علائم خستگی عضلانی

به گزارش اخبار برخط، خستگی عضلانی، عارضه ای است که نشان دهنده کاهش یافتن نیروی بکار گرفته شده به وسیله ماهیچه های درگیر در فعالیت های فیزیکی است. این مقاله مروری کوتاه بر علل و علائم این عارضه دارد.

علائم خستگی عضلانی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خستگی عضلانی، عارضه ای است که نشان دهنده کاهش یافتن نیروی بکار گرفته شده به وسیله ماهیچه های درگیر در فعالیت های فیزیکی است. این مقاله مروری کوتاه بر علل و علائم این عارضه دارد.

طبق مطالعه ای که اخیراً اجرا شده، خستگی عضلانی در طول فعالیت های شدید فیزیکی بدلیل ترشح کلسیم در داخل عضلات ایجاد می شود. این امر به نوبه خود آنزیمی را فعال می سازد که به بافتهای عضلانی آسیب وارد می نماید.

ممکن است هنگامی که برای مدت طولانی مشغول ورزش باشید، احساس خستگی و ضعف نمایید. این امکان وجود دارد که قادر به انجام ورزش با یک سرعت و آهنگ نباشید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ماهیچه های شما پیروز به فراوری نیروی کافی نیستند. این شرایط را خستگی عضلانی نامند. عضلات ممکن است در بعضی مواقع قدرت خود را بدون مختل کردن فعالیت بدنی در حال جریان مجدداً بدست آورند. در غیر این صورت، پس از استراحت کافی به حالت طبیعی برمی گردند. به طور کلی، خستگی عضلانی ناشی از ورزش موجب نگرانی نیست، مگر اینکه این شرایط پس از استراحت مناسب به حالت عادی برنشود. بنابراین خستگی عضلانی را می توان به اسم عارضه ای تعریف نمود که در آن عضلات به حدی خسته می شوند که پیروز به اعمال نیروی طبیعی نبوده، و یا برای اعمال نیروی طبیعی به کوشش بیشتر احتیاج دارند.

خستگی عضلانی انواع مختلفی دارد. این شرایط ممکن است کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد و اغلب با احساسی از پایین بودن انرژی قابل تشخیص است. این نوع خستگی عضلانی را خستگی عضلانی مرکزی نامند. نوع دیگر آن، خستگی عضلانی محیطی است که یک عضله یا گروهی از عضلات را تحت تأثیر قرار می دهد، در نتیجه باعث ناتوانی موضعی می شود. نوع سومی هم وجود دارد که خستگی عصبی عضلانی نامیده می شود که ممکن است در حوزه هر دو دسته ای که در بالا ذکر شد، قرار گیرد.

چه عواملی موجب خستگی عضلانی می شوند؟

نقش مغز و اعصاب:

این مغز است که کنترل حرکات ارادی بدن را برعهده دارد. حرکات عضلات هم به وسیله مغز با فرستادن پیغام های عصبی به عضلات کنترل می شوند. حتی تعداد و نیروی انقباضات به وسیله مغز معین می شود. سلول های عضلانی، هنگامی که این پیغام را از مغز دریافت می کنند، منقبض شده و کلسیم آزاد می کنند. بنابراین اختلال در مغز یا اعصاب ممکن است موجب خستگی عضلانی شود.

مسائل در داخل عضلات:

در اغلب موارد، خستگی عضلانی بدلیل مسائلی است که در داخل عضلات بوجود می آیند. عضلات برای منقبض شدن به نوعی انرژی احتیاج دارند. آنها از ا.تی. پی (آندوزین تری فسفات) ATP، گلیکوژن، و غیره، به این منظور استفاده می کنند. چنانچه این منابع سوختی آنها به خاتمه رسد، عضلات پیروز به فراوری نیروی کافی نبوده، در نتیجه به خستگی منجر می شود. گاهی اوقات، تجمع ضایعات بافتهای عضلانی بر عملکردشان تأثیر می گذارد. اینها عوامل متداولی می باشند که باعث کاهش نیروی انقباضی عضله، یعنی بیماری ای که خستگی متابولیک نامیده می شود، می گردند.

در حالی که خستگی عضلانی محیطی عمدتاً به خستگی متابولیک مربوط می شود، گفته می شود که خستگی عضلانی مرکزی به وسیله یک محرک عصبی تقلیل یافته، ایجاد می شود. کاهش یا تقلیل در محرکهای عصبی باعث کاهش توانایی عضلات در فراوری نیرو می شود. مطالعات نشان می دهند که، چنین کاهشی در محرک های عصبی در واقع به محافظت از عضلات در برابر آسیبهایی که می تواند بخاطر استعمال مفرط بوجود آیند، یاری می نماید. خستگی عصبی عضلانی زمانی ایجاد می شود که اعصاب کنترل کننده عضلات، پیروز به تحریک عضلات برای انقباض نمی شوند. این شرایط بیشتر در افراد مبتلا به بیماری عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس myasthenia gravis دیده می شود.

به طور معمول، خستگی عضلانی ناشی از ورزش با خستگی متابولیک ارتباط می یابد، و این شرایط با استراحت کافی فروکش می نماید. این نوع از خستگی عضلانی به اسم خستگی عضلانی طبیعی در نظر گرفته می شود. در بعضی موارد، تمرینات شدید ممکن است به خستگی بیش از حد عضلات منجر شود. بدن ممکن است در چنین شرایطی قادر به بهبودی نباشد و این ممکن است منجر به آسیب عضله شود. این شرایط را خستگی غیر طبیعی عضلات گویند. استرس طولانی مدت، کمبود خواب، سیگار کشیدن به طور منظم، و مصرف بیش از حد الکل، عواملی هستند که ممکن است به ایجاد خستگی عضلانی یاری کنند. حتی یک رژیم غذایی ناسالم که فاقد مواد مغذی لازم باشد، ممکن است به این مشکل منجر شود.

چندین عامل ژنتیکی و بعلاوه عوارض پزشکی غیر ارثی وجود دارند که می توانند علائم خستگی عضلانی را ایجاد کنند. این علل می تواند از سرماخوردگی و آنفلوانزا گرفته، تا مسائل تیروئید و فیبرومیالژیا طبقه بندی شوند. دیگر علل شامل فلج مغزی، کم خونی، سندرم خستگی مزمن، میاستنی گراویس، بیماری ادیسون Addisons disease، بوتولیسم، سرطان ریه، و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (تباهی سلول های عصبی مسئول حرکت عضلات) می شود. خستگی عضلانی ناگهانی در یک طرف بدن معمولاً با سکته در ارتباط می باشد. حتی افسردگی، اضطراب و دیگر مسائل روانی می تواند به این شرایط منجر شود. مصرف بعضی از داروها هم ممکن است به خستگی عضلات یاری کنند.

علایم و نشانه ها

در حالی که حس کلی داشتن انرژی پایین، خستگی عضلانی نامیده می شود، خستگی عضلانی موضعی هم بسیار رایج می باشد. به اسم مثال، علائم خستگی عضلانی ساق پا ممکن است شامل ضعف در پاها و ناتوانی در انجام حرکات مورد نظر باشد. به طور کلی، خستگی عضلانی ممکن است با عدم داشتن شور و شوق، تحریک پذیری و خواب آلودگی همراه باشد. بعضی افراد ممکن است دردهای عضلانی، از دست دادن اشتها، مشکل در تمرکز و مسائل حافظه را از خود نشان دهند. چنین فردی به راحتی خسته شده و ممکن است در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی دچار تنگی نفس شود. در بعضی موارد، کشش عضلات هم ممکن است رخ دهد. تا آنجا که به ورزشکاران ارتباط می یابد، خستگی عضلانی ممکن است به کاهش در عملکرد آنها منجر شود. عوارضی که باعث از دست دادن بافت عضلانی اسکلتی می شوند (مانند، نارسایی مزمن کلیه، دیستروفی عضلانی (تحلیل عضلانی)، سوختگی، عفونت، و غیره) هم با خستگی عضلانی همراه است. افراد مبتلا به این عوارض به راحتی دچار خستگی عضلانی می شوند.

خستگی عضلانی ممکن است بر حرکات مفاصل مرتبط تأثیر بگذارد. بکارگیری بیش از حد یک عضله خسته ممکن است منجر به آسیب بیشتر شود. چنین آسیب عضلانی مدتی طول می کشد تا التیام یابد، و این باعث کاهش سطح عملکرد می شود. بر اساس مطالعه ای که بر روی گروهی از افراد پیر و جوان سالم انجام شد، حاکی از آن بوده است که افراد مسن با خستگی عضلانی ممکن است با راه رفتن سریع تر و گام های بلندتر این نارحتی را تعدیل بخشند. اگرچه، علائم خستگی عضلانی تقریباً در مردان و زنان مشابه می باشد، زنان در دوران بارداری بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. خستگی عضلانی در زنان به طور عمده با عوارضی مانند فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن در ارتباط است.

معمولاً، خستگی عضلانی با کمی استراحت رفع می شود، مگر آنکه این عارضه همراه با صدمه و یا عوارض پزشکی نهفته باشد. عضله قدرت خود را پس از یک دوره استراحت تجدید می نماید. طول مدت این دوره به شدت خستگی، و دلیل زیربنایی خستگی بستگی دارد. در صورت داشتن خستگی شدید، مداوم و متناوب، بایستی تحت مراقبتهای پزشکی قرار بگیرید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. رفتن نزد پزشک خود سریع ترین راه جهت تشخیص و درمان هرگونه عارضه پزشکی است.

منبع: راسخون

به "علائم خستگی عضلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خستگی عضلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید