف آن ها دسترسی داشت. نوع طراحی و قیمتی که برای گوشی های میان رده سری M در نظر گرفته شده است به گونه ای است که به نظر می رسد سامسونگ با ساخت این محصولات می خواسته جوان ترها را هدف قرار دهد.

از لحاظ تعیینات فنی، گوشی های سری گلکسی M شباهت زیادی به گوشی های نسبتا پایین رده سری گلکسی A دارند اما خب هستند بعضی از مدل ها که تعیینات و قابلیت های بسیار خوبی هم دارند منتها تنوع آن ها به اندازه سری A نیست. از گوشی های معروف این سری می توان به گلکسی M20 اشاره نمود که قدرت سخت افزاری مطلوب و قیمت مناسبی هم دارد و می تواند احتیاج کاربران را در حد مبه وسیله جوابگو باشد. در واقع این گوشی ها برای دانش آموزانی که قصد شرکت در کلاس های آنلاین را دارند بسیار مناسب است.

گوشی های سری گلکسی M عضو نسبتا تازهی از محصولات سامسونگ هستند و هنوز تنوع زیادی ندارند. اما با توجه به آنچه که تا به امروز دیدیم، قطعا به تعداد آن ها افزوده خواهد شد. گفتنی است این گوشی ها برای کاربران آمریکا در دسترس قرار ندارد و عمدتا کاربران هند هستند که می توانند این گوشی ها را خریداری نمایند. گفتنی است تازهترین گوشی از این سری گلکسی M21 2021 است که چند ماه بعد از گلکسی M62 رونمایی و راهی بازار شد.

  • گوشی های سری گلکسی F

این سری هم عضو تازهی از میان رده های سامسونگ برای یک سری بازارهای محدود است و در کشور ما هم خیلی در دسترس قرار ندارند. این گوشی ها از لحاظ ظاهر و قابلیت بسیار به سری M شباهت دارند و در واقع باید گفت نمونه تغییر برندیافته این سری هستند. به همین دلیل شرح خاصی احتیاج ندارند چون فقط از لحاظ بازار عرضه از سایر میان رده های سامسونگ متمایز می شوند. تازهترین عضو از این خانواده، گلکسی F62 است که در واقع باید آن را همان M62 با برندی متفاوت بدانیم.

4. چه چیزی باعث می گردد سامسونگ از رقبا بالاتر قرار بگیرد

سامسونگ در حال حاضر عظیم ترین شرکت فراورینماینده و فروشنده گوشی هوشمند در دنیا به شمار میرود و چند سالی هم هست که چنین صندلیی را در اختیار دارد. به همین دلیل بخش عظیمی از سود شرکت فقط به خاطر برندی که دارد بدست می آید. طبیعتا وقتی شرکتی عظیم ترین در دنیا باشد، فروش محصولاتش هم اصلا کار سختی نیست. اما خب فقط نام برند کافی نیست و باید یک سری موارد دیگر هم دخیل باشد تا شرکتی بتواند به اندازه سامسونگ در عرصه رقابت با برترین های بازار پیروز باشد.

  • دسترسی دنیای به محصولات سامسونگ

یکی از مهم ترین دلایل پیروزیت سامسونگ، بازاریابی قوی آن است. اکنون در هر کجای دنیا که زندگی کنید، خیلی راحت می توانید به گوشی ها یا محصولات سامسونگ دسترسی داشته باشید. البته بعضی از منطقه ها شاید به آخرین مدل های فراوری شده دسترسی نداشته باشند اما در این کره خاکی تعداد محل هایی که محصولات سامسونگ در آن به فروش نرسد انگشت تعداد است.

این دقیقا همان چیزی است که سامسونگ را به این جا رسانده است و از رقبا پیش انداخت (البته برای فعلا). بسیاری از برندهای معروف چینی نظیر اوپو، آنر، وان پلاس، شیائومی که در سه ماه گذشته توانست سامسونگ را از لحاظ فروش پشت سر بگذارد و یک سری شرکت های دیگر در بعضی از کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا محصولات خود را به فروش نمی رسانند در حالی که سامسونگ در آن جا حضور دارد.

حتی در کشور ما هم که محصولات شیائومی، آنر، هواوی، سامسونگ و اپل به فروش می رسند، باز هم بسیاری ها توصیه می نمایند گوشی های سامسونگ را بخرید چرا که خرید لوازم جانبی، تعمیرات و مواردی از این دست برای گوشی های شرکت کره ای بسیار راحت تر است تا اینکه بخواهیم مثلا برای گوشی ریلمی، یک قاب محافظ یا روکش نمایشگر تهیه کنیم یا در صورت خرابی آن را به تعمیرکار حرفه ای ببریم.

اینکه شرکتی بتواند تا این اندازه خود را به مردن دنیا بشناساند در رسیدن به پیروزیت بسیار می تواند موثر باشد. کاری که مثلا گوگل نتوانسته است آن را انجام دهد. این شرکت گوشی های خوبی فراوری می نماید اما آن ها را در بازارهای محدودی به فروش می رساند. به همین دلیل کمتر کاربری شانس این را دارد که تجربه لذت بخشی از کار با خالص ترین نسخه از اندروید را داشته باشد. آن هم از شرکتی که خود خالق این سیستم عامل است و قطعا قابلیت های خوبی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

  • تعداد و تنوع بالای محصولات

اگر کمی دقت نموده باشید، می بینید که فقط در بخش گوشی های هوشمند، 6 بخش مختلف را نام بردیم که همه آن ها یک سری قابلیت های خاص و منحصر بفرد دارند و در بازارهای مختلف در دسترس قرار می گیرند. فقط گوشی های سامسونگ به این شش بخش تقسیم می شوند در حالی که بسیاری از محصولات دیگر نظیر تبلت، ساعت هوشمند، هدفون بی سیم، تلویزیون و … هم وجود دارند که می توان به آن ها دسترسی داشت.

مثلا اگر گوشی 100 دلاری احتیاج دارید، یک محصول از سری گلکسی A یا M وجود دارد که متناسب با احتیاج شماست. اگر قیمت برایتان خیلی مهم نیست، می توانید گوشی های قدرتمند سری گلکسی A، گلکسی S و گلکسی نوت را بخرید که بیشتر از 800 دلار قیمت دارند اما قطعا می توانند در بخش های مختلف احتیاجتان را رفع نمایند.

به صورت کلی، مهم نیست چقدر بودجه دارید، سامسونگ در آن محدوده قیمتی محصولی برای ارائه به شما در اختیار دارد؛ حال چه گوشی هوشمند باشد، چه سایر محصولات از دسته های دیگر. البته که این موضوع یک نقطه ضعف دارد و آن هم این است که کاربر کمی گیج می گردد و نمی داند باید کدام مدل را خریداری کند. این موضوع خصوصا در بین گوشی های هوشمند شرکت صادق است و باید حتما یک مطلب درباره تفاوت ها و شباهت های شش سری از گوشی ها نوشته گردد تا کاربر متوجه گردد چه محصولی می تواند به برترین شکل ممکن جوابگوی احتیاجش باشد.

5. بیکسبی چیست؟

بیکسبی دستیار صوتی هوشمند سامسونگ است که به وسیله این شرکت و در سال 2017 رونمایی شد. البته که نمی توان این دستیار صوتی هوشمند را با موارد مشابهی نظیر گوگل اسیستنت، الکسا (دستیار صوتی هوشمند آمازون) یا سیری اپل مقایسه کرد اما عملکرد آن در گوشی های سامسونگ آنقدری خوب هست که بتواند بسیاری از احتیاجهای شما را برآورده کند.

در طول این 4 سالی که از معرفی این دستیار صوتی هوشمند می گذرد، سامسونگ توانست آن را بهبود بخشد اما خب بیکسبی هیچوقت نتوانست محبوبیت یا معروفیت زیادی پیدا کند. با توجه به آمار منتشر شده، این دستیار صوتی به اندازه سایر دستیارهای صوتی دیگر قدرتمند نیست و حتی حضور آن در گوشی های سامسونگ هم یاریی به معروفیت آن نکرد. حتی سامسونگ اوایل رونمایی از این محصول، کلید مجزایی را برای آن در نظر گرفت که به جای افزایش معروفیت و محبوبیت، باعث عصبانیت کاربران شد.

با این حال اگر با بیکسبی کار کنید و آن را کاملا بشناسید، قطعا متوجه خواهید شد که چه دستیار صوتی خوب و قدرتمندی در اختیار دارید؛ البته منظور زمانی است که از آن برای رفع احتیاجهای معمولی درون گوشی نظیر تنظیم ساعت زنگ دار، باز کردن اپلیکیشن ها و مواردی از این دست از آن بهره ببرید. چون انجام این کارها با گوگل اسیستنت وقت گیرتر است و بیکسبی سریع تر از انجام آن برمی آید. مشابه همین موضوع زمانی که بخواهید از دستیار صوتی خود در ساعت های هوشمند بهره ببرید هم صادق است.

همانطور که گفته شد، سامسونگ اوایل رونمایی از بیکسبی قصد داشت آن را به زور وارد گوشی های کاربران کند اما اینکار باعث عصبانیت آن ها شد. این روزها سامسونگ متوجه این موضوع شده است که بیکسبی در یک نبردی می جنگد که پیروز آن از قبل تعیین شده است و قطعا این برنده بیکسبی نیست و نخواهد بود.

6. رقبای اصلی سامسونگ چه شرکت هایی هستند؟

اگرچه این مطلب راهنمای خرید محصولات سامسونگ است اما خب گاهی اوقات شاید شناخت اصلی ترین و جدی ترین رقبای یک شرکت، در انتخاب محصولات آن بیشتر به یاریمان بیاید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به شرکت هایی بپردازیم که در راستا پیشرفت سامسونگ با آن رقابت می نمایند.

سامسونگ شرکت عظیمی است و محصولات زیادی در دسته های مختلف دارد. همانطور که پیش تر اشاره شد، بعید است قصد خرید محصولی الکترونیکی را داشته باشید اما محصولی از سامسونگ را شاهد نباشید. این یعنی سامسونگ با تمام شرکت هایی که آن محصول را فراوری می نمایند در رقابت است. به همین دلیل کاملا منطقی است که رقبای سرسختی هم در این زمینه داشته باشد؛ در واقع به خاطر همین رقبا بود که اکنون سامسونگ را در چنین صندلیی می بینیم چون بدون چالش، پیشرفتی هم در کار نبود.

با توجه به تمام این گفته ها، سامسونگ در حال حاضر بیشتر در بخش هایی نظیر گوشی هوشمند، تبلت، لپ تاپ، گجت پوشیدنی و مواردی از این دست رقیب دارد و عظیم ترین رقیب این شرکت هم اپل است. اگرچه سامسونگ با اختلاف، گوشی بیشتری به نسبت اپل می فروشد و در رتبه نخست از این نظر ایستاده است، اما خب می بینیم که باز هم در بعضی مواقع از سیاست های این شرکت آمریکایی الگوبرداری می نماید.

البته که این بدان معنا نیست که سامسونگ هیچ خلاقیت یا نوآوری دارد و هویت خود را از اپل می گیرد. اتفاقا از خیلی جهات این اپل بود که از سامسونگ الگوبرداری کرد منتها زمانی که اپل این کار را انجام می داد، چیزهایی به نفع کاربران می شد اما الگوبرداری های سامسونگ از اپل بیشتر مثل حذف جک 3.5 میلی متری یا حذف شارژر و هندزفری از درون جعبه بود! بنابراین طبیعی است که دو شرکت از هم الگوبرداری نمایند.

اما اگر از اپل فاکتور بگیریم، یکی دیگر از عظیم ترین شرکت های رقیب سامسونگ ال جی است! درست است؛ ال جی که اخیرا از بازار گوشی های هوشمند خارج شده است اما خب این بدان معنا نیست که شرکت کره ای فقط در این بخش فعالیت می نموده است. اتفاقا ال جی در زمینه فراوری محصولاتی نظیر تلویزیون، کامپیوتر، لوازم آشپزخانه و مواردی از این دست، با سامسونگ رقابت زیادی دارد و شاید در بعضی موارد از این شرکت پیش باشد.

البته در حال حاضر شیائومی توانسته در بخش گوشی های هوشمند سامسونگ را برای یک سه ماه پشت سر بگذارد. منتها شیائومی اصلا در حد و اندازه هایی نیست که بخواهیم آن را با سامسونگ مقایسه کنیم. به همین دلیل است که نامی از این شرکت چینی برده نشده است.

7. برترین لحظات در تاریخ شرکت

سامسونگ یک شبه به عظیم ترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا تبدیل نشد. قطعا در این راستا سختی هایی وجود داشت؛ چالش های سنگینی پشت سر گذاشته شد و غیرممکن های زیادی به ممکن تبدبل شد تا سامسونگ آن سال ها، به سامسونگی که اکنون می شناسیم بدل گردد. از طرفی شرکت کره ای سیاست های خوبی را هم در پیش گرفت تا بتواند صندلی خود را به اسم برترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا حفظ کند.

در ادامه به چهار دوره ای اشاره خواهیم داشت که سامسونگ برترین لحظات خود را سپری کرد و توانست سود بسیار خوبی از فروش محصولاتش بدست بیاورد.

  • گلکسی S4؛ پرفروش ترین گوشی اندرویدی تاریخ

اولین گوشی سامسونگ از سری گلکسی S از همان ابتدای عرضه پیروز شد محبوبیت زیادی را در بین کاربران کسب کند. یک سال بعد، گلکسی S2 بهتر و پیروز تر از قبل راهی بازار شد و گلکسی S3 هم در شایستگی تمام این پیروزیت را تکرار کرد تا سامسونگ به پادشاه گوشی های اندرویدی تبدیل گردد.

اما تمام این گوشی ها هنوز نتوانستند به اندازه گلکسی S4 پیروزیت کسب نمایند. اندازه فروش گلکسی S4 در سراسر دنیا به 80 میلیون دستگاه رسید تا بدین ترتیب نه تنها به پرفروش ترین گوشی سامسونگ بلکه به پرفروش ترین گوشی اندرویدی تاریخ تبدیل گردد. بعید به نظر می رسد حالا که این همه شرکت فراورینماینده گوشی اندرویدی وجود دارند، این رکورد شکسته گردد.

گلکسی S4 در آن موقع یک گوشی فوق العاده به حساب می آمد؛ محصولی که ارزش خرید بسیار بالایی داشت و از قدرت سخت افزاری زیادی بهره می برد. به همین دلیل توانست کاربران زیادی را به خود جذب کند. این گوشی در کنار سایر گوشی های سری گلکسی S بود که توانستند معروفیت سیستم عامل اندروید را در سراسر دنیا دوچندان نمایند تا اکنون این سیستم عامل در صندلی نخست از لحاظ تعداد کاربر قرار داشته باشد.

  • اولین گوشی از سری گلکسی نوت

سامسونگ قبل از فراوری اولین گوشی از سری گلکسی نوت، گوشی هایی در ابعاد نسبتا کوچک فراوری می کرد. محصولاتی که در واقع هم اندازه با گوشی های اپل بودند. البته اپل هم در آن موقع گوشی های آیفون را با حواشی بسیار زیادی در بالا و پایین نمایشگر فراوری می کرد اما خب اندازه نمایشگر بسیار کوچک بود. هرچند گوشی های سری گلکسی S همواره اندکی عظیم تر از نماینده های اپل بودند اما هنوزم گوشی هوشمند بودند، نه فبلت (به معنای گوشی هایی با اندازه تقریبا 6 اینچ و عظیم تر) که حتی ایده ساخت آن هم منطقی نبود.

اما سامسونگ را همه می شناسیم؛ شرکتی که اگر کاری واقعا منطقی هم نباشد آن را انجام می دهد و اتفاقا پیروز هم می گردد. گلکسی نوت هم دقیقا یکی از مصداق های شاخص از تجربه شرکت در انجام کارهای عجیب و غیرمنتظره است که البته راستا صنعت موبایل را به طور کلی تغییر داد.

سامسونگ با فراوری اولین گوشی نوت، مورد تمسخر شرکت های زیادی نهاده شد. منتقدین زیادی معتقد بودند شرکت کره ای با این کار به هیچ جایی نخواهد رسید و پروژه فراوری گوشی با نمایشگر عظیم یک شکست واضح خواهد بود. اما در سال 2011، اولین گوشی از سری نوت به دنیا آمد.

این گوشی بسیار عظیم تر از چیزی بود که تا به امروز در بین گوشی های هوشمند شاهد بودیم اما همین محصول بود که تعریف تازهی از طراحی را ارائه داد و راستا تمام شرکت های فعال در این زمینه را عوض کرد. گلکسی نوت نه تنها سامسونگ را متحول کرد بلکه نشان داد یک گوشی لزوما نباید کوچک باشد، بلکه می تواند به اندازه ای عظیم باشد که بتوان از آن به اسم یک دفترچه یادداشت استفاده کرد.

اینکه می بینیم اکنون گوشی های عظیم تا این اندازه محبوب و کاربردی هستند و کوشش شرکت ها در فراوری گوشی های کوچک بی نتیجه می ماند، به خاطر پیروزیت زیادی است که گلکسی نوت بدست آورد. البته که عظیم یا کوچک بودن گوشی امری است کاملا سلیقه ای منتها زمان رونمایی از گلکسی نوت به اسم تغییردهنده صنعت گوشی های هوشمند را باید یکی از لحظات به یادماندنی در تاریخ سامسونگ بدانیم.

  • رونمایی از رابط کاربری One UI

در حال حاضر در بازار گوشی های هوشمند محصولات بسیار کمی را شاهد هستیم که با اندروید خالص یا نزدیک به خالص راهی بازار می شوند. تقریبا همه شرکت ها سلیقه خود را در طراحی یک رابط کاربری بر اساس نسخه ای از اندروید بکار می گیرند تا گوشی آن ها با جلوه خاص و منحصر بفردی به دست کاربران برسد. رابط کاربری را پوسته هم می گویند چرا که در واقع اندروید را با ظاهری شخصی سازی شده در اختیار کاربران قرار می دهد. سامسونگ هم اولین بار رابط کاربری خود را تحت اسم تاچ ویز (TouchWiz) رونمایی کرد.

تاچ ویز را شاید خیلی از کاربران تازه گوشی های سامسونگ به خاطر نداشته باشند. اما اگر قرار باشد توصیفی از آن داشته باشیم باید بگوییم یک رابط شلوغ، کارتونی و نه چندان زیبا که اصلا نمی شد آن را با ظاهر زیبا، ساده و مجذوب کننده iOS در آن موقع مقایسه کرد. به مرور سامسونگ تاچ ویز را بهبود بخشید و Samsung Experience را به اسم دومین سری از رابط کاربری خود رونمایی کرد. این رابط پیشرفت بسیار زیادی به نسبت قبل داشت و عالی به نظر می رسید. اما خب ضعف هایی داشت که سامسونگ تصمیم گرفت آن ها را در رابطی تازه تحت اسم One UI بپوشاند؛ رابطی که در سال 2018 و با اندروید 9 در گوشی های سامسونگ مورد استفاده نهاده شد.

رابط کاربری One UI از زمان عرضه تا به امروز پیشرفت های زیادی داشته است. قابلیت های این رابط آنقدری متنوع و زیاد است که گاهی اوقات کاربرانی که در پی ویژگی های نرم افزاری هستند اصلا احتیاجی به آپدیت اندروید هم نخواهند داشت چرا که سامسونگ با همان رابط کاربری احتیاج همه را رفع می نماید (فقط از لحاظ ویژگی نرم افزاری).

این رابط هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کاربرد از Samsung Experience بهتر بود. از جمله قابلیت های این رابط می توان آسان تر شدن کار با گوشی با یک دست را نام برد که با عظیم تر شدن نمایشگرهای گوشی واقعا به چنین قابلیتی احتیاج می شد. البته قابلیت های زیادی در این رابط وجود دارد که حتی اگر کاربر چندساله سامسونگ هم باشید شاید در یافتن و استفاده از آن ها سردرگم شوید یا اصلا احتیاجی به آن ها نداشته باشید.

نکته بسیار مثبت در رابطه با رابط کاربری تازه سامسونگ این است که شرکت کره ای بعد از عرضه رسمی آن، در به روزرسانی گوشی هایش هم نظم خاصی پیدا کرد. ماه هایی بود که پرچم داران سامسونگ حتی قبل از گوشی های پیکسل، آپدیت امنیتی را دریافت می کردند و این فوق العاده بود. اکنون هم به مدت سه سال پرچم دارها و بعضی از میان رده های قدرتمند سری گلکسی A به مدت سه سال و سایر شرکت ها به مدت دو سال به سیستم عامل اندروید و رابط تازه مبتنی بر آن آپدیت می شوند. One UI شاید برترین رابط اندروید نباشد اما قطعا یکی از برترین هاست و به همین دلیل زمان رونمایی از آن را می توان به اسم یکی از برترین لحظات تاریخ سامسونگ به حساب آورد.

  • گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ گوشی هوشمند تاشوی سامسونگ است که سال گذشته در دو مدل 4G و 5G رونمایی و راهی بازار شد. سامسونگ حساب ویژه ای روی پیروزیت گوشی های هوشمند تاشو باز نموده است اما متاسفانه اولین کوشش شرکت در فراوری یک گوشی تاشو اصلا با پیروزیت همراه نشد. البته گلکسی فولد فاجعه ای بود که هیچگاه تکرار نشد و سامسونگ بعد از آن کاملا در فراوری گوشی تاشو پیروز عمل کرد.

ناگفته نماند گلکسی فولد گوشی تاشویی با طراحی کتابی بود اما گلکسی زد فلیپ شبیه به صدف است و اولین در نوع خود به شمار میرود که هیچ مسئله ای هم نداشت و کاملا پیروز بود. قیمتی هم که برای این محصول و مدل های مختلف آن در نظر گرفته می گردد بسیار کمتر از مدل زد فولد است تا بدین ترتیب معروفیتی که سامسونگ در این زمینه بدست می آید تا حد زیادی مدیون این گوشی باشد.

گلکسی زد فلیپ یک تجربه کاملا پیروز در زمینه فراوری گوشی تاشو به شمار میرود و فعلا هم هیچ گزارشی مبنی بر خرابی یا وجود مسئله ای خاص در این گوشی یا مدل 5G منتشر نشده است. حتی منتقدین هم از این گوشی تعریف و تمجید به عمل آوردند تا سامسونگ در یک بخش دیگر در بازار بی رقیب باشد. البته فعلا گوشی هوشمند تاشویی از سوی شرکت های دیگر در بازار نمی بینیم و کوشش های شیائومی و هواوی هم آنقدری نیست که بتواند این شرکت ها را روبروی سامسونگ قرار دهد. بنابراین به نظر می رسد سامسونگ در آینده ای نزدیک، در بازار گوشی های تاشو در رتبه نخست قرار بگیرد؛ منتها این بار از همان ابتدا.

8. بدترین لحظات در تاریخ شرکت

سامسونگ شاید عظیم ترین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا باشد و محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد، اما همانطور که گفته شد، این محبوبیت را بعد از گذراندن چالش های سخت و فراوان بدست آورد که در زیر قصد داریم به چهار نمونه از آن ها اشاره کنیم که در واقعا سامسونگ بدترین لحظات تاریخ خود را تجربه کرد.

  • گلکسی S6

تا زمان گلکسی S4، سامسونگ در اوج قرار داشت و عملکردش در فروش گوشی های هوشمند هر سال بهتر از سال گذشته می شد. بخش عظیمی از این عملکرد خوب هم به خاطر گلکسی S4 بود. انتظار می رفت بعد از گذشت چهار سال، سامسونگ باز هم با معرفی یک گوشی قدرتمند درخشان ظاهر گردد اما گلکسی S5 همه چیز را عوض کرد. البته گلکسی S5 اصلا گوشی بدی نبود و از همه لحاظ می شد از آن به اسم یک پرچم دار خوب یاد کرد اما اصلا نتوانست پیروزیت گلکسی S4 را تکرار کند یا حتی به آن نزدیک گردد. سامسونگ هم می دانست که باید رویه ای را که در پیش گرفت تغییر دهد.

در نتیجه فکر فراوری گلکسی S6 به فکر شرکت کره ای افتاد و برای اولین بار، قرار بود محصولی فراوری و عرضه گردد که اصلا با گروه خونی گوشی های سری گلکسی S همخوانی نداشت. برای اولین بار بود که سامسونگ در طراحی گوشی خود از شیشه استفاده می کرد اما از طرفی یک سری قابلیت های بسیار خوب نظیر استاندارد ضد آب IP68 برای محافظت در باربر نفوذ آب و گرد و غبار، اسلات کارت حافظه جانبی و … از آن حذف شد.

باز هم سامسونگ پرچم دار بدی فراوری ننموده بود اما این گوشی نتوانست مطابق انتظارات ظاهر گردد و پیروزیتی که پرچم دارهای قبلی سامسونگ کسب کردند را تکرار کند. متاسفانه کوشش سامسونگ در راستای تولد دوباره سری گلکسی S برای افزایش فروش آن ها نتیجه عکس داد و همه چیز را خراب تر کرد. البته که با سری گلکسی S7 باز هم سامسونگ پیروز شد به شرایط خوب گذشته بازگردد و فروش خوبی را تجربه کند. سری گلکسی S7 هم پیروز شد از حتی از منتقدین امتیازات خوبی را دریافت کند تا سامسونگ بار دیگر به اوج برگردد.

  • گلکسی نوت 7

اگر از کاربران و علاقه مندان چندساله گوشی های سامسونگ باشید، قطعا باید ماجرای گلکسی نوت 7 را به خاطر داشته باشید. این را می توان بدترین تجربه سامسونگ در تاریخ این شرکت دانست چرا که مجبور شد تمام گوشی هایی را که در سراسر دنیا به فروش رساند برگرداند و فراوری گلکسی نوت 7 را هم به طور کامل متوقف کند.

نکته جالب اینجاست که رویداد معارفه محصول به خوبی پیش رفت و هیچ مسئله ای وجود نداشت. از طرفی آنالیز نمایندگان هم امتیاز خوبی به این محصول داده بودند و حتی بعضی از آن ها گلکسی نوت 7 را برترین گوشی تاریخ سامسونگ می دانستند. اما بعد از گذشت چند هفته، مشکل جدی در گوشی خود را نشان می داد. این مسئله ای نبود که بتوان با آپدیت های نرم افزاری یا رفتن به مراکز تعمیراتی آن را درست کرد، بلکه گوشی کاملا از کار می افتاد چون منفجر می شد و کاری از دست هیچکس بر نمی آمد.

در سراسر دنیا، کاربران تصاویر و ویدیو های مختلفی از انفجار ناگهانی و خود بخودی گلکسی نوت 7 را منتشر می کردند و این نماینده سامسونگ را مورد تمسخر قرار می دادند. مسئله ای هم که باعث انفجار این محصول می شد، باتری عظیم آن بود که به نظر می رسید یک مشکل عظیم از همان دوره فراوری داشت.

در نتیجه این موضوع، شرکت کره ای مجبور شد به صورت رایگان، به کاربران این امکان را بدهد تا از باتری های جایگزین ساخت شرکتی دیگر استفاده نمایند. این کار انجام شد اما باز هم پیروزیت آمیز نبود چرا که گزارشاتی منتشر شد مبنی براینکه گلکسی نوت 7 بعد از تعویض باتری و نصب باتری تازه به قدری داغ می کرد که تا انفجار هم پیش می رفت. به همین دلیل سامسونگ فراوری این گوشی را به صورت کامل متوقف کرد و بعد از گذشت دو ماه، دیگر اثری از گلکسی نوت 7 در هیچ کجا نبود.

شکستی که سامسونگ در فراوری گلکسی نوت 7 متحمل شد بسیار جدی بود. اما خوشبختانه ورود سری گلکسی S7 در اوایل همان سال باعث شد تا سامسونگ خیلی از این بابت ضرر نکند. از طرفی گلکسی S7 جور مدل سال گذشته یعنی S6 را هم کشید تا یکی از برترین پرچم داران سامسونگ لقب بگیرد. اما خب شرکت کره ای بعد از پیروزیت سری گلکسی S7 امیدوار بود سال را با دو پرچم دار خوب به انتها برساند که نوت 7 همه را غافلگیر کرد. بعد از آن اتفاق کمی طول کشید تا باز هم کاربران بتوانند به سامسونگ اعتماد نمایند اما این شرکت توانست با بهبود کیفیت مدل های بعدی توانست به دوران خوب خود بازگردد.

  • غفلت در بازار گوشی های میان رده

سامسونگ در فروش گوشی های بالارده اندرویدی در کشور آمریکا بیشترین سهم را از بازار در اختیار دارد. اما تنها تعداد محدودی از بازارهای دیگر هستند که شرکت کره ای چنین شرایطی در آن ها دارد. از طرفی بازار گوشی های میان رده و مالی این روزها حسابی خوب است منتها سامسونگ خیلی عملکرد خوبی در این زمینه ندارد. حداقل سهم این شرکت در بازار که چنین چیزی را نشان می دهد. حتی زمانی هم که محصولی را فراوری می کرد، آن محصول آنقدری خوب نبود که بتواند برترین های بازار را در محدوده قیمتی مشابه شکست دهد.

غفلت سامسونگ از یک سو و توجه زیاد سایر شرکت های اندرویدی نظیر فراورینمایندگان چینی از سویی دیگر باعث شد سهم سامسونگ در این بخش از بازار هر سال کمتر و کمتر گردد. تا جایی که این شرکت اکنون متوجه شده است که تا به امروز توجه زیادی به این بخش ننموده بود و زمانی هم که تصمیم گرفت این کار را انجام دهد دیگر خیلی دیر شد. رقبای سرسختی نظیر شیائومی پدید آمدند و با زیرمجموعه هایی نظیر ردمی و پوکو، بخش عظیمی از بازار را در اختیار گرفتند تا جایی که اکنون شیائومی به اسم عظیم ترین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا شناخته می گردد (البته فعلا).

طی چند سال اخیر، سامسونگ بارها کوشش کرد تا اشتباهی را که مرتکب شد جبران کند اما همانطور که اشاره شد، خیلی دیر بود و دیگر نمی شد با رقبایی چون شیائومی مشاخصه کرد. شیائومی با اعمال سیاستی شگفت انگیز، یعنی عرضه گوشی هایی نزدیک به قدرت یک پرچم دار اما با قیمت یک گوشی مالی پیروز شد به تدریج آنقدری رشد کند که حتی به رتبه نخست برترین فروشنده گوشی هوشمند در دنیا دست پیدا کند.

سامسونگ احتیاج دارد که بار دیگر گوشی هایی مالی با ارزش خرید بالا فراوری و راهی بازار نمایند و سری گلکسی M و A هم دقیقا برای همین هدف فراوری شده اند تا بتوانند سامسونگ را به صندلیی که باید برسانند. منتها سامسونگ اصلا سیاست درستی در این زمینه در پیش نمی گیرد. مثلا گلکسی A52 5G در حال حاضر یکی از قدرتمندترین گوشی های میان رده این شرکت با پردازنده اسنپدراگون 750G و 8 گیگابایت حافظه رم است اما سامسونگ 500 دلار آن را قیمت گذاری کرد. این در حالی است که با پرداخت چنین هزینه ای می توانید یکی از برترین گوشی های شیائومی را با پردازنده رده پرچم دار بخرید.

اگر سامسونگ به این سیاست نه چندان منطقی خود ادامه دهد، شاید سال ها طول بکشد یا اصلا غیر ممکن باشد که آن را در صدر جدول گوشی های میان رده ببینیم. چند سال غفلت کافی بود تا اینکه سامسونگ اکنون صندلی چندین ساله خود را هم از دست رفته ببیند.

  • گلکسی فولد

پیش تر درباره گلکسی فولد و آن ورود نه چندان خوشایندی که داشت صحبت کردیم. واقعیت این است که سامسونگ در سال 2018 و در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خ خود یک گوشی تاشو را به نمایش گذاشت و کاربران را برای رونمایی رسمی از آن هیجان زده کرد. تا آن موقع ایده تاشدن گوشی آن هم از نمایشگر، فقط در فیلم های علمی تخیلی دیده شده بود اما سامسونگ داشت آن را عملی می کرد و خب طبیعی بود که کاربران بسیار هیجان زده باشند.

یک سال بعد یعنی در تابستان سال 2019، سامسونگ رسما از گوشی تاشوی خود تحت اسم گلکسی فولد رونمایی کرد تا بدین ترتیب رسما کار خود را در این زمینه آغاز کند. اما این آغاز به کار اصلا آن چیزی نبود که انتظار می رفت و سامسونگ در اولین تجربه خود در ساخت گوشی تاشو باخت.

گلکسی فولد گوشی خوبی نبود؛ علت این موضع هم این است که پلاستیک استفاده شده برای نمایشگر نه تنها به سادگی خراش برمی داشت و خراب می شد بلکه سامسونگ در هیچ کجا از متن دفترچه راهنمای این محصول نوشته نبود که نباید پلاستیک روی نمایشگر را جدا کرد چون معمولا این روزها با خرید یک گوشی چنین کاری را انجام می دهیم. به همین دلیل بعضی از کاربران با خرید این گوشی فرصت تجربه عیب های آن را هم نداشتند و خود با کندن پلاستیک روی نمایشگر که در واقع بخشی از آن بود آن را خراب می کردند.

البته این تمام ماجرا نبود؛ گلکسی فولد اصلا در برابر نفوذ گرد و غبار به درون لولاها و حتی نمایشگر مقاوم نبود و همین مسأله آن را بسیار آسیب پذیر می کرد. کمی بعد کاربران به این نتیجه رسیدند که به طور کلی مقاومت گوشی های تاشو اصلا قابل قیاس با گوشی های معمولی نیست و کمی دلسرد شدند. نکته مثبت این بود که این گوشی رسما در اختیار همه کاربران قرار نگرفت و بیشتر آنالیز نمایندگان بودند که به آن دسترسی داشتند.

در این بین سامسونگ تمام مدل های فروخته شده را پس گرفت و عرضه گلکسی فولد را به تاخیر انداخت. کمی بعد، نمونه بهبود یافته گلکسی فولد وارد بازار شد که از نمایشگر مقاوم تر و لولاهایی با طراحی بهتر برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به درون گوشی راهی بازار شد. البته کمی دیر شده بود چون گلکسی فولد دیگر از چشم همه افتاده بود.

خوشبختانه اما سامسونگ به همین سادگی ها دست بردار نبود و سال بعد گلکسی زد فلیپ و زد فولد 2 را بدون هیچ مشکل خاصی راهی بازار کرد تا نشان دهد یک شکست قرار نیست جلوی پیشرفت را بگیرد. اما آن لحظه را می توان یکی از بدترین لحظات تاریخ شرکت کره ای به حساب آورد.

9. سایر جزئیات مربوط به گوشی های سامسونگ

در حال حاضر در رابطه با گوشی های سامسونگ کاملا خبره شده اید و می دانید این شرکت چه گوشی هایی در چه دسته هایی فراوری و عرضه می نماید. اما یک سری جزئیات به جای مانده است که قصد داریم در ادامه به آن ها بپردازیم تا به طور کامل سامسونگ را بشناسید.

  • کوالکام در مقابل اگزینوس

سامسونگ گوشی های خود را غالبا با تراشه های اگزینوس فراوری می نماید. تراشه اگزینوس اختصاصی و متعلق به خود شرکت است به همین دلیل در هزینه ساخت گوشی هم تا حد زیادی صرفه جویی می گردد چون دیگر احتیاج نیست از شرکت های دیگر تراشه خرید. این تراشه ها به صورت کلی از همتای خود از کوالکام ضعیف تر هستند اما خب خرید تراشه های قدرتمند کوالکام خرج زیادی برای سامسونگ خواهد داشت. با این حال یک سری از گوشی های این شرکت که به آمریکا یا چین فروخته می شوند، از پردازنده های کوالکام استفاده می نمایند.

همین سیاست باعث شد کاربران دو تجربه کاملا متفاوت را از کار با یک گوشی داشته باشند. اگرچه این اواخر سامسونگ دیگر از هسته های اختصاصی خود در پردازنده هایش استفاده نکرد چون آخرین باری که این کار را کرد (اگزینوس 990) واقعا تجربه ناخوشایندی شد و اگر فروش سری گلکسی S20 خوب نبود، می شد رونمایی از آن ها را هم به اسم یکی از لحظات بد سامسونگ در نظر گرفت. عملکرد اگزینوس 990 آنقدری بود بود که کاربران به فکر جمع آوری امضا برای ارسال به سامسونگ بودند تا این شرکت دیگر از پردازنده های خود در گوشی هایش استفاده نکند. البته همانطور که گفته شد این اواخر شرکت هم اگزینوس 2100 و هم اسنپدراگون 888 را که به اسم قلب تپنده در گوشی های سری گلکسی S21 ایفای نقش می نمایند با فناوری و هسته های مشابه فراوری کرد تا فاصله آن ها کمتر و تجربه کار با گوشی برابر گردد.

  • پشتیبانی

یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران قبل از خرید یک گوشی، پشتیبانی شرکت است. منظورمان پشتیبانی نرم افزاری نیست، بلکه خدمات پس از فروشی است که شرکت ها معمولا به خوبی آن را ارائه نمی نمایند. اما سامسونگ برخلاف سایر شرکت ها در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد و همواره جوابگوی مشتریان خود بوده است. بنابراین می توان به این شرکت اعتماد کرد.

درباره پشتیبانی نرم افزاری هم عملکرد آن بسیار خوب است. تمام گوشی های پرچم دار این شرکت از سال 2019 به بعد و تمام میان رده های سری گلکسی A از گلکسی A51 به بعد به مدت سه سال قادر به دریافت آپدیت نرم افزاری اندروید و به مدت چهار سال قادر به دریافت آپدیت های امنیتی خواهند بود. سایر گوشی ها به مدت دو سال از لحاظ نرم افزاری آپدیت می شوند. رویه ای کاملا تعیین و البته ارزشمند که باعث مجذوب کنندهیت هرچه بیشتر نماینده های شرکت شد.

  • سامسونگ دکس

یکی از قابلیت های کلیدی و هیجان انگیز پرچم دارهای قدرتمند سامسونگ، پشتیبانی آن ها از قابلیتی تحت اسم دکس است (Dex). این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد که گوشی خود را به مانیتور یا لپ تاپ متصل نمایند و سپس با استفاده از موس و صفحه کلید بلوتوثی، از گوشی خود به اسم یک کامپیوتر استفاده نمایند. رابط کاربری اندروید گوشی های سامسونگ در حالت دکس بسیار شبیه به ویندوز می گردد تا کاربران سهولت بیشتری حین استفاده داشته باشند. این یکی از برترین قابلیت هایی است که هر برندی آن را برای گوشی هایش عرضه نمی نماید.

  • لوازم جانبی

از آن جایی که سامسونگ لوازم الکترونیکی زیادی فراوری می نماید، اصلا هم جای تعجبی نداشت که در زمینه لوازم جانبی هم عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. اگر اینطور نبود قطعا شرکت نمی توانست به چنین صندلیی برسد. بدین ترتیب شاهد لوازم جانبی زیادی برای گوشی ها، لپ تاپ، گجت های پوشیدنی و بسیاری موارد دیگر هستیم که در بازارهای مختلف دنیا به فروش می رسند.

نه فقط این بلکه سامسونگ آنقدری مشهور هست که سایر شرکت های شخص ثالث هم به فراوری لوازم جانبی برای محصولات این شرکت می پردازند که از جمله این موارد می توان به قاب محافظ، کابل و آداپتور شارژر، هندزفری و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. به صورت کلی اگر یک پرچم دار گران قیمت هم با برند سامسونگ بخرید، مسئله ای از بابت لوازم جانبی نخواهید داشت.

10. سوالات متداول درباره گوشی های سامسونگ

  • چقدر طول می کشد تا سامسونگ گوشی هایش را به اندروید آپدیت کند؟

اخیرا، سامسونگ سیاست آپدیت محصولاتش را تغییر داد. همانطور که اشاره شد، بعضی از گوشی های میان رده و تمام گوشی های بالارده شرکت قادر به دریافت سه به روزرسانی اندروید و چهار به روزرسانی امنیتی هستند. این یعنی اگر محصولی با اندروید 11 از این شرکت بخرید، قادر خواهید بود آن را تا اندروید 14 هم به روزرسانی کنید. سرعت به روزرسانی گوشی ها هم نسبتا خوب است و اینطور نیست زمان خیلی زیادی بگذرد. هرچند در مقایسه با گوگل و یک سری دیگر از شرکت ها، سامسونگ خیلی در این زمینه سریع نیست.

  • آیا گوشی های سامسونگ جک 3.5 میلی متری هدفون دارند؟

سامسونگ گوشی های پرچم دار خود را بدون جک 3.5 میلی متری هدفون راهی بازار می نماید و این شامل تمام گوشی های پرچم دار سال 2020 و 2021 هم می گردد. اما گوشی های میان رده و مالی از سری A و M از این پورت محبوب پشتیبانی می نمایند و مسئله ای از این بابت وجود ندارد.

  • آیا گوشی های سامسونگ از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می نمایند؟

سامسونگ اخیرا از قرار دادن اسلات مخصوص کارت حافظه جانبی در گوشی های پرچم دارش صرف نظر کرد. اما سیاست تعیینی در این رابطه وجود ندارد. برای مثال گلکسی نوت 20 از آن پشتیبانی نمی کرد اما مدل اولترا چرا. در عوض سری گلکسی S20 همگی از این اسلات بهره مند بودند. گلکسی S21 و مدل های مختلف آن اما از کارت حافظه جانبی برخوردار نبودند. میان رده ها و گوشی های مالی غالبا چنین اسلاتی را در خود دارند. به صورت کلی سیاست تعیینی در این بخش وجود ندارد و باید قبل از خرید، تعیینات مربوط به محصول را چک کرد.

  • چگونه متوجه شویم گوشی ما با پردازنده کوالکام یا اگزینوس است؟

اگر از گوشی های سامسونگ استفاده می کنید، می توانید اپلیکیشن رایگان CPU-Z را دانلود کنید و از برند و مدل پردازنده گوشی خود آگاه شوید. اگر هم قصد خرید گوشی سامسونگ را دارید و می خواهید از نوع پردازنده آن آگاه شوید، فهرست مربوط به تعیینات فنی گوشی قطعا شامل نوع و مدل پردازنده خواهد بود. اگر هم چنین چیزی ذکر نشده بود، می توانید با فروشنده یا خود سامسونگ تماس بگیرید و سوال خود را مطرح کنید.

  • آیا گوشی سامسونگ غیر اندرویدی هم وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر سامسونگ هیچ گوشی غیر اندرویدی فراوری نمی نماید اما خب در تاریخ خود بوده زمان هایی که گوشی های ویندوزی فراوری می کرد. با این حال مادامی که نام گلکسی را در یکی از گوشی های این شرکت شاهد هستید، مطمئن باشیم آن گوشی از اندروید به اسم سیستم عامل خود بهره می برد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خریداران گوشی های سامسونگ؛ هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خریداران گوشی های سامسونگ؛ هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید