نگاه آماری به دوستی های خارجی پاکستان

به گزارش اخبار برخط، خبرنگاران: پاکستان نیازمند تجارت و سرمایه گذاری آمریکا و عربستان است، چین نیز می تواند وابستگی اسلام آباد نسبت به این دو کشور را با سرمایه گذاری طولانی مدت کاهش دهد و همچنین برای سیاست خارجی پاکستان استقلال بیشتری فراهم کند.

نگاه آماری به دوستی های خارجی پاکستان

به گزارش دفتر منطقه ای اخبار برخط به نقل از اکسپرس تریبون، تحولات اخیر در سیاست پاکستان بر روابط خارجی و تجاری این کشور در منطقه تاثیر گذاشته به ویژه آنکه بحران یمن، پاکستان را برای تصمیم گیری در مورد اینکه چقدر حمایت از آن برای گسترش روابط با عربستان کافی خواهد بود نیز در موقعیت سختی قرار داده است.

این در حالی است که آمریکا نیز برای پایان دادن تحریم ها علیه ایران، با امضای قطعنامه ای مصمم شده است بنابراین امضای تفاهمنامه هسته ای ایران با قدرت های جهانی فرصتی برای پاکستان است تا روابط تجاری خود را با این کشور گسترش دهد.

علاوه بر این، پروژه گسترده 26 میلیارد دلاری راهرو مالی پکن و اسلام آباد در دیدار اخیر شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز دست های پاکستان را پر کرده است.

در یک جهانی ایده آل، هر کشوری باید اجازه انجام معامله با کشور دیگر را داشته باشد اما متاسفانه این واقعیت در جهان، داری نقص هایی است.

کسب خوشنودی ایران و عربستان برای پاکستان همزمان سخت است و همچنین برقراری تعادل در روابط چین و آمریکا نیز تصمیم سختی برای اسلام آباد است.

برخی کارشناسان ایده ای روشن تر در مورد چگونگی روابط پاکستان با سایر کشورها ارائه کردند. به عبارت دیگر، تعدادی می گویند که سود مالی زیاد سبب رابطه حسنه با هریک از این کشورها خواهد شد.

جدول طراحی شده بر اساس آمار رسمی سال 2012- تا 2013 است و توافقنامه های ریاض و اسلام آباد در مورد پرداخت معوقه نفت در این جدول ارائه نشده است.

این جدول اهمیت روابط پاکستان با اتحادیه اروپا در مورد فراهم کردن منافع بیشتری برای این کشور را نیز نشان می دهد.

باوجود عدم محبوبیت آمریکا، این کشور بزرگترین سهم در صادرات پاکستان را دارد (سهم اتحادیه اروپا بزرگتر است اما این مبلغ سهم چندین کشور از این قاره است).

این جدول همچنین بزرگترین منابع سرمایه گذاری خالص خارجی، کمک های خارجی (به استثنای کمک مالی عربستان و موافقت نامه های پرداخت معوقه نفت) و بزرگترین منابع وجوه ارسالی را نیز ارائه می کند.

اقتصاد پاکستان به ویژه بخش صادرات و بازار سهام این کشور وابسته به توجه آمریکا است.

اگر صادرات چین و پاکستان را مقایسه کنید، این کشور واردات زیاد و سرمایه گذاری اندک در چین دارد.

بدیهی است که منافع حاصل از تجارت برای صادر کننده بیشتر است به ویژه این که برخی از محصولات صادراتی چین کالاهای واسطه ضروری اند و همچنین بهترین قیمت ها را به مصرف کننده ارائه می کنند.

از سوی دیگر، بسکمک از کمک های آمریکا در قالب کمک های نظامی به پاکستان ارائه می شود.

با این حال، در رابطه با هماهنگی با چین یا آمریکا، پاکستان باید به فراتر از پیامدهای جنگ افغانستان و دوستی با چین نگاه کند. تضعیف در روابط تجاری و کاهش در سرمایه گذاری آمریکا در پاکستان برای این کشور از چین گرانتر تمام خواهد شد.

اما سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری اخیر دولت چین در راهرو مالی پکن و اسلام آباد احتمال زیادی در رابطه با تعویض بازی در آینده دارد زیرا این سرمایه گذاری هرگونه پیامدهایی در رابطه با روابط ضعیف پاکستان با آمریکا را جبران خواهد کرد.

عربستان و امارات متحده عربی توانایی سرمایه گذاری و تجارت مانند چین و آمریکا را ندارند اما به طور کلی به عنوان یک منبع کلیدی ارز خارجی، سهم بزرگی در ورود ارز در پاکستان ایجاد می کنند به طور نمونه بسکمک از کارگران پاکستانی در عربستان و امارات مشغول به کار هستند که مبالغ قابل توجهی را وارد کشورشان می کنند.

علاوه بر این، آمار و ارقام رسمی نیز روابط پاکستان و عربستان را باوجود کمک یک و نیم میلیارد دلاری ریاض به اسلام آباد در ماه مارس سال 2014 میلادی و همچنین چندین توافقنامه پرداخت معوقه نفت، مورد اهمیت قرار نمی دهد.

این روابط ممکن است از نظر رشد و توسعه بلند مدت پاکستان اهمیت نداشته باشد اما در صورت تصمیم گیری این کشور در مورد مداخله در یمن، کاملا مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

توانایی همسایگان

اعداد تجارت کشورهای همسایه هند و ایران باوجود نزدیکی از لحاظ جغرافیایی نیز زیاد به نظر نمی رسد اما فرصت هایی در این خصوص برای اسلام آباد وجود دارند.

تجارت دوجانبه هند و پاکستان در سال 2013 میلادی 2.3 میلیارد دلار گزارش شده اما توانایی دو کشور تا 19.8 میلیارد دلار ارزیابی شده که نزدیک به 10 برابر تجارت کنونی است.

همچنین تجارت پاکستان با ایران نیز بدلیل تحریم های آمریکا و فشار عربستان محدود است و ازسال 2009 تا 2014 میلادی 81 در صد کاهش یافته است.

بهبود تجارت پاکستان با هند ممکن است سبب صدمه ای به صنایع حفاظت شده باشد اما گسترش تجارت دوجانبه باعث دستاوردهایی برای صادر کنندگان این کشور از طریق قیمت های ارزان تر در رفاه مصرف کننده تاثیرگذار خواهد شد.

در حالی که پاکستان نیازمند تجارت و سرمایه گذاری آمریکا و عربستان است بنابراین، دولت اسلام آباد نیز باید همواره تلاش کند تا برای بدست آوردن معامله بهتر در آینده، روابط حسنه ای با این دو کشور داشته باشد حتی اگر به معنای سرتعظیم فرودآوردن باشد.

باوجود تاثیر منفی بر بحران انرژی، نگرانی های امنیتی و فساد، هنوز دلایلی مثبت برای پاکستان در این زمینه وجود دارند.

با قیمت نزولی رکورد نفت، تعادل پاکستان از لحاظ شرایط پرداخت ها کاهش و همچنین سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین نیز می تواند وابستگی این کشور به آمریکا و عربستان را در این مدت طولانی کاهش دهد و برای سیاست خارجی پاکستان استقلال بیشتری فراهم کند.

منبع: تسنیم

به "نگاه آماری به دوستی های خارجی پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه آماری به دوستی های خارجی پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید