در سر ترامپ چه می گذرد؟ فارن پالیسی پاسخ داده است

به گزارش اخبار برخط، ایرنا نوشت: فارن پالیسی در مطلبی به قلم لارا سلیگمن و کیت جانسون نوشت: دونالد ترامپ که همیشه اعلام نموده بود حمله به عراق باید با تصرف منابع نفتی آن انتها می یافت، حالا به بهانه کوتاه کردن دست داعش از میادین نفتی سوریه، به نظر می رسد چشم به منابع نفتی این کشور دوخته است.

در سر ترامپ چه می گذرد؟ فارن پالیسی پاسخ داده است

لارا سلیگمن و کیت جانسون از اخبار برخط این نشریه آمریکایی در نوشتاری با عنوان برنامه ایالات متحده برای حفاظت از چاه های نفت سوریه سبب سردرگمی می گردد اضافه نمودند: مقامات و کارشناسان می گویند این پیشنهاد ایالات متحده مبنی بر حفاظت از چاه های نفت سوریه می تواند دلیلی برای ترغیب دونالد ترامپ در راستای ماندن بعضی نیروهای آمریکایی در سوریه باشد.

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه (دیروز) تأیید کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در حال آنالیز حفظ تعدادی از سربازان آمریکایی در شمال شرقی سوریه در نزدیکی میادین نفتی تحت کنترل کردستان است؛ پیشنهادی پرخطر که در پی اصرار ترامپ مبنی بر خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح شده است.

یکی از مقامات عالی رتبه پنتاگون در این خصوص به فارن پالیسی گفت: از زمان تصمیم ترامپ مبنی بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه در تاریخ 6 اکتبر (14 مهر) راه برای تجاوز ترکیه و کشتار تعداد زیادی از جنگجویان و غیرنظامیان کرد و آواره شدن صدها هزار نفر از ساکنان این منطقه هموار شده است. وی اضافه نمود: براساس این تصمیم، حملات هوایی علیه گروه شبه نظامی حاضر در سوریه از عراق ادامه خواهد یافت.

این مقام اعلام کرد: در ابتدا، پنتاگون هیچگونه برنامه ای برای حفاظت نیروهای آمریکایی از میادین نفتی نداشت.

گفته می گردد طرح این پیشنهاد به عنوان راهی برای کنترل بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و احتمالا راهی برای جذب ترامپ برای ماندن در سوریه است؛ کسی که از زمان آغاز ریاست جمهوری همیشه در کوشش برای بیرون کشاندن نیروهای آمریکایی در منطقه بوده است.

ناگفته نماند ترامپ اواخر هفته گذشته آغاز به توییت کردن در خصوص تامین امنیت نفت در شمال سوریه کرد و با این کار سبب سردرگمی میان تحلیلگرانی شد که همین حالا هم در کوشش برای پیگیری پیامدهای خروج ناگهانی ایالات متحده از این کشور و کنار گذاشتن متحدان کرد هستند. لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه در همین آخر هفته ایده مشابهی را مطرح نمود مبنی بر اینکه نیروهای باقیمانده آمریکایی در سوریه ممکن است برای محافظت از میادین نفتی در سوریه باقی بمانند.

روز دوشنبه، وزیر دفاع هم در خصوص ایده رئیس جمهوری در این خصوص بیشتر شرح داد اما در عین حال اضافه نمود این پیشنهاد هنوز نهایی نشده است.

اسپر در اظهارات روز دوشنبه خود در حین سفری از پیش اعلام نشده از افغانستان، گفت که چنین مأموریتی به ایالات متحده یاری می نماید تا از نزدیک مراقب تروریست های داعش باشند و در عین حال دست دشمنان را از میادین نفتی نمودها کوتاه می نماید. اما او معین نکرد منظور وی از دشمنان داعش، اسد، روسیه یا حتی ایران است.

در این میان کارشناسان در پی مطرح شدن این پیشنهاد اعلام کردند که نگه داشتن چند صد نفر از نیروهای آمریکایی در سوریه در مواجهه با تهدیدات بسیار خطرناک و احتمالاً ناکارآمد است.

دانا استرول از اعضای اندیشکده مطالعات واشنگتن برای خاور نزدیک در این خصوص گفت: درک این موضوع که چگونه حضور چنین نیروهای ناچیزی می تواند برای شکست داعش موثر باشد، سخت است، زیرا ممکن است آنها مجبور شوند بیشتر وقت خود را برای حافظت در برابر دشمنان بگذرانند.

استرول همچنین اعلام کرد این طرح می تواند با عکس العمل کنگره روبرو گردد، زیرا قانونگذاران برای حفاظت از میادین نفتی سوریه مجوزی به ارتش آمریکا نداده اند.

بسیاری بر این باور هستند که طرح پنتاگون راهی است برای حفظ حضور حداقلی ایالات متحده در منطقه پس از تصمیم پر سر و صدای ترامپ و انتقادهای روزافزون از وی مبنی بر خروج از سوریه.

ترامپ سالهاست مخالف حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه است هرچند این بار به نظر می رسد وی در خصوص حفاظت از میادین نفتی جور دیگری فکر می نماید. وی بارها گفت که ایالات متحده باید پس از تهاجم سال 2003، میادین نفتی عراق را تصرف می کرد، ناگفته نماند وی به تازگی چندین هزار سرباز دیگر برای یاری به عربستان سعودی، بزرگترین تولیدنماینده نفت اوپک اعزام نموده است. لذا ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بهانه جنگ با تروریست ها و در کنار آن محافظت از میادین نفتی (و پایین نگه داشتن قیمت نفت) می تواند راهی برای دور زدن آرزوی ترامپ و دست کشیدن وی از جنگ سوریه باشد.

مایکل شارنف استادیار دانشگاه دفاع ملی در مرکز مطالعات استراتژیک خاور نزدیک و جنوب آسیا گفت: ممکن است حضور ایالات متحده در نزدیکی میادین نفتی بتواند زمینه را برای ادامه ماموریت های ضدتروریسمی آن در سوریه فراهم آورد و ردپای کوچکی از نیروهای آمریکایی را در سوریه حفظ کند. اما خطوط ماموریت پیشنهادی پنتاگون هنوز معین نشده و کاملا گیج نماینده است.

اسپر گفت دستکم برای چند هفته دیگر نیروهای آمریکایی در اطراف میادین نفتی شمال شرقی سوریه باقی خواهند ماند که گمان می رود این کار برای دور نگهداشتن دست داعش از درآمدهای نفتی و بازسازی خود باشد.

اسپر اضافه نمود: ما نیروهایی داریم که در کنار میادین نفتی مستقر شده اند. نیروهای حاضر در این منطقه در حال حاضر در مرحله عقب نشینی نیستند. هدف این نیروها که با نیروهای دموکراتیک سوریه همکاری می نمایند، منع دسترسی داعش و دیگران به میادین نفتی است.

متیو رید معاون رئیس جمهوری در بخش انرژی اعلام کرد: اما این میادین در حال حاضر در اختیار نمودها است و به نظر نمی رسد مورد تهدید قرار داشته باشند، زیرا میادین نفتی که داعش از آنها برای تامین منابع خود استفاده می کرد در بخش دیگری از سوریه قرار دارند و عمدتا در طول سال های جنگ نابود شده اند.

از طرفی ممکن است اسد علیرغم ارزش حداقلی این میادین بخواهد آنها را بازسازی کند و حضور سربازان آمریکایی در نزدیکی هر یک از مناطق شرقی می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل نمایند، اگرچه هنوز معین نیست نیروهای آمریکایی کجا مستقر خواهند شد و این ماموریت تا چه مدت به طول می انجامد.

از سوی دیگر، برای نمودها، حضور انگشت شماری نیروهای آمریکایی در شمال سوریه، ممکن است یاریی نکند. هرچند ارتش آمریکا می تواند حملات هوایی علیه شبه نظامیان داعش فراهم کند، اما به دفاع از نمودها در برابر حملات هوایی ترکیه یاری نمی نماید. یک مشاور کرد در شورای دموکراتیک سوریه گفت: به احتمال زیاد در صورت ماندن ارتش ایالات متحده در سوریه، روس ها موافقت نمی نمایند که پوشش هوایی برای نمودها علیه ترکیه فراهم نمایند.

وی تاکید نمود: ماندن بعضی نیروهای آمریکایی برای کار در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری نمودها، به منظور حفاظت از میادین نفتی از دست داعش یا اسد، پس از حس خیانتی که به نمودها در برابر آمریکا دست داد، کارآیی ندارد.

وی اضافه نمود: اگر نیروهای دموکراتیک سوری درک نمایند که ایالات متحده آمریکا آنها را به نفع ترکیه یا منافع دیگر تنها خواهد گذاشت، این نیروها ممکن است از آمریکا دوری نموده و با دولت اسد همسو شوند.

در همین حال به گفته سرهنگ میلز کاگینز سخنگوی ائتلاف برای شکست داعش، اکثریت نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج می شوند قبل از بازگشت به خانه دوباره به صورت موقت به جای دیگری فرستاده می شوند. وی گفت: این نیروها در نبرد با گروه های شبه نظامی متمرکز خواهند شد.

به نظر می رسد اسپر هم روز دوشنبه از اظهارات خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و فرستادن آنها به عراق عقب نشینی کرد. وی در همان روز در توییتی نوشت: آنها [سربازان] تا زمانی که به خانه بازگردند به خارج از سوریه و در همین منطقه اعزام می شوند. اما یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا تأیید کرد که نیروها به عراق و عربستان سعودی فرستاده می شوند.

در همین حال گزارش ها نشان می دهد درگیری ها میان نمودها و نیروهای تحت حمایت ترکیه در منطقه مرزی کاهش یافته است. یک کاروان پزشکی و یک گروه بشردوستانه آمریکایی خاتمه توانستند آخر هفته وارد رأس العین شوند و غیرنظامیان مجروح را از این منطقه خارج نمایند. یکی از مقامات هلال احمر کردستان روز دوشنبه گفت: از میان قربانیان، 9 نفر دچار سوختگی شدید با آنچه به ظاهر فسفر سفید است، شده اند.

فارن پالیسی نام نشریه خبری سیاسی-اقتصادی است که بنیانگذاران آن ساموئل هانتینگتون و وارن منشل می باشند. این نشریه در سال 1970 بنیان قرار گرفت. محتوای اخبار و گزارش های این نشریه بر امور جهانی، حوادث جاری و سیاست داخلی و بین المللی متمرکز است. موشه نعیم از سال 2000 تا 2010 سردبیر آن بود. در سال 2008 شرکت واشنگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آنرا خریداری کرد، و از سال 2010 سوزان گلاسر سردبیر آن شد.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "در سر ترامپ چه می گذرد؟ فارن پالیسی پاسخ داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سر ترامپ چه می گذرد؟ فارن پالیسی پاسخ داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید