گجت ابداعی محقق ایرانی برای جلوگیری از غرق شدن شناگران

به گزارش اخبار برخط به نقل از نیواطلس، هرچند غریق های نجات در استخرها نقش مهمی در نجات جان شناگرها دارند اما گاهی اوقات آنها به سختی می توانند تمام شناگران تحت نظارتشان را رصد نمایند.

گجت ابداعی محقق ایرانی برای جلوگیری از غرق شدن شناگران

به همین خاطر گروهی از محققان دانشگاه مکوایر به رهبری محسن اسدنیا پژوهشگر ایرانی یک گجت پوشیدنی نو ابداع نموده اند که در صورت غرق شدن کاربر پیغام هشداری می فرستد.

در حال حاضر نمونه اولیه این گجت حجیم و بزرگ APPTRAKK نام دارد و مجهز به حسگرهای مختلفی است که ضربان قلب، اکسیژن خون و الگوی حرکات وی و بعلاوه عمق آبی که در آن قرار دارند را ردیابی می نماید.

تمام این داده ها به طور مداوم از طریق یک سیستم هوش مصنوعی موجود در گجت، پردازش می شوند. این سیستم با خوانش داده ها تعیین می نماید فرد مذکور در حال غرق شدن است یا خیر.

اگر فرد در حال غرق شدن باشد، یک ماژول فرستنده وای فای روی گجت، آزاد می گردد و روی سطح آب می آید. در مرحله بعد سیگنال هایی به اپلیکیشنی ارسال می نماید که روی موبایل یا تبلت غریق نجات نصب شده است. در این حالت هر دو دستگاه (ماژول فرستنده و تبلت یا موبایل) پیغام هشداری منتشر می نمایند و مکان شناگر در استخر را نمایش می دهند.

ارسال آن سیگنال از دستگاهی که زیر آب قرار گرفته است، احتمالاً کارآمد نخواهد بود زیرا امواج رادیویی در آب به خوبی حرکت نمی نمایند.

البته با توجه به عوامل مختلف مانند سن و اندازه آمادگی بدنی فرد، ضربان قلب و نشانگرهای دیگر که نشاندهنده غریق بودن فرد هستند، احتمالا برای همه افراد یکسان نیستند. به همین علت آستانه پارامترهای موجود اپلیکیشن این گجت را می توان به طور دستی برنامه ریزی کرد تا از زنگ هشدار اشتباه جلوگیری کرد.

علاوه برآنکه می توان از این دستگاه در استخرهای عمومی استفاده کرد، والدین نیز می توانند آن را برای مراقبت از بچه هایشان در استخرهای خانگی نیز به کار گیرند.

تحقیقی درباره این گجت اخیراً در ژورنال سنسورز منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "گجت ابداعی محقق ایرانی برای جلوگیری از غرق شدن شناگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گجت ابداعی محقق ایرانی برای جلوگیری از غرق شدن شناگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید